Asam Garam Kehidupan: Bila hujan dan jerebu.

Nuffnang

Pages

3 Oct 2015

Bila hujan dan jerebu.

Segala musibah kita terimalah dengan redha dan sabar. Ujian tanda kasih sayang Allah, tanda ada dosa-dosa kita yang wajib kita taubatkan. Moga dengan sabarnya kita, Allah berbelas kasihan dan segera ada penyelesaian terhadap masalah yang kita hadapi.

Jika kita asyik mengeluh dikhuatiri
kita termasuk dalam golongan orang berputus asa terhadap rahmat Allah, besar kemurkaan Allah terhadap kita, nauzubillah...

Bila musim jerebu camni, haaa...dah ada musim jerebu plak, dulu musim hujan, musim panas je, hrmmm...kan ada janji Allah..terjadinya kemusnahan di muka bumi akibat tangan-tangan kita sendiri, jadi mari kita salahkan diri sendiri, yelah..jerebu ni walaupun puncanya dari saudara kita di seberang, kita pun turut menyumbang juga, asap kenderaan, asap kilang, kan tambah memburukkan keadaan. Laaa...habis nak gi kerja camane, takkan nak naik kuda kot, pastu kalau kilang tak beroperasi, kita nak cari makan camane, hrmmm...entahle, buntu, buntu.. Lagipun saudara kita kat seberang tu bakar hutan sebab nak bercucuk tanam mencari rezeki juga, dan kita pun ada bergantung hasil tani diorang jugak, ye tak?

Jadi ngaku jelah dunia memang dah akhir zaman. Jerebu ni salah satu tanda akhir kiamat, selain dari lahirnya Imamul Mahdi, keluarnya dajjal, turunnya nabi Isa. Saya ada baca hadis tentangnya, cuma bila dicari balik, tak jumpalah pulak. In shaa Allah bila terjumpa nanti saya update.

Sebenarnya saya nak tunjuk ni je. Nak jemur baju kat luar melekat bau asap jerebu. Tak pun hujan, belum sempat hilang penat jemur baju kena angkat balik. Penyudahnya bilik kakak, katil kakak, tempat sangkut tuala kakak jadi tempat sidai baju. Kadang tu  bila datang sawan malas bak kata Okje, terbiarlah je bergantung kat situ dua tiga hari, ha ha.. Tengok bakul kosong je, rupanya tergantung tak berangkat. Nasib baik larling saya tu rajin tang seluar baju dia, bila dah tengok asyik tergantung tu, diambil sangkut dalam lemari, tapi seluar baju dia jelah, saya punya tetapla tergantung kat situ, hu hu..ishhh...
Alhamdulillah, sekurang-kurangnya kuranglah 1 persen kerja saya ye dok..
Tapi tula, nak jemur macam ni kena pilih sabun yang benar-benar berkuasa menghilangkan bau hapak, saya pilih Top, yang warna oren lembut tu, yang tu ok, kalau yang biru, masa kain baju masih basah wangilah, bila dah kering, ermmm..ada bucuk sikit..
Ermm..saya melalut..
Oklah, melalut supaya tak ngantuk pagi-pagi sabtu yang sejuk dingin ni. Saya nak gi angkat baju yang dari kelmarin tergantung dalam bilik kakak.

4 comments:

  1. selama bawa ibu_suri jalan-jalan di zaman jerebu ini, semalam adalah pemanduan yang paling tidak selesa..

    bau jerebu amat kuat, hangat dan pandangan yang terbatas...

    ReplyDelete
  2. Laaa...jalan juga ye dah jerebu2 ni, kami berkurung je dlm rumah..

    ReplyDelete
  3. Hihi.....adoi menjangkit pulak sawan malas mak tu kat jiran ye , sowi ler weyh....
    Dua dua bekerja, gitulah kekdahnya NA, tak sempat nak angkat baju pun, mak pun gitu dulu, sebab tulah tak heran hihi..
    Ohhh sabun Top bagus ek...okje pakai sabun main ikut suka dan murah jer....tp mmg betul kalau baju lembab, mmg bau dia tak best...

    ReplyDelete
  4. Sama jugaklah dengan ai.. takde pilihan.. tu belum kira part nak lipat baju lagi.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign