Asam Garam Kehidupan: Kecoh tengah malam.

Nuffnang

Pages

9 Jan 2016

Kecoh tengah malam.

.Habis gelak dengan citer The god must be crazy 11, naik nak tido, bebudak ni kecoh dengan kehadiran belalang besar di dalam bilik air. Bebi yang dah tido terbangun dek kecoh. Kalo ada my MIL sure belalang tu tak selamat, ditangkap, dibakar sebab katanya belalang pelesit.  MIL aku nih takut belalang tu bawak mudarat, sanggup diligan selagi tak dapat. Aku pun siau gak nengok saiz kan main besar. Anak- anak aku plak anak-anak bandar la sangat..memasing pun penakut juga, terutamanya dengan lipas, baik yang lelaki, baik yang pompuan semua takut, geli..jangan harap nak masuk bilik air kalo ada makhluk tu kat dalam.

Kejut abah bangun, abah kata halaulah sendiri, nak tak nak usahalah sendiri jugak.

Tengok tu, pakai vakum, sekali hampir nak kena sedut, belalang tu menghambur terbang, diorang pun menjerit sakan tetengah malam buta ni. Berselang-seli dengan gelak, aku pun tak bole tahan gelak. Usaha lagi, belalang terbang, menjerit lagi, siram air bagi sayap belalang basah, akhirnya....belalang masuk vakum. Tutup vakum, terkeluar balik, tekup ngan bekas plastik,  tutup..haaaa.. tengok tu saiznya, besar tak besar.

Dah tertangkap dengan bekas sekali dicampak keluar, tak taulah apa nasib belalang tu. Esok gi tengok.

Tiada yang mampu memberi mudharat kecuali dengan izin Allah,  sesungguhnya aku berlindung dari kejahatan syaitan yang direjam..

14 comments:

  1. buang ke luar, bagi dia hidup..tersesat masuk rumah...rajin ya adik vacum..))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pagi ni gi tengok nasib baik hidup lagi, risau gak mati sbb bekas tu tutup rapat, dah selamat lepaskan:)

      Delete
    2. almadulillah..kan makhlukNya

      Delete
  2. Ha ha samalh penakut sampai ke ayahnye...knor org kmpung...paling handal tgkp semua serangga..ular pun biasa tgkp,ular air..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah knor terernya, saya ni kadang buat berani je dah sbb si bongsu tu tkkan masuk bilik air kalu ada lipas, kenalah bunuh dulu, dah mati pun dia masih takut, ank bandarlah sgt bebudak ni:)

      Delete
  3. belalang pelesit akan tahu cari jalan keluar sendiri tu...kan pelesit tu heh..heh..gurau jer nor

    ReplyDelete
    Replies
    1. La gitew ye PI, idok le kome tau, cian plak kt belalang tu tak pasal2 kena vakum.

      Delete
  4. Oh ada kepercayaan begitu ye..Alhamdulillah dah campak luar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata PI bukan pelesit, tapi dah campak keluar baru anak2 berani tido

      Delete
  5. Anak2 akak pun sama Azimah..
    Takut sungguh dgn serangga..
    Baguslah dah lepaskan..
    Sesat pulak dlm rumah ye zimah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula kan CH, tak taula nape dorg takut sgt, kalo kita dulu takat belalang cenggitu, mmg tak selamat.
      Tq dtg sini, in shaa Allah bls kunjung

      Delete
  6. Mak pun takut jugak ke? Kalau org dulu dulu, jumpa belalang beso gitu mmg dipanggang tu NA...sodap weyh.
    Jangan tanya mak sedap ke tidak, mak pun tak pernah makan hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak tak takutla mak, siau je, takut dia terpa kat muka, haaa..
      Tu bkn mcm belalang hijau tu, tapi jenis leper skit tuh, bole ke bako?

      Delete
  7. Mak pun takut jugak ke? Kalau org dulu dulu, jumpa belalang beso gitu mmg dipanggang tu NA...sodap weyh.
    Jangan tanya mak sedap ke tidak, mak pun tak pernah makan hihi..

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign