Asam Garam Kehidupan: Takkan beralih arah kot...?

Nuffnang

Pages

14 Jan 2016

Takkan beralih arah kot...?

Tulah kan, aku sekarang ni dok up entri santai bantai je. Tak macam dulu, entri penuh tazkirah dan pengajaran. Kenapa ek? Aku dah beralih arah ke?

Sebenarnya aku rindu juga nak menulis macam dulu, bahasa tertib, ayat tersusun, ada pengajaran, ada hikmah...tu semua jadi saham aku gak kat akhirat nanti..cuma nak menulis macam tu kena la aku menelaah kitab, cari dalil-dalil, kalau perlu dalil ayat Al Quran kena cari makna ayat...yelah, aku pun ilmu takat cukup makan je, nanti kalo salah tulis, salah beri ilmu, aku gak tanggung dosa. Bukanla aku takmo atau berenti lansung menulis  entri ilmiah ni, in shaa Allah,...ada masa yang sesuai aku akan tulis. Tapi korang pernah baca tak blog tarbiah sentap( sori tak dapat bagi link), aku teringin gak nak tulis entri ilmiah dengan gaya macam tu, tapi tak bole la, tak pandai.

So..buat masa sekarang ni, aku lebih senang dengan entri santai, sebab apa tau,..bila nampak sesuatu, contoh waktu kerja aku dengan di kelilingi oleh ahli syurga setiap hari tu, nampak situasi yang lucu, menarik, terus snap gambar guna hand phone, dah bole up entri guna phone jugak..mudahla bagi aku. Gaya bahasa pun tak perlu nak rasmi sangat, betul tak Okjer, he he..

Jom aku nak share satu ilmu awet muda, kot kita pun bole jadi ahwet muda cam mak kita dengan suaminya Tuan Anas jilapah tu..he he..

Caranya mudah saja, pokok pangkalnya amal dengan yakin dan istiqomah..
1. Selepas solat isya ambil segelas air masak.

2. Selawat 3 kali, lebih lagi bagus, baca Fatihah sekali, ayat kursi sekali dan ayat 35-35 dari surah Al Waqiah sebanyak 7 kali.

3. Minumlah dengan niat untuk menjaga kecantikan diri untuk suami kita aje. Amalkan setiap malam. In shaa Allah..

Dah tau? Takpe, kadang kita memang tau, tapi tak buat, so..manalah tau dengan membacanya sekali lagi di sini, terus tergerak nak amal, ye tak?

Kepada kengkawan baru aku cam PI, arzmoha, Ija Rased, CH sori tau, aku tak dapat balas kunjung ondespot, tapi in shaa Allah aku tetap terjah laman korang, tunggu tau.

19 comments:

  1. Ok jer hehe.. betul la santai cepat skit, kalau nak buat macam assignment dengan citation semua, tertutup blog nanti hehe.. ok nak amal keranaNya. InshaAllah. Ten Q

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...santai lbh mudah, cuma kenalah selit ilmu juga, takla lagha je kan

      Delete
  2. walaupun santai tapi tetap ada sesuatu yang baik boleh diambil untuk diamalkan.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul3x, hi hi..jap lagi singgah rmh aiza ye;)

      Delete
  3. menulis santai tapi bermenafaat ok sgtlh tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya lbh mudah kan PI, kalo nk tulis tajuk berat2 takut tak update lansung kan

      Delete
  4. Tak kisahlah Azi. Pada kakak setiap penulisan walau santai mana pun pasti ada terselit sesuatu yg boleh difikirkan utk dijadikan renungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju, kena ada sesuatu kan kzakie

      Delete
  5. Tau dah tapi kadang ingat,kdg lupa..al waqiah setiap mlm pun bca...

    Santai2 pun ok juga...klu street sgt org bosan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan apa, nk istiqomah walau benda senang pun berat sbnarnya kan knor.
      Betul3x, setuju

      Delete
  6. Tak pe Azimah..
    Santai yg berilmiah pun ok..
    Bila free dtg lah BW..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya semua org nak mcm tu kan CH..santai tapi bermanfaat.
      In shaa Allah nk BW ni, ;)

      Delete
  7. xper NA, entri rojakpn ok.. dua2 ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rojak pun sodap, ho ho..
      Sowi blm dpt bls ziarah

      Delete
  8. nak juga amal....ehhh suruh wife amal

    ReplyDelete
  9. Mak, aku sebenarnya suka yg santai mantai tp berilmiah ni weyh. Nak membacanya pun tak stress hihi....

    Aku mmg tak reti weyh nak tulis entri berilmiah, maklumlah, ilmu sesemut harap jer nafsu yg mcm zirafah. Haha.. nafsu makanlah.... ko ni pikir lain aje hihi....

    Betullah mak amalan yg ko ckp ni mmg aku dah pernah baca tp tulah hajat dihati nak amalkan, memanjang lupa.

    Weyh, ko janganlah terpedaya, dlm gambo jer nampak awet tu....tu semua tipu daya kamera weyh...

    ReplyDelete
  10. Mak, aku sebenarnya suka yg santai mantai tp berilmiah ni weyh. Nak membacanya pun tak stress hihi....

    Aku mmg tak reti weyh nak tulis entri berilmiah, maklumlah, ilmu sesemut harap jer nafsu yg mcm zirafah. Haha.. nafsu makanlah.... ko ni pikir lain aje hihi....

    Betullah mak amalan yg ko ckp ni mmg aku dah pernah baca tp tulah hajat dihati nak amalkan, memanjang lupa.

    Weyh, ko janganlah terpedaya, dlm gambo jer nampak awet tu....tu semua tipu daya kamera weyh...

    ReplyDelete
  11. saya dah tua, macam mana nak kembali awet muda?

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign