Asam Garam Kehidupan: Cara mudah membuang sisik ikan.

Nuffnang

Pages

6 Feb 2016

Cara mudah membuang sisik ikan.

Ikan kerisi ni ikan kegemaran anak-anak saya, terutama kalau digoreng garing dan cicah sambal kicap. Tak payah tambah lauk lain dah. Isinya lembut dan manis. Bagi penggemar ikan kerisi, ni cara mudah membuang sisik ikan ni.

Rendamkan dalam air, buanglah sisiknya sambil direndam begitu. Sisik tak bertaburan dan lebih mudah tertanggal. Tak percaya? Cuba dulu..

8 comments:

  1. xpernah masak ikan kerisi..tq for the tips!

    ReplyDelete
  2. Laa cian CikSiti, doh guane org trganu dok penah masak ikan kerisi.

    ReplyDelete
  3. Ye ke saya buh dalam plastik dulu baru buang sisiknya tak merecik. Nanti bole cuba rendam dulu :) tapi jarang bersiang ikan hehe

    ReplyDelete
  4. Ikan kerisi sisiknya byk, kalo beli dari kedai dah siap buang sisik, tapi beli kt pasaraya kenalah siang sendiri.

    ReplyDelete
  5. Akak x suka buang sisik, biasanya belah belakang & taruk sambal sebelum goreng garing2

    ReplyDelete
  6. Oo,leh buat mcm tu jugak ek? Saya biasa ikan cencaru je belah belakang.

    ReplyDelete
  7. KALAU NAK SUMBAT BELAH SAJA BELAKANGNYA N TERUS GORENG GARING SEDAP JUA...KALAU NK MSK LEMAK R LAIN2 KENALAH BUANG SISIKNYA TU...TIPS YG BAGUS DIKONGSI NI...

    ReplyDelete
  8. Inilah bagusnya sharing jan PI, byk benda baru kita bole tau, cam saya tk penah belah belakang, so nnt leh try juga;)

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign