Asam Garam Kehidupan: Cerita akhir zaman arwah bondaku.

Nuffnang

Pages

30 Mar 2016

Cerita akhir zaman arwah bondaku.

Bismillahirrahmanirrahim.

Kisah wakjuj makjuj telah saya dengar dari arwah mak saya sejak kecil lagi. Teringat sampai sekarang. Dalam suluhan pelita minyak tanah, al maklum waktu tu kampung belum ada elektrik, sambil ma menguli tepung karipap, mencanainya, mengelimnya...saya setia menemani ma saya saban malam. Hasil dari rajin menengok dan meneman ma saya, in shaa Allah saya pandai membuat karipap, dari zaman kecik main pondok-pondok tu, saya buat karipap betul-betul, goreng, siap makan dengan kawan, ... sampai sekarang boleh buat karipap, nak makan anak beranak tu lepaslah. Kalau nak buat frozen pun in shaa Allah boleh, cuma..malas je.

Arwah ma cerita wakjuj makjuj tu, saya tak dapat bayangkan bentuknya camane, tapi memang ngeri sebab terbayang kerakusannya memakan apa sahaja setelah keluar dari bukit Kaf, setelah terkurung sekian lama oleh benteng besi yang dibina oleh raja Iskandar Zulkarnain. Imaginasi anak perempuan berumur lebih kurang 8 ke 9 tahun waktu tu, saya membayangkan Iskandar Zulkarnain itu orangnya besar tinggi  membawa pedang tajam berkilat...terasa sangat ingin melihat raja hebat itu, sehingga menyimpan namanya kononnya nak bagi nama anak nanti, boleh pulak ye berangan camtu padahal baru umur 9 tahun.

Kemudian saban malam saya mengharapkan ada orang bangun untuk azan subuh supaya benteng besi yang menipis dikeruk oleh wakjuj makjuj kembali utuh...tapi sampai sekarang pun bila mendengar azan subuh, hati saya menjadi lega, lega bukan kerana ketakutan zaman kecil bila membayangkan kerakusan wakjuj makjuj tu, tapi kerana yakin masih ada yang bangun dalam kedinginan pagi untuk menyampaikan seruan agar seluruh ummat manusia bangun mengabdi diri kepada yang Esa..

Hari ni ( rabu semalam sebenarnya) saya menyampaikan cerita wakjuj makjuj versi arwah ma kepada anak-anak tadika. Moga-moga mereka diberi faham oleh Allah sedikit situasi akhir zaman sekarang ni.

بارك الله فىه.

11 comments:

  1. Klu muhammad dgr cerita ustazah ni balik mesti dia bgi tau knor dlm kereta lagi..dia suka sgt cerita2 mcm ni.klu suami bt tazkirah kat rmh dia duk dpn ,dia yg pling teruja n fokus...dialah tukang peringat ayah dia..ayah mlm ni nak buat tafsir tak?,asmaulhusna,bca hadis..dia suka sgt...nti knor cerita ni kt dia...

    Bygkn satu kmpung tu tak solat...Allahuakbar

    ReplyDelete
  2. Setiap kali membaca suroh Kahfi tiba ayat yg menyebut Yakjuj dan Makjuj pun pasti kita membayangkan betapa dahsyatnya kiamat. Mampukah kita?

    Bersyukur masih ada yg melaungkan azan dan masjid masih ada yg mengimarahkannya. Bayangkan akan datang macammana kalau semakin ramai yg kian lalai. Takut kakak..

    ReplyDelete
  3. Bersyukur masih ada azan kawasan perumahan dan pasaraya sekarangsrmua pekerja berdiri tegak jua pelanggan. cerita ini juga peringatan seperti azan memanggil dan memberitahu.

    ReplyDelete
  4. Mak kak dulu juga suka bercerita dongen dulu kala sebelum tidur...masa tu mlm cuma bercahayakan pelita n cerita2 mak amat menghiburkan di mlm sunyi sambil mendidik anak2 dgn contoh teladan yg boleh diambil dari citer tersebut.

    ReplyDelete
  5. Lhoo, bila baca balik baru perasan saya eja salah, sepatutnya Yakjuj Makjuj, saya eja wakjuj makjuj, tu bahana ngantuk naip entri kul 11 mlm lebih sbb nak up kul 5 pagi dgn tenet burung hantu oleh celcom, hi hi

    ReplyDelete
  6. Lhoo, bila baca balik baru perasan saya eja salah, sepatutnya Yakjuj Makjuj, saya eja wakjuj makjuj, tu bahana ngantuk naip entri kul 11 mlm lebih sbb nak up kul 5 pagi dgn tenet burung hantu oleh celcom, hi hi

    ReplyDelete
  7. bersyukur masih ada yang bangun awal melaungkan azan.

    takut juga mendengarkan cerita2 itu kan, semoga persiapan kita untuk ke alam sana mencukupi

    ReplyDelete
  8. Yelah...yelah... ko mmg terer buat karipap. Mak kalahlah ....hihi...

    Tetiba aku rasa sedih pulak baca kata kata bawah tu Mak....Mengenangkan diri yg selalu lagho huhu....
    Hihi... aku dpt bayangkan camne ko bayangkan cerita yg mak ko ceritakan tu. Sebab aku pun suka berangan jugak dulu hihi

    ReplyDelete
  9. Yelah...yelah... ko mmg terer buat karipap. Mak kalahlah ....hihi...

    Tetiba aku rasa sedih pulak baca kata kata bawah tu Mak....Mengenangkan diri yg selalu lagho huhu....
    Hihi... aku dpt bayangkan camne ko bayangkan cerita yg mak ko ceritakan tu. Sebab aku pun suka berangan jugak dulu hihi

    ReplyDelete
  10. Ha ha, ngaku kalah, ngaku kalah..

    Kan, aku pun terasa diri aku makin lagho..

    Jaman dolu tv hitam putih je, pastu nk tengok pun kena gi numpang kt umh org, jadi cerita2 arwah mak nilah sgt menghiburkan hati.

    ReplyDelete
  11. Ha ha, ngaku kalah, ngaku kalah..

    Kan, aku pun terasa diri aku makin lagho..

    Jaman dolu tv hitam putih je, pastu nk tengok pun kena gi numpang kt umh org, jadi cerita2 arwah mak nilah sgt menghiburkan hati.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign