Asam Garam Kehidupan: Sekolah apa?

Nuffnang

Pages

11 Mar 2016

Sekolah apa?

Berbuih-buih mulut saya bercakap pasal sekolah integrasi. Nak bagi semangat, nak bukak fikiran, cewahh, bebudak ni.  Ada sorang budak perempuan ni dah 6 tahun umurnya, kadang-kadang datang sekolah masih menangis, nak ikut pergi ke pejabat mama. Adiknya yang umur 4 tahun elok je tak nangis. Dia pulak yang lebih-lebih nangis, dah 3 bulan sekolah, sori ekk, no more pujuk-pujuk yea..."awak tengok adik awak tu, baru 4 tahun, dia nangis tak?" Dia geleng kepala.
" Tengok kawan lain, budak 5 tahun semua tu, sorang pun tak nangis, awak 6 tahun plak nangis, memangla seronok ikut mama pegi pejabat, tak payah belajar, tapi camana awak nak pandai kalau tak belajar, mama kata nak masukkan awak ke sekolah integrasi bila darjah satu nanti, sekolah integrasi tu semua budak pandai, semua belajar dapat markah 100, kalau tak pandai camane nak masuk sekolah integrasi?"
Dia diam je. Saya sambung lagi..pot- pet, pot-pet, entah faham entah tidak.
Tiba-tiba...
" Saya pun nak masuk sekolah gergasi juga."
Seorang budak lain menyampuk.Haaa..aduihh, penat saya dok sebut integrasi bebanyak kali, gergasi jadinya. Sabo jelah kan.

21 comments:

  1. HEH..HEH..GERGASI PULAK YA GELAK CIKGU SKJP HLG TENSYEN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg tergelak la kak PI, tak tahan gelihati.

      Delete
    2. Mmg tergelak la kak PI, tak tahan gelihati.

      Delete
  2. Oh alahai anak...anak..
    Pening ticer Azi dibuatnya hihi...
    Nak marah pun tak jadi marah ye Azi kalau gini jadinya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pening2 lalat dibuatnya, elok tgh rasa marah berkobar-kobar tetiba hati rasa mcm kena geletek, hi hi

      Delete
  3. Haha gergasi, sekolah intergrasi, bagus la kalau ada peluang dan ada berdekatan. Anak NA pun sekolah intergrasi ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gergasi..integrasi..kan, mmg tak bole hadam lagi bebudak ni..
      Tulah sayangnya, saya pun terlambat tau ada integrasi berdekatan, so dah terlepas peluang.

      Delete
  4. Gergasi dik mau takut kna telan plk nti...gluppp
    Adik tu dh terbiasa lh tu..,

    Klu thun 6 mngis lgi..tanda bijak tu..esok besaw2 jdi org hebatttt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, saja je yea..
      Amin, amin.
      ..esok2 saya tumpang bangga bila diorg jadi org hebatt.

      Delete
    2. Ha ha, saja je yea..
      Amin, amin.
      ..esok2 saya tumpang bangga bila diorg jadi org hebatt.

      Delete
  5. hehe gergasi dan integrasi....lebih kurang la kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan uncle arz, cam sama yea.

      Arz..dah jarang update ni, sibuk tgh train cik puteri bukak pampers ye;)

      Delete
  6. Ok NA, nanti share heee untuk anak cucu laaa pulak kan :)

    ReplyDelete
  7. Gergasi yang dia faham.. integrasi x boleh hadam lagi...

    Anak makchaq hanya yang sulung pi tadika... yang lain2 semua menangis hari2.. sampai kena berenti sekolah..

    Alhamdulillah bila sekolah ok walaupun hari nangis jugak masa mula2..

    ReplyDelete
  8. Gergasi yang dia faham.. integrasi x boleh hadam lagi...

    Anak makchaq hanya yang sulung pi tadika... yang lain2 semua menangis hari2.. sampai kena berenti sekolah..

    Alhamdulillah bila sekolah ok walaupun hari nangis jugak masa mula2..

    ReplyDelete
  9. Kan mak chaq, bebudak ni alahai, mcm2 kerenahnya, nak manjakan sgt tk boleh, marah sgt pun tk boleh, hmm..

    Aduihh, naya juga tu, terutama kalo dh byr semua reg fee, nk minta blk mmg tk bole la kan.

    ReplyDelete
  10. Kan mak chaq, bebudak ni alahai, mcm2 kerenahnya, nak manjakan sgt tk boleh, marah sgt pun tk boleh, hmm..

    Aduihh, naya juga tu, terutama kalo dh byr semua reg fee, nk minta blk mmg tk bole la kan.

    ReplyDelete
  11. Haha.....kasi piat sikit jer mak yg nakal nakal tu.
    Melayan kerenah budak budak ni ada kalanya mesti kelakokan mak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku nk bagi tau satu secret mak, ni antara ko ngan aku je, aku piat juga, piat kecik je, kat mana? Kat b....t diorang.

      Delete
    2. Aku nk bagi tau satu secret mak, ni antara ko ngan aku je, aku piat juga, piat kecik je, kat mana? Kat b....t diorang.

      Delete
  12. ha ha ha :)
    tergelak aida baca entry ni.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign