Asam Garam Kehidupan: Ticer, nah derma..

Nuffnang

Pages

24 Mar 2016

Ticer, nah derma..

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebaik habis mengajar iqra Fawwaz hulurkan 30 kepada saya.." Ticer, nah derma" saya amik sambil membalasnya dengan senyum. Dari dulu Fawwaz memang selalu bagi derma kat saya, saya kumpul dan pulangkan balik pada ummi dia.

Dah musim panas camni stok air kosong kat tadika tu cepat je habis. Kadang berkorek-korek duit syiling nak beli air tapis, ada mesinnya kat depan tadika saya tu, senang juga, cuma malas nak turun naik, ticer Diyana lah selalu jadi mangsa turun sebab badannya ringan, he he..cian ticer Diyana.

Jadinya semalam saya korbankan 30 sen yang Fawwaz derma tu buat beli air tapis untuk budak-budak. Pastu membebel-bebellah saya suruh bebudak tu bawak air kosong dari rumah. Harapnyalah mak-mak diorang bagi kerjasama.

Inspirasi dari ummi Fawwaz ni. Saya bawak tabung comel milik kakak untuk buat tabung derma kat tadika tu. Boleh gak ajar bebudak ni amalan bersedekah, ye dok..

بارالله فىه.

11 comments:

  1. Terharu tgk bile anak2 kecil dh belajar menderma...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa kecil mcm ni kita ajar mudah2an kekal hgga dewasa.
      Tq this ni3za dtg sini

      Delete
    2. Masa kecil mcm ni kita ajar mudah2an kekal hgga dewasa.
      Tq this ni3za dtg sini

      Delete
  2. Tgok gurunya sapa ya...ustazah azimahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi, knor..ustazah apanya knor..ilmu pun tk sbrapa.

      Delete
    2. Hi hi, knor..ustazah apanya knor..ilmu pun tk sbrapa.

      Delete
  3. Syukurlah dari budak pula mengingatkan untuk bersedekah..Alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. Alhmdulillah, moga terus jadi amalan yg baik kan Fair.

    ReplyDelete
  5. Ko tulis tu mula mula aku ingat 30 henggit tadi...
    Baguslah Fawwaz ni ek, mak bapaknya mesti jenis cenggitu jugak ek mak.

    Ko punya tadika ni sekali dengan taska ke mak?

    ReplyDelete
  6. bagus anak dididik suka bersedekah macam tu, perlu buat juga untuk anak-anak saya nih

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah. suka aida baca entry ni.
    sgt beri inspirasi!
    ijat aida bekalkan se sebotol air tiap hari.
    kalu abis ticer dia bagi kan air kat tadika.
    saje je. sebab nak jadik kan amalan utk ijat minum air aje.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign