Asam Garam Kehidupan: Allahumma baariklanaa fi Rajab...

Nuffnang

Pages

9 Apr 2016

Allahumma baariklanaa fi Rajab...

بسمالله الرمن الرحىم.     

Alhamdulillah, dah masuk bulan rejab kan korang. Maknanya In shaa Allah kalau panjang umur kita akan menunaikan Rukun Islam ketiga tak lama lagi. Soklan cepumas...dah habis qadha puasa, hi hi...

Saya bercerita pasal bulan-bulan Islam kat bebudak tadika ni, kat kelas 5 tahun, means bebudak umur 5 tahun..saya kata tak lama lagi kita nak berpuasa..nak tau apa response dorang...yey...saya ingatkan betul dorang yey tu sebab seronok nak puasa, rupa-rupanya...memasing lepas tu cerita pasal baju dan kasut raya sampai gamat dalam kelas...haaaa...tengok mind set dorang...salah sape tu....?

Kata Imam Syafie Rahimahullahu alaih:
" Dan telah sampai kepada kami( perkhabaran ) dikatakan bahawa sesungguhnya doa akan dikabulkan pada 5 malam iaitu pada malam jumaat, malam Idul Adha, malam Idul Fitri, malam Pertama bulan rejab dan malam Nisfu sya'ban."

( kitab Al Umm, jilid 2, ms 485, Athar no. 492, Tahqiq: Al Muhaddith Al Faqih, Syeikh Rif'at Fauzi 'Abdul Sl Mutallib ).

13 comments:

  1. Alhamdulillah, sama diucapkan kepada NA :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah moga ada rezeki kita utk raikan ramadhan pula.

      Delete
    2. Alhamdulillah moga ada rezeki kita utk raikan ramadhan pula.

      Delete
    3. Alhamdulillah moga ada rezeki kita utk raikan ramadhan pula.

      Delete
  2. SELAMAT MENYAMBUT REJAB N BERPUASA SUNAT REJAB...XPALAH NOR ANAK2 KECIL FAHAM APA YG MRK N ALAMI KECUALILAH MRK TERDEDAH DGN AMALAN ISLAM YG SUNAT N WAJIB...

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah kami akn ajar mereka berpuasa pula, pelan-pelan..
      Tq kak PI

      Delete
    2. In shaa Allah kami akn ajar mereka berpuasa pula, pelan-pelan..
      Tq kak PI

      Delete
  3. Selamat menyambut bulan Rejab dan berpuasa sunat :)

    ReplyDelete
  4. Trmkasih dear Siqah, jom pakat puasa ye

    ReplyDelete
  5. Trmkasih dear Siqah, jom pakat puasa ye

    ReplyDelete
  6. salam rejab jugak dari kaknoor
    Jom malam ni niat puasa esuk jom!!

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah...dah habis qadha puasa tu, sekejap je dah rejab kita kan, betul tu nak terangkan pada naak2 tentang puasa agak susah juga saya ni, apa yg diingat mereka lebih kepada raya.

    hai lah mama kena lebih berusaha mengajar anak2 tentang ini

    ReplyDelete
  8. Tulah nak puasa Isnin Khamis malasnya makkkkk....adoiiii
    mentang mentang le tahun ni aku dah habis ganti hoho...
    Ko terasa tak? Kita ni nak menyambut Raya dah tak mcm zaman kita kecik dulu happy sangat ..... la ni kalau boleh tak mo Raya...mcm mcm mau pikir oooo

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign