Asam Garam Kehidupan: Antara ayam dan manusia.

Nuffnang

Pages

10 Apr 2016

Antara ayam dan manusia.

Seekor anak ayam bertanya kepada ibunya..

" Mak, best kan jadi manusia, kecik-kecik lagi diorang dah ada nama, Atanlah, Boboylah, Sherry lah...yang kita ni, kenapalah dipanggil ayam jer?"

Lalu jawab mak ayam..

" eh, jadi ayamlah best, kita bila mati orang panggil macam-macam..ayam gorenglah, ayam pangganglah, ayam kfclah, ayam rendanglah, sate ayamlah, ayam penyetlah, nasi ayamlah...orang kalo dah mati panggil mayat je,"

" A'ah ek, betul gak tu, kita ni lagi
fames bila dah mati kan mak," senang hati anak ayam..

"Ye nak, lagi pun kita mati tak kena hisab, manusia tak kira miskin, kaya, buruk, cantik..semua kena hisab.."

Ermmmm....ada pepatah baru ni, harimau mati meninggalkan belang, ayam mati meninggalkan jasa..boleg gitew ;)

Apalah yang boleh dibanggakan dengan wajah yang cantik, atau harta yang menimbun, semua tu tak boleh dibawak ke kubur...kecualilah wajah yang cantik berserta hati yang tunduk dan makin takut pada Allah..dan harta yang menimbun tu disedekahkan untuk menjadi jariah yang berpanjangan..

( syer dari wasap, tapi ada tambah asam garam sikit )

6 comments:

  1. Ada id di laman sosial yang di letak Bakal arwah, sangat optimmis sangat tu. Nama itu satu doa..

    ReplyDelete
  2. HEH..HEH..RAMAI YG SUKAKAN ANEKA RESEPI AYAM...

    ReplyDelete
  3. betul tu kak..cantik,kaya,miskin...hanya amalan yang akan kita bawa nanti

    ReplyDelete
  4. Pn Nor...teringat pula lagu Jalil Hamid...ayam bermacam ayam...apapun...saya masih mencuba jadi yang baik-baik...

    ReplyDelete
  5. Manusia mati tingai nma jer...

    ReplyDelete
  6. Hihi.... untung jadi ayam....
    Gitulah kita manusia ni mak, banyaknya lagho...... moga mati dalam imanlah. huhu

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign