Asam Garam Kehidupan: Dulu kalau hujan..

Nuffnang

Pages

24 Apr 2016

Dulu kalau hujan..

Terkenang masa kecik, taklah kecik sangat, dalam darjah 3 ke 4 camtulah, ermmm, tak tau takut pun, kalau hujan lebat macam petang tadi, apalagi yang best..mandi hujanlah.

Bukan aku saja, bebudak kampung lain pun, jadi cam pesta main hujan. Rumah kampung atap zink masa tu, ada cucur atap, air hujan turun dari cucur macam air terjun. Air tu jatuh ke longkang, siap jadi macam sungai pulak, apalagi dengan kreatif si budak kampung, aku susun-susun papan kat longkang tu buat macam pelantar. Pastu siap basuh baju kat situ. Yang peliknya arwah ma tak marah pun, mainlah kau sampai kecut pun, naik rumah makan ubi kayu rebus cicah gula lawan dengan air kopi, nostalgia sungguh...

Petang ni, ni hujan lebat kali kedua rasanya di sini. Sebelum ni ada gak hujan, tapi tak lebat. Anak aku minta nak main hujan, huh....jangan harap, kang tak pasal-pasal demam, aku ngan laling gak yang susah, kena potong duit lauk jadi duit ubat..

Psssst...ada baca paper musim panas sekarang ni akan berlanjutan hingga septembar,...Masya Allah....ya Allah kuatkanlah iman kami menempuh ujian ini...

11 comments:

  1. Alhamdulillah hujan turun, dkt klang ni pun hujan jg walapon sekejap, betul tu nostalgia sungguh mandi hujan dr hujan yg jatuh dr cucur atap zink tu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, rahmat Tuhan biar sikit sgt ditunggu saat ni kan mama yan.
      Nostalgia yg tidak akan dilupakan...

      Delete
    2. Alhamdulillah, rahmat Tuhan biar sikit sgt ditunggu saat ni kan mama yan.
      Nostalgia yg tidak akan dilupakan...

      Delete
  2. syukur hujan lagi stlh sekian lama kemarau...ibubapa la ni walau mrk kan main ligat dgn kesukaan main2 mrk zaman bdak2 tapi time anak2 mrk semuanya xboleh heh..heh..kak fhm sgt tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah, mana nk sama zmn kita dulu dgn la ni, zmn dulu air hujan bersih, skrg hujan campur asid pun ada..

      Delete
    2. Yelah, mana nk sama zmn kita dulu dgn la ni, zmn dulu air hujan bersih, skrg hujan campur asid pun ada..

      Delete
  3. Alhamdullilah. Kat sini pun hujan turun lebat lewat petang tadi. Kalau sampai september, kena bertabahlah semuanya. Huhu. Memang nostalgia kak kisah mandi hujan masa zaman kanak-kanak! Ubi rebus dan kopi panas memang pilihan terbaik! Teringat abang siqah yang tak minum kopi sebab takut hitam πŸ˜†πŸ˜†

    ReplyDelete
  4. bimbang juga sebab akhir zaman... salah satu tanda ialah kemarau sepanjang tahun...

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah dah hujan, berkat doa dan solat juga ni. Tula main hujan tak tah main swimming pool heee.. moga hujan lagi hari ini..

    ReplyDelete
  6. Cantiknya rumah ko mak.....
    Dulu dulu kalau hujan tak de petir gamaknya ye mak....
    Sama jer mak kalau dah namanya budak kampung. Mandi hujan, mandi parit...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, semoga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Saratnya nostalgia zaman kecik-kecik dulu main hujan. Macam-macam aksi dan permainan yang dibuat. Langsung tak takut demam. Lagi satu, hujan yang mengganas di luar 'membangkitkan' selera makan, biarpun sekadar ubi rebus dan kopi 'o'..ia nikmat yang tidak terperi.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign