Asam Garam Kehidupan: Jom belanja resepi sambal petai spesel.

Nuffnang

Pages

11 Apr 2016

Jom belanja resepi sambal petai spesel.

Tak sesuai gitew, bucuk mulut tau, sape suka tu sukalah, sape tak suka jangan banyak cerita, tengok je, he he..jsngan marah ye korang, gurau petang buat hilang letih orang puasa. Haa..sape suka dan nak buat menu buka puasa hari ni, silalah ye.

Bahan2 ea:
Petai ikut suka.
Bawang.
Bawang putih
Cili kering ( kalo maleh guna jelah cili boh yo)
Ikan bilis.
Santan.
Asam, garam, gula.

Cagho2 ea:
Bawang, putih putih, cili blend...tumis sampai pecah minyak. Petai digoreng sedikit untuk hilangkan sikit bucuk ea, masukkan ikan bilis ke dalam tumisan, masukkan petai, last masukkan santan dan perisakan dengan garam, gula, asam secukup rasa..siap.

Kata orang, entah ye..entah tidak, nak hilangkan busuk mulut makan petai, kunyahle beras..haa, jangan ko telan plak beras tu yo,....ampun, ampun mak Okje, dear Fair, mama yan...gurau aje..

10 comments:

  1. Pertama kena cari petai dulu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petai mahal oo, 3 papan 5 hengget.

      Delete
  2. Kalau guna cili boh confirmed tak sedap mak sambal tumis ko tu.....Nak buat sambal tumis eloklah merajinkan diri blend cili kering sendiri!
    Yolah ko tu kunyah beras nak hilang bau petai! Tapi dulu masa aku ngandung si kecik sekali tu mmg beras aku makan mak hihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, tk mainla cili boh mak, aku mmg simpan cili blend sendiri stok utk seminggu tau, haa..

      Aku yg bona ea mmg tk suka petai, ishh..ai is org bandar you, apa kelas mkn petai..ha ha..bandarlah sgt, tapi mmg aku tk mkn, kalo aku masak tu utk laling aku je

      Delete
    2. Eh, tk mainla cili boh mak, aku mmg simpan cili blend sendiri stok utk seminggu tau, haa..

      Aku yg bona ea mmg tk suka petai, ishh..ai is org bandar you, apa kelas mkn petai..ha ha..bandarlah sgt, tapi mmg aku tk mkn, kalo aku masak tu utk laling aku je

      Delete
  3. akak suka meratah mcm tu ja kalau dapat sambal petai mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mkn ngn nasi paneh2 mentuo lalu belakang sure tk nampak

      Delete
  4. Kebun bapak kakak kalau setakat nak dapatkan 5-6 papan memang adalah Azi. Sebab berpuluh-puluh pokok ada kat kebun kelapa sawit dia tu. Tapi itulah bila dah dari kecik dulu kakak nampak kami memang kurang sikitlah. Biasa pekerja bapak kakak jual

    Nantilah kalau teringin kakak cuba buat resepi macam Azi buat ni.

    ReplyDelete
  5. Laa kak, petai mahal lah, untunglah pekerja bapak tu,mesti dpt untung byk. Kalo org suka mahal pun sanggup beli.

    Buat jgn tk buat, he he

    ReplyDelete
  6. Laa kak, petai mahal lah, untunglah pekerja bapak tu,mesti dpt untung byk. Kalo org suka mahal pun sanggup beli.

    Buat jgn tk buat, he he

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign