Asam Garam Kehidupan: Korang jangan kata tak tau yea.

Nuffnang

Pages

1 Apr 2016

Korang jangan kata tak tau yea.

Kebetulan kan, hari ni jumaat...1 april...yang kita zaman jahil dulu-dulu seronok juga nak ngenakan orang, bila kawan tu dah terkena kita pun jerit...april fool....rupa-rupanya siapa yang fool, kitalah, yang mudah sangat ngikut budaya orang, asal nampak seronok, asal nampak dari 'mereka' je mulalah kita rasa semuanya baik, semuanya elok., sape tak ikut tu ketinggalan zaman...jahil dan bodoh betul kita dulukan,..bertepuk tangan 'mereka' tengok begitu senangnya kita diperbodohkan.. mudah-mudahan dengan adanya kemudahan internet kita manfaatkan sepenuhnya, cari kisah-kisah sejarah di sebalik sambutan april fool, sambutan hari ibu, bolehkah kita ucapkan ' selamat hari krismas', ...dan yang sangat menyedihkan kisah perjuangan pahlawan melayu mempertahankan bumi Melaka dari penjajahan Portugal lebih lima ratus tahun dahulu..kata mereka Melaka hendak dijajah kerana hasil mahsul rempah ratusnya, padahal mereka mahu melenyapkan agama Islam yang mula diterima waktu itu, sehingga ramainya para ulama dan al hafiz yang dibunuh, kitab-kitab pengetahuan dan kitab suci Al Quran dibakar.., yang menurut sejarah yang disembunyikan bahawa sekitar bangunan A famosa tu begitu ramai pahlawan melayu yang syahid dikebumikan di situ, kita pun ikut menginjak- nginjak pusara mereka tanpa sedar, yang katanya bangunan A famosa itu juga dibina hasil runtuhan batu-batu masjid di sekitar Melaka itu sendiri..sedih kan...

Begitu banyak fakta sejarah yang diputar-belitkan bagi menutup kelemahan 'mereka', sehingga 'mereka' tetaplah nampak gah di mata kita, padahal telah begitu lama kita diperbodohkan,...mudah-mudahan kita belajar dari kesilapan tak tidak lagi mengulangi kejahilan masa lalu..

Salam jumaat sayyidul ayyam buat semua teman-teman kesayanganku, juga buat sesiapa jua yang singgah di sini, jom...kita isi hari jumaat dengan amalan-amalan yang berkat dan sunnah seperti memotong kuku, memakai wangi-wangian, membaca surah Al kahfi...mudah-mudahan jumaat 1 april ini menjadi hari jumaat yang penuh kebaikan buat kita semua, in shaa Allah...

13 comments:

  1. Salam jumaat kak...

    banyak betul tipu muslihat merekakan, moga kita dijauhkan dari semua tipu daya ini.

    ReplyDelete
  2. Salam Jumaat kak :)

    Semoga kita terselamat daripada tipu muslihat mereka. Ada jugak tengok gambar pasal Pepsi ni. Huhu. Seram je..

    ReplyDelete
  3. salam jumaat nor moga kita berhati-hati dari diperbodohkan dlm setiap cara kehidupan kita.

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah jumaat hari ini jumaat yang terbaik...
    Aamiin

    ReplyDelete
  5. Betul yan, tipu daya mereka sgt licik, bukankah Allah dh katakan takkan redha yahudi nasrani selagi kita tak ikut cara mereka.

    ReplyDelete
  6. Mana pepsi, mana fanta, mana coca cola, sprite...semua tu tak payahla minum, minum air kosong selamat;)

    ReplyDelete
  7. In shaa Allah kak PI, moga kita selamat dunia akhirat

    ReplyDelete
  8. In shaa Allah Fida, aminn..

    ReplyDelete
  9. In shaa Allah Fida, aminn..

    ReplyDelete
  10. Mana pepsi, mana fanta, mana coca cola, sprite...semua tu tak payahla minum, minum air kosong selamat;)

    ReplyDelete
  11. Betul yan, tipu daya mereka sgt licik, bukankah Allah dh katakan takkan redha yahudi nasrani selagi kita tak ikut cara mereka.

    ReplyDelete
  12. Waspada selalu dgn agenda barat

    ReplyDelete
  13. aida baru tau pasal a'famosa tu.
    Allahu Akbar :( sedih nya...
    kesian kita yg dikaburi oleh 'diorang' yg licik.
    bab air pepsi tu, aduhai!!!!! jahat nyer!!!!

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign