Asam Garam Kehidupan: Buat pelan2, tapi dengan penuh semangat.

Nuffnang

Pages

6 Jun 2016

Buat pelan2, tapi dengan penuh semangat.

Alhamdulillah..pagi tadi dah kemas sesikit bilik makpak marhaen, sapu, tukar cadar baru, cuma belum sempat nak vakum..achummm...ha kau, dah kekdahnya menyapu seminggu sekali..hihi..
Nilah anak tomato yang nak dialehkan
ke pasu lain, tapi cam kecik je lagi..
Tunggu besar sikitlah kan.

Dah tak jadi alehkan anak tomato saya pi surau, ada grup ngaji bulan puasa ni. Tu saya dah lengkap berjubah, jalan kaki je ke surau, tak jauh pun. Tapi minggu depan tak dapat join dah, cuma tunggu hari sabtu ahad jelah. Oklah kan daripada tak join lansung.

Hari pertama puasa ni, elokla sangat cuacanya, dari pukul 9 masa gi surau tadi, sampailah habis kul 11 tadi, cuaca redup je, sambil jalan, dok senyum sorang bila baca komen kengkawan kat blog. Hi hi.

Ermmm...hari ni nak masak apa yek? Alahai baru kul 12, awal lagi. Plan dulu apa salahnya kan, takdelah kelam kabut. Raikan Umar Zikri hero saya yang cuba nak puasa penuh hari ni tuh.

20 comments:

  1. wah umar zikri dapat berpuasa penuh baguslah, adam aryan tu dah tak tahan lapar katanya sebab tengok adik2 makan kat rumah tu,kata ayahnya dah buka puasa pun tu adehhh.

    saya ni tak fikir lagi nak masak apa,kalau berjiran dengan kak imah petang ni boleh juga saya hulur pinggan je hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lhah mama yan, nan hado si Umar Zikri nak puasa penuh, dia baru nk cuba, kul berapa ntah tadi dia dah berbuko poso, tak larat bona deh, takpelah...akk sebenarnya tkdelah nk beratkan sgt dia puasa, baru 7 tahun, tapi solat akk dh mula beratkan.
      Serilah abg adam ngn umar zikri yeπŸ˜‚

      Delete
    2. Hihi, apo maleh bona nih, ado isi ko? Takpo...bazar ramadhan siap menunggu tu.

      Delete
    3. Lhah mama yan, nan hado si Umar Zikri nak puasa penuh, dia baru nk cuba, kul berapa ntah tadi dia dah berbuko poso, tak larat bona deh, takpelah...akk sebenarnya tkdelah nk beratkan sgt dia puasa, baru 7 tahun, tapi solat akk dh mula beratkan.
      Serilah abg adam ngn umar zikri yeπŸ˜‚

      Delete
    4. oh samo rupo eh, ingat umar pun dapat penuh, takpe lah kak saya pun beratkan solat dahulu sekarang ni sbb dah 7 tahun kan, poso tu pelan-pelan kayuh. semalam sampai pukul 6 juga dio poso kat taska malu nak minum, balik rymah je minta segelas air, abg dahaga sangat katanya, kesian tengok bagi je lah dia minum, pastu terus dio sambung poso..hahaha

      Delete
  2. bestnye ada group mengaji..
    rasa semangat nak khatam quran bulan puasa kan bila mengaji ramai-ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grup mengaji maya pun ada yaya, hihi.
      Tapi bila ngaji ramai2 ni semangat lebih sikit, pastu boleh saling membetuikan bacaan.

      Delete
    2. Grup mengaji maya pun ada yaya, hihi.
      Tapi bila ngaji ramai2 ni semangat lebih sikit, pastu boleh saling membetuikan bacaan.

      Delete
  3. Alhamdulillah Umar Zikri dah puasa penuh hari ni inshaAllah. Kami pun ada 2 grup yang choo choo train dgn ets..haha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak adelah aunty Fair, ermmm..dah berbuka dah dia..
      Group choo choo train, haha..

      Delete
    2. Tak adelah aunty Fair, ermmm..dah berbuka dah dia..
      Group choo choo train, haha..

      Delete
  4. abang haikal pun semangat bangun sahur hari ni.. tak taulah apa cerita kat rumah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg Haikal darjah 1 juga kan, tkpe...tu dah bagus, tu..in shaa Allah ajar pelan2.

      Delete
    2. Abg Haikal darjah 1 juga kan, tkpe...tu dah bagus, tu..in shaa Allah ajar pelan2.

      Delete
  5. Jam 12 dah berfikir nak masak apa kan kak? Hihi. Alhamdullilah cuaca redup je hari ni. Siqah langsung tak jumpa matahari. Dah berada dalam bangunan je kerja. Bila balik, matahari pun nak terbenam sudah. Hii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..camtulah dah ada anak ni Siqah, nk raikan anak2 bg dorg happy puasa.
      Hahhah..dah dok dlm bangunan mana nk jumpa matahari kan?

      Delete
    2. Hihi..camtulah dah ada anak ni Siqah, nk raikan anak2 bg dorg happy puasa.
      Hahhah..dah dok dlm bangunan mana nk jumpa matahari kan?

      Delete
  6. aRz pun sensitif habuk...kalau kemas-kemas ni konsep achum teruk...alhamdulillah diberikan masa dan ruang untuk mengaji di surau.

    semoga ramadhan kali ini lebih baik buat kita semua insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siap jadi ninja jap kalo nk mengemas ni tau Arz, kalo tak achummmnya tak berenti.
      Alhamdulillah...utk seminggu ni ada masa bole dimanfaatkan, tp mggu dpn dh tak dapek laei.
      In shaa Allah...sama2 kita memohon diberikan kekuatan.

      Delete
    2. Siap jadi ninja jap kalo nk mengemas ni tau Arz, kalo tak achummmnya tak berenti.
      Alhamdulillah...utk seminggu ni ada masa bole dimanfaatkan, tp mggu dpn dh tak dapek laei.
      In shaa Allah...sama2 kita memohon diberikan kekuatan.

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign