Asam Garam Kehidupan: Bubur pulut hitam untuk moreh.

Nuffnang

Pages

22 Jun 2016

Bubur pulut hitam untuk moreh.

Siap merendam seawal pukul 4.30 pagi supaya lembut, so proses memasaknya takdelah makan masa yang lama. Tawakkal je, maklum tak pernah masak banyak, 3kg beras pulut hitam tu, meraba-raba nak agak santan banyak mana, tapi tanyalah juga kat orang yang lebih tau, katanya untuk 3kg beras tu santannya kena 1kg, eh...rasa cam tak logik je, pandai-pandai tambah lagi sekilo, gula 2kg lebih, gula merah sepeket.

Dalam pukul 12.30 dah naik pulut ke dapur,  periuk besar takde, pinjam jiran, masak cepat nak bagi sejuk, sebab nak packing siap-siap sebelum hantar ke surau tu. Dan dah namanya rezeki orang tak puasa, elok dapat merasa, kikiki..rasa bubur pulut hitam, ermmm...ok dah kot, sedang elok 2 kilo santan tu lemaknya.

Pergi plak rumah jiran yang masak juadah utama, nasi jagung, kari daging, dapat merasa lagi. Ni otw anak beranak nak gi buka puasa kat surau, padahal awak dah kenyang...
Tinggal sebekas kat rumah. Sebenarnya sederet rumah di jalan 1/15 ni dapat agihan sebekas satu rumah. Moga orang di surau puas hati la dengan rasa bubur ni, lebih kurang manis lemaknya minta maafla yea.

6 comments:

  1. Lamanya tak makan bubur pulut hitam ni...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah murah rezki kak..dulu arwah nenek pun selalu buat kuih hantar kat surau..kenangan,,

    ReplyDelete
  3. Mak pak mertua ku suka bubur pulut hitam ni mak.....aku jarang buat bubur gini mak, sebab seisi rumah kurang suka.... kang aku yg makan sorang hehe...

    Rajin ko ye mak...bijak jugak ko mak, bubur bubur gini muai, masak dapat banyak sekali. Ramai org yg dapat.
    Untung ko mak...dpt pahala banyak

    ReplyDelete
  4. amboi kak sedapnya peberet saya di bulan puasa ni, dulu masa arwah mak ada tiap2 tahun memang ini yang saya minta arwah mak buatkan..sedap sangat nampak tu,kalau dekat dah hulur mangkuk dah ni

    ReplyDelete
  5. Hihi.... hikmah Allah bagi ABC kan.Sambil masak boleh merasa.
    Alhamdulillah dapat dah hantar utk dimakan jemaah di masjid.
    Rumah kakak masa cuti sekolah hari itu anak dara kakak yg buat.

    ReplyDelete
  6. Sedapnya bubur pulut hitam kak. Siqah pun tak tahu nak masak kalau banyak2. Habislah..

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign