Asam Garam Kehidupan: Jom berbuka dengan roti jala.

Nuffnang

Pages

8 Jun 2016

Jom berbuka dengan roti jala.

First time ni korang buat roti jala. Janganlah gelak, den ngaku den maleh..
Korang gelaklah..takpe...taknak kawan..huhu.




Korang tau tak semalam tulah first time dalam hidup den, den buat roti jala. Ha ha..idokla susah rupanya, tapi dah sebab tak tau, nampaklah cam susah, berlubang-lubang, berlipek-lipek.

Sebenarnya lama dah nak try buat. Pernah beli acuan, Umar Zikri amik buat main, pastu datang si abang besar amik buat garuk belakang dia, punya tak senonoh kan, lansung den campak dalam tong sampah, goli den..

Pastu ada tengok video, dorang buat roti jala guna botol mineral je,tebuk lubang dua tiga liang kat tutup, boleh guna. Den pun simpan botol mineral, habih kena buang. Sape lagi yang rajin bona kek umah ni melainkan toklaki den tu, pantang jumpa botol buang, pantang buang aje botol, duo tigo kali den simpan, dio jumpo dio buang, last den bagi amaran,..." abang, ni boto jangan buang yo, den nak buek acuan roti jalo."

Baru selamat boto tu.

Semalam, kakak minta nak makan kari, eh..elok bonalah tu. Sebiji telur, secawan santan, secubit garam, brewwww....masuk aje dalam blender.

First time menebar jalo dalam koli, tulah rupo yang kanan tu. Tapi selamat dimakan tu, rupo buruk, den lah yang punya, orang lain amik yang elok ajeh, padahal raso samo yo. Korang tengok pun tak selero yo tak, kalo den tayang yang cecomey siap ngan kuah kari plak, kang ada yang batal poso plak kang.

Tu sajo jo nak bagi idea kot lah petang ni ada sesapa dok memikio nak masak apa untuk berbuka. Plan awal-awal, idokla kelam-kabut. Lagipun buat sendiri ni puas hati, kenyang. Pastu bole gak pas sikit kat surau ko, buat amal jariah.

19 comments:

  1. Hihi... kakak nak ketawa tengok yg 'cantik' tukang buat kena makan. Itu biasalah Azi. Tukang tebar biasa redho ajelah yg tak dipilih anak-anak masuk mulut. Kita tak kisah sebab rasa sebenarnya sama pun:)

    Botol khas utk buat roti jala kalau kat kedai 2 ringgit banyak Azi. Carilah.. senang masuk botol tutup tinggal kiraikan aje:)

    ReplyDelete
  2. Nk pi kedai 2 hengget tu yg masalahnya, kadang pegi terlupa plak nk beli, takpelah sementara ni guna jelah botol dulu.
    Kak, dh plan nk masak apa?
    Hihi..apalah puasa asyik fikir mkn je, sayalah tu.

    ReplyDelete
  3. roti jala memang pilihan saya jika ada di antara beberapa menu. kena dengan kari daging+kentang pekat-pekat....

    memang hadap yang tu jer....

    ReplyDelete
  4. Dah semestinya, sapa tk tau org penang kan mmg suka kari;)

    ReplyDelete
  5. heh..heh..dua ketul je roti jala nor..cukup ke. sedap roti jala cicah kari.

    ReplyDelete
  6. Mana lak dua ketul kak, satu dulang habeh dikenduri dek anak2, saya yg rasa 2 ketul je.

    ReplyDelete
  7. Tak pyh nak menjala sgt...lempeng sudah.....janji boleh di ngappp p

    ReplyDelete
  8. Lain tu, satu l.e.m.p.e.n.g, satu lagi r.o.t.i.j.a.l.a..haha

    ReplyDelete
  9. Pandai buat roti jala NA, tak cantik tak pa asal sedap..berapa lama buat satu dulang tu ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lama sgt, dlm setgh jam je utk sesuku kilo tepung gandum tu, masaknya cepat sbb nipis je

      Delete
    2. Tak lama sgt, dlm setgh jam je utk sesuku kilo tepung gandum tu, masaknya cepat sbb nipis je

      Delete
  10. pandai eh menjalo, biar buruk rupo eh, janji sodap, tapi yo biasolah yang huduh x comey cenggitu,omaklah yang tolan yg comey2 deme la makan kok yo yg comey tu sodap bonar, raso eh samo yo yg uduh tu..haaa tetibo den pun nak ckp nogori jugo kah3 pelik bonar bunyi nye..taram je lah kan jangan marah eh kak imah.

    saya ni memang tak pernah menjala roti kak,menjala ikan pun jauh sekali, menjala kat bazar je lah sesekali hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko nak tau mama yan, anak akk tya kenapa suka cakap nogori, padahal org teganu, akk kata..dah kawen dgn org nogori, cakaplah nogori, tapi akk kalo dpn kakak ipar ko, mak mentuo ko, malu bona plak nk ckp nogori, kikiki..
      Menjala kek bazar pun ok je, tapi tak puas makan. Dah kekdahnya org bekojo camano lak nak buek kan.
      Akk kebetulan mggu ni cuti, yg yg dpt menjala bagai tu.

      Delete
    2. Ko nak tau mama yan, anak akk tya kenapa suka cakap nogori, padahal org teganu, akk kata..dah kawen dgn org nogori, cakaplah nogori, tapi akk kalo dpn kakak ipar ko, mak mentuo ko, malu bona plak nk ckp nogori, kikiki..
      Menjala kek bazar pun ok je, tapi tak puas makan. Dah kekdahnya org bekojo camano lak nak buek kan.
      Akk kebetulan mggu ni cuti, yg yg dpt menjala bagai tu.

      Delete
  11. gud try...hihihi...kalau sha buat lg teruk rasanya..tgn xde seni laa katakn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenala menery sha, dah anak ramai, tak larat nk beli, hihi

      Delete
    2. Kenala menery sha, dah anak ramai, tak larat nk beli, hihi

      Delete
  12. Dah lama tak menebar sejak blender rosak.. hehehe.. ni ada peluang ni dapat blender baru - alasan nak buat roti jala.. ;)

    ReplyDelete
  13. Betul mak buat roti jala bukan susah pun, senang jer, yg susah bila kena sawan M tu haha....

    Aku pun lama tak buat roti jala ni...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign