Asam Garam Kehidupan: Nasi ayam mak-mak lah sangat.

Nuffnang

Pages

14 Jun 2016

Nasi ayam mak-mak lah sangat.

Camane ntah boleh tersama menu den ngan mak awet muda tuh. Ada contact hati plak bab-bab makan ni ye mak,  alah...dah tak pandai masak nasi Arab, masak jelah nasi ayam ye dok.
Mcm janji ye mak, ni menunaikan permintaan Umar Zikri yang penat naw berpuasa tu ha, sampai tak menyedau tido balik sekolah petang, terus pengsan. Ibu pesan kalo dahaga minumlah air, tapi kawan dia kata tak puasa lansung takmo bawak air dah. M
Nilah kuih setahun sekali namanya. Omak mentuo den panggil kuih kelompang, org Teganu panggil woh melake. Ni pun permintaan Umar Zikri juga. Teringat arwah ma penah buat kuih ni jual masa bulan puasa la, sekali tu tak perasan dah tersalah bancuh guna tepung beras, pastu pelik napelah tak timbul-timbul...tapi pi jual juga, ada sorang tu beli, esok petang lalu buat muka masam, haha.
Ni Nadrah yang buat, dia siap pesan..." ibu jangan cakap kat blog ibi tak pandai buat, cakap sbb tepung tu lembik..," haa...yang ni pun selamat masuk mulut ibu jerr..

17 comments:

  1. Assalamualaikum, entri tunjuk makanan sama la kitew hehe.. sedap tu nasi ayam.. ada sup tu menyelerakan.. Umar Zikri berpuasa penuh ye Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. baru terfikir..iftar hari ini nak masak nasi ayam..

    ReplyDelete
  3. Ha ek.....boleh selera tekak tersamo lak kita ni semalam....
    Tapi nasi aku dah mcm nasi putih ek mak. Realitinya ada gak sikit kuning tu. Aku mmg tak buh kunyit sikit pun weyh hihi....

    Kuih kelompang? Buah Melaka ke apa ni mak? Ke sagu biji yg ada salut kelapa tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuih melaka la mak oii, den buat setaun sekali

      Delete
  4. Nadrah jgn risau lembik ke apa kalau bulan ramadhan makanan yg buat sendiri di rumah tetap sedap sebab dah confirm halallan toyyiban dan kita semua kan tengah lapar. Kena nasi ayam ibu tu lagilah mesti sepinggan tak cukup kan..:)

    ReplyDelete
  5. nasi ayam belum pernah buat lagi puasa ni. bagus juga kalau buat

    ReplyDelete
  6. nasib baik dah lepas kempunan makan nasi ayam hari tu,kalau tak tentu meleleh ailio saya tengok nasi ayam kak imah tu haa.

    bagus umar zikri puasa, adam setakat ni memang tak dapat penuh walaupun sehari asyik2 dahaga je bila balik sekolah

    ReplyDelete
  7. Wsalam
    Ala sori la ek, pepagi dah tjk makanan, jgn pandang, pejam mata tu, hihi. Yg kuning tu saya pya, yg putih mak Okje pya.
    Takde puasa penuh pun, puasa sambung2, tapi penat sbb sekolah pagi, petang

    ReplyDelete
  8. Wsalam
    Ala sori la ek, pepagi dah tjk makanan, jgn pandang, pejam mata tu, hihi. Yg kuning tu saya pya, yg putih mak Okje pya.
    Takde puasa penuh pun, puasa sambung2, tapi penat sbb sekolah pagi, petang

    ReplyDelete
  9. juadah kegemaran keluarga saya

    ReplyDelete
  10. Sedapnya nasi ayam. Sejak Ramadan ni saya tak makan lagi nasi ayam . Biasanya slalu jugak berbuka dgn nasi ayam. Ni gara2 kedai nasi ayam yg best kt kawasan saya dah tutup. Pekerjanya balik Thailand

    ReplyDelete
  11. Lorrrr kita baru bercadang menu nasi ayam ptg ni, tgh merebus ayam kt dapo tu..

    Kuih melaka? Sedapnya, tahun ni belum.wat lg, mklm le nak cari kelapa putih xder masa..

    ReplyDelete
  12. Lorrrr kita baru bercadang menu nasi ayam ptg ni, tgh merebus ayam kt dapo tu..

    Kuih melaka? Sedapnya, tahun ni belum.wat lg, mklm le nak cari kelapa putih xder masa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru niat nk wasap2 tya pasaila lama naw menyepi, sibuk sgt UA ni ya.

      Delete
    2. Baru niat nk wasap2 tya pasaila lama naw menyepi, sibuk sgt UA ni ya.

      Delete
  13. Penatnya berpuasa tu haa! Terbaring. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pun baru puasa sambung2 tu.

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign