Asam Garam Kehidupan: Saya pun ada cerita sebelum Ramadhan.

Nuffnang

Pages

5 Jun 2016

Saya pun ada cerita sebelum Ramadhan.

Alhamdulillah, pagi tadi (hari ahad ) dapat juga tunaikan permintaan kakak nak makan mee hoon sup spesel ibu sempena belated besday dia 29/5, cuma tak cukup lengkap sebab terlupa lak bawang goreng, toge, tapi no hal la sebab anak-anak bertuah saya tu memang tak suka sayur, kan..asal sayur je tak suka, asal tak suka je sayur..ibu gak tukang perabehkan sayur.

Lepas habeh selosai sepeket mee hoon Jasmine kitorang menghala ke The Mines, laptop kakak problem, sib baik masih dalam warranty. Naik kejang kaki ngukur lantai The Mines tu, konon siap dalam masa dua jam, tapi tak siap pun, buat penat je tunggu. Tak beli apa pun kat situ, mak pak marhean cam kami ni standard kedai Hari-hari jer, alahh..syukur dah tu, ada gak bole tukar baju, kot beli mahal pun lama-lama jadi buruk gak ye dak?
Selesai zohor, selesai isi perut kitorang pun menghala ke Nilai, bukan Nilai 3, Nilai je..ada kedai Hari-hari kat Giant Nilai tu. Bolehla. Saya ni jenis tak suka pegi banyak-banyak kedai, kalau boleh saya nak beli kat kedai yang ada semua sekali..kasut, selipar, tudung, baju, seluar, baju dewasa, baju bebudak,..senang. Ishhhh...tak laratla nak meround sana-sini, bukannya muda lagi, dah kilauan dah bak kata mak okje..

Nak jadi cerita, rupa-rupanya baju raya Umar Zikri tertinggal. Dia nak pakai jubah tahun ni. Suwit la dia pakai jubah di mata ibu nih, camane boleh tertinggal? Ermmm..dah pilih-pilih tu, sales girl tu amik bawak gi kaunter, pastu saya pilih-pilih lagi baju untuk Nadhrah, Iman, kakak..tapi letak dalam bakul. Jadi bila nak bayar tu, turn abahla kan, dia tak tau, yang saya pun tak teringat, dah penat sangat. Tu yang jadi tertinggal..

Bila sampai rumah, Si Umar Zikri dok cari-cari jubah dia, tak jumpa. Apa lagi, dah kena pulak sakat dengan abang dan kakak, menangeh tak hengat la dia, sampai bengkak mata. So nampak gayo eh terpakso lah den ngukur lantai kodai baju laei sekali, huahhh..penat tau tambah lagi dah puasa.

Minggu ni den cuti. Hajat hati nak kemas rumah, hias rumah, tetamu agung dah sampai, kenalah raikan sebaik mungkin, bersedia lahir dan batin. Sambil-sambil tu nak alihkan anak tomato ke dalam pasu lain. Saya dah mula menanam sayur dalam pasu, kawan-kawan bila lagi,hihi..
mee hoon sup
Spesel ibu, ni pinggan Umar
zikri, tengah makan penuh
semangat tuh. Alhamdulillah
kejut bangun sahur tadi
tak banyak ragamnya, lagi pun 
dia ingatkan minggu ni dah sekolah.

28 comments:

  1. Alhamdulillah, walaupun tak cukup syarat asalkan tertunai juga hajat sianak nakkan mee hoon sup ibunya...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, trmkasih bunda_nora, salam ramadhan yea😃
    Dah plan nk masak apa utk berbuka, hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari pertama ni cuma anak sulung ngn anak kedua bunda balik berbuka...yg 2 lagi kerja...
      Ingat menu hari ni nk masdj cencaru sumbat belakang,sup ayam dan sambal udang petai... pastu bubur pulut hitam, insyaAllah.

      Delete
    2. Wow, vavass gitew menunya, hihi.
      Saya pun masak sendiri ajeh, tkde gi bazar do, membazir je kan,
      Bunda gi bazar ke?

      Delete
    3. Wow, vavass gitew menunya, hihi.
      Saya pun masak sendiri ajeh, tkde gi bazar do, membazir je kan,
      Bunda gi bazar ke?

      Delete
  3. Alhamdulillah, trmkasih bunda_nora, salam ramadhan yea😃
    Dah plan nk masak apa utk berbuka, hihi.

    ReplyDelete
  4. saya pun dah beli baju anak2,nak jalan bulan puasa, penatlah pulak nanti, takpelah kak beli kat mana2 pun janji anak suko ibu pecayo eh, hehe yang penting anak2 berbaju baru dihari rayo. saya pun beli sorang 2 pasang je,makpak eh pun marhaen jugak.

    sodap tu sahur makn mee hoon soup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kan maleh boto nak merayap bulan poso nih, kering tekak takleh minam plak tu ha.
      Hihi..makpak marhean lah kita ye, sedia apa yg termampu asal anak2 gembira ye dok?

      Delete
    2. Tulah kan maleh boto nak merayap bulan poso nih, kering tekak takleh minam plak tu ha.
      Hihi..makpak marhean lah kita ye, sedia apa yg termampu asal anak2 gembira ye dok?

      Delete
  5. Sian pulak bila cari jubahnya tak do kan.. nanti hari ni bole beli..ada baju raya yang baru dan seronok tu..makan supsup waktu sahur ni good idea juga umar zikri kan. rasa aunty kurang mengunyah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tanam pokok terung NA

      Delete
    2. Pokok pandan dan serai, ubi daun singkong tu tak kira kan dan pokok sirih herba sangat tau hehe..

      Delete
    3. Masa sahur tadi dia tuntut ngn abah, tak bagi abah pi keje, ajak pi beli baju raya dia, ermm..senyum jelah abah.

      Delete
    4. Masa sahur tadi dia tuntut ngn abah, tak bagi abah pi keje, ajak pi beli baju raya dia, ermm..senyum jelah abah.

      Delete
  6. Assalamualaikum. Salam Ramadan. OZ belum beli baju anak.. plan nak beli awak.. penyudahnya tak beli juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah sibuk nk wat camane OZ, kadang bukan tknak pegi awai ye dok, tp ade je halnya kan.

      Delete
    2. Kalau dah sibuk nk wat camane OZ, kadang bukan tknak pegi awai ye dok, tp ade je halnya kan.

      Delete
    3. Kalau dah sibuk nk wat camane OZ, kadang bukan tknak pegi awai ye dok, tp ade je halnya kan.

      Delete
  7. Alhamdulillah dh bli bju ghraya semua bguihh..mna2 sma ja kedai..asal baru.bju bru anak hpy kita pun hpy..
    Knor bercita2 thun ni tk nk beli bju..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak nak beli baju raya? Baca dgn nada terkejut😂😂
      Baju baru tk penting, yg penting suci, bersih utk bawak pi solat raya nnt kan.

      Delete
    2. Tak nak beli baju raya? Baca dgn nada terkejut😂😂
      Baju baru tk penting, yg penting suci, bersih utk bawak pi solat raya nnt kan.

      Delete
  8. kesian umar..
    menangis dia kena sakat..
    sabar umar..nanti dapat lah baju tu..

    ReplyDelete
  9. Excited umar nak cuba jubah baru. Comel sekarang budak-budak pakai jubah. Sopan je. Hihi. Bagus akak beli baju raya awal2. Senang sikit. boleh elakkan bersesak semasa beli di hujung ramadhan..

    ReplyDelete
  10. Smp tk larat nk pujuk dah, biarkan aje dia senyap sendiri😊

    ReplyDelete
  11. Smp tk larat nk pujuk dah, biarkan aje dia senyap sendiri😊

    ReplyDelete
  12. saja tanya...ada beza ka antara mee hoon dan bihun sup...sebab saya panggil bihun sup...tak ada beza kot kan...?

    ReplyDelete
  13. Hihi, 3×5, 5×3 la Arz..

    ReplyDelete
  14. Hihi, 3×5, 5×3 la Arz..

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign