Asam Garam Kehidupan: Sesubuh hari memengat, mengesup, menempeh.

Nuffnang

Pages

12 Jun 2016

Sesubuh hari memengat, mengesup, menempeh.

Assalamualaikum, salam Ramadhan
Apa kes tu. Hihi..ni kisah anak-anak dan ibu lagilah. Alkisahnya hati ibu ni terkilan sangat sebab tak dapat buat pengat pisang permintaan kakak untuk berbuka puasa sebelum dia balik kolej. Susah naw nak dapatkan pisang abu kat kedai. Semalam lepas hantar kakak naik bas, ibu ke pasar cari sendiri, pusing satu pasar Beranang tu cari. Jumpalah akhirnya dengan pisang idaman hati.

Yang si abang besar plak masih terkinyam ( sapo tak tau pi cari kamus nesilan yo) dengan mushroom soup. So misi ibu di pagi 7 Ramadhan ni sudah tentulah memasak untuk memenuhi permintaan anak-anak. Kalau tak buat tu, hati ibu plak yang tak tenteram.

Sambal tempe tu pun simple je. Dah tak sompek nak menyambal bebona. Goreng je tempe ngan ikan bilis garing-garing. Tuang sos cili campur kicap, panaskan kasi pekat, pastu gaul jelah tempe ngan ikan bilis. Siap untuk kakak.

Pagi ni kitorang bertolak hantar abang besar balik asrama di Bentong, pastu hantar barang kakak ke Kuantan, kakak dah balik semalam naik bas sebab pagi ni dia ada briefing.
Yang atas tu, pengat pisang, sambal tempe ngan mushroom sup untuk bekal anak-anak. Yang dalam beg tu bekal kitorang kotlah kena berbuka dalam kereta ke, ni dah hujung cuti mesti ramai orang balik dari kampung, jalan mesti jem punya.

23 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. waa... mesti sedap ni pengat pisang sampai boleh hantar ke kuantan.. :)

    Blogwalking Sini, jom baca artikle ini

    Blog Berjaya Masuk Rank Malaysia article...

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah sedap, juadah wajib bln puasa, hihi.

      Delete
  3. Assalamualaikum zimah
    begitulah rutin seorang ibu kan memenuhi permintaan anak2 mmg no2
    kalau tak dpt tunaikan mmg rasa terkilan
    tapi apa nak buat kdg2 kita tk dpt nk memenuhi semua nya kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam knoor.
      Tengok aje knoor, sanggup terbang jauh di bulan puasa ni demi kasih sayang pd anak2. Letih penat pun masak juga juadah berbuka.
      In shaa Allah selagi mampu masaklah utk raikan anak2 ye dak.

      Delete
  4. betul tu kak kan, kalau anak-anak cakap nak makan seboleh mungkin mak2 ni akan cuba tunaikan, selagi tak buat selagi tu lah tak senang duduk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2, anak2 mama yan kecik2 lagi, blm pandai minta2 sgt, tunggulah besar sikit lagi sok, bila dah tau mkn mcm2 nnt..tak menang tgn dibuatnya.

      Delete
    2. Betul2, anak2 mama yan kecik2 lagi, blm pandai minta2 sgt, tunggulah besar sikit lagi sok, bila dah tau mkn mcm2 nnt..tak menang tgn dibuatnya.

      Delete
  5. Betullah tu sebelum terkilan baik buat dulu
    Kalau tak nak tunggu balik sebulan lagi memang kepala asyik ingat aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak, tengok akk jelah, demi kasih sayang pd anak2, haaa...saban minggu pi jengok, gosokkan baju demikian byk, aduhaiii...bertuahnya adik tu.

      Delete
    2. Ya kak, tengok akk jelah, demi kasih sayang pd anak2, haaa...saban minggu pi jengok, gosokkan baju demikian byk, aduhaiii...bertuahnya adik tu.

      Delete
  6. demi anak-anak kan..mesti nak penuhi permintaan mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Mar..hati sorg ibu, tak sanggup buat tak tau bila ank minta, kecuali kalo minta yg bukan2.

      Delete
    2. Betul Mar..hati sorg ibu, tak sanggup buat tak tau bila ank minta, kecuali kalo minta yg bukan2.

      Delete
  7. Salam Ramadham mak...
    Samalah mcm laki mak hari hari standby air kotak ngan roti dlm keta kotnya kena buka dlm keta.

    Mak mithali ni....nasiblah menghantar abg pulak esoknya ye mak, kalau tak kakak tu dptlah rasa pengat pisang ibu dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sian kat laki ko ye mak, tensen je drive time2 puasa semua org berebut nk balik awai kan.

      Nasib baik dia minta pengat pisang je, buatnya dia minta benda yg aku tk reti buat, naiya jugak.

      Delete
    2. Sian kat laki ko ye mak, tensen je drive time2 puasa semua org berebut nk balik awai kan.

      Nasib baik dia minta pengat pisang je, buatnya dia minta benda yg aku tk reti buat, naiya jugak.

      Delete
  8. Salam Ramadham mak...
    Samalah mcm laki mak hari hari standby air kotak ngan roti dlm keta kotnya kena buka dlm keta.

    Mak mithali ni....nasiblah menghantar abg pulak esoknya ye mak, kalau tak kakak tu dptlah rasa pengat pisang ibu dia

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah dapat pisang cuma tak dapat pula kakak merasa ye. Untung anak-anak NA ni dapat ibu yang prihatin dan cuba sedaya upaya memenuhi permintaan. Sekarang sunyi kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, sunyi, buat kuih pun kadang tak habis.

      Delete
  10. Alhamdullilah. Selagi berdaya menunaikan permintaan anak. Anak kak Azimah belajar di Bentong sekolah apa? Siqah dulu pernah kerja jadi cashier kat sana. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia di SUPERB..sekolah agama bantuan penuh kerajaan.

      Delete
    2. Dia di SUPERB..sekolah agama bantuan penuh kerajaan.

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign