Asam Garam Kehidupan: Salam Aidil Fitri lah semuo yo, den nak balik makan nasi dagang.

Nuffnang

Pages

3 Jul 2016

Salam Aidil Fitri lah semuo yo, den nak balik makan nasi dagang.

Kalo nak kata buat persediaan raya beria takdelah. Sejak Ma takde, mak mentua pun dah tak sihat bona, mood beraya tu dah hilang. Lagipun sejak  dari awal kawen kitorang ni dah suka simple-simple je. Kalo langsir tu just basuh, sapu-sapu sawang,adjust perabut yang tak seberapa tu kasi nampak berubah sikit kedudukannya, dah siap. Yang memang kena beli tulah baju raya anak-anak, dan biskut sejenis dua. Kalo rajin dan sihat mental mahupun fizikal buatlah sejenis dua yang simple macam choc chips dengan biskut dahlia. Tahun ni lansung tak buat.

Tahun ni kami balik beraya di Terengganu, Mak dah takdo, tapi omak sedaro ado yo laei dua orang, kalo takde aral melintang in shaa Allah esok Isnin kami bertolak. Singgah dulu di Dungun tidur kat rumah adik. Meriah gak berkumpul kat rumah adik sebab anak-anak dia kecik lagi, yang sulung baru darjah tiga...riuhla bila berkumpul berlawan-lawan cakap key ell Teganu gitew.

Entah apo mimpi abah semalam pi bazar Ramadhannya bantai beli mecun bunga api sampai 40 hengget, bila den tanyo Umar Zikri mintak ko,...tak..jawab eh, ...dah tu buek apo boli, membazir yo,....sajo yo, bagi bebudak main...kato eh laie. Dalam hati den...banyak ko bonus abah tahun ni agak eh, sobab balik Teganu pun dia nyanggup nak boli mesin basuh baru sebab mesin basuh lamo rosak tenggolam dek banjir dua tahun lopeh tu...Alhamdulillah....dah, dah..jangan bising lagi, kang dia kansel tak jadi boli kang susah den nak basuh baju.

Maaf zahir batin kepada semua kengkawan yang sudi singgah di sini, kalo ada rezeki, dipanjangkan umur kita, in shaa Allah kita beraya hari Rabu ni kan, so Eid Mubarak in advance buat semua yea...semoga kita semua sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang serta pengampunan Allah walau di mana jua kita berada.
Abah boli nak bagi anak-anak main dengan sepupu di Dungun, yang masih kecik-kecik tu, kalo sepupu sebelah sini( anak-anak kakak ipar, adik ipar semua dah besar-besar), sesekali bole la ye bah.

23 comments:

  1. Salam Aidilfitri NA, maaf zahir batin..

    Tahun ni kita tak balik kg, kalau teringin makan nasi dagang, homemade jelah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidil Fitri UA,mzb juga.

      Raya kat mana pun sama je, cuma blk kg tu bole gak jmp sesedara. Nasi dagang buat sendiri puas makan kan UA.

      Delete
    2. Salam Aidil Fitri UA,mzb juga.

      Raya kat mana pun sama je, cuma blk kg tu bole gak jmp sesedara. Nasi dagang buat sendiri puas makan kan UA.

      Delete
  2. Selamat blk kg kak, saya dah selamat sampai lanchang ni hah.

    Takpe kak sesekali, mungkin sbb nk singgah dungun ada ank2 buah kecik itu yg suami akk beli bunga api tu, bagi meriah sikit.

    Semoga selamat pergi dan balik ye kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akk kena settlekan kain baju sekolah ank2 dulu, lagi pun takut jem kalo blk sabtu ahad. Bestnya dah smp kg tu kan mama yan.

      Hihi...rasanya mcm tulah, bg meriah dpt main dgn sepupu dorang.

      Trmkasih mama yan..in shaa Allah.

      Delete
    2. Akk kena settlekan kain baju sekolah ank2 dulu, lagi pun takut jem kalo blk sabtu ahad. Bestnya dah smp kg tu kan mama yan.

      Hihi...rasanya mcm tulah, bg meriah dpt main dgn sepupu dorang.

      Trmkasih mama yan..in shaa Allah.

      Delete
  3. banyak bunga api tu hati2 lah kena juga pantau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye sudah semestinya kena pantau tu...takut jadi apa2, moga dijauhkan.
      Trmkasih nor nazliana.

      Delete
    2. Ye sudah semestinya kena pantau tu...takut jadi apa2, moga dijauhkan.
      Trmkasih nor nazliana.

      Delete
  4. hati-hati perjalanan balik, jauh tu..
    lepas Dungun ke mana pula?
    Kalau Kuala Terengganu meh la kita bersalam raya..hihi

    ReplyDelete
  5. Yaya, sihat? Sihatlah kan makanya dpt menyinggah, hihi.
    Dari Dungun balik ke Kuala Terengganu la, Losong kepok leko tu.
    Cadangnya nak gak gi beraya kt umh yaya, camane ek?

    ReplyDelete
  6. Salam Aidilfitri sis.. Sis Terengganu d mn? 😍😍😍 lady stay d Marang.. Tp org KTrg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, akk k teganu losong dekat kepok leko tu. LB blk ke raya ni? Bole gok gi beraye��

      Delete
  7. Selamat Hari Raya Kak,
    Semoga dipermudahkan segala urusan.. Hati2 di jalanraya.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidil Fitri juga, trmkasih LZ.
      In shaa Allah, moga kita semua selamat ye.

      Delete
    2. Salam Aidil Fitri juga, trmkasih LZ.
      In shaa Allah, moga kita semua selamat ye.

      Delete
  8. Terengganu kat mana tu...mai la beraya ke rumah :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Losong kepok leko tu. Bole ke? Hihi..kalo sempat in shaa Allah

      Delete
    2. Kat Losong kepok leko tu. Bole ke? Hihi..kalo sempat in shaa Allah

      Delete
  9. selamat hari raya sis...bestnya balik kampung...hati-hati bagi anak bermain mercun dan bunga api..:)

    ReplyDelete
  10. Mmg tabik betul kat org Terengganu ckp nogori ni tau!!!
    Jangan dihalang klau dia bermurah hati nak membeli tu mak. Diam akan aje hihi...
    Rumah mak ko sapa yg duduk mak? Ada ke org yg ngemas tu. Kalau tidak jenuh jugak nak kena kemas tu.

    Yelah walaupun mak pak dah tak de nak gak jenguk kg kan, asyik nak beraya rumah dia aje hihi...

    ReplyDelete
  11. Ada mak sedara aku dua org lagi masih hidup, tapi bhgian bwh jelah terjaga, bhgian atas aku balik baru aku komeh an, berdobu berabuk, sian tau rmh mak aku.

    ReplyDelete
  12. wajib main bunga api time raya.
    baru meriah!!!

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign