Asam Garam Kehidupan: Terkenang semasa dulu..

Nuffnang

Pages

8 Oct 2016

Terkenang semasa dulu..

Terkenang semasa dulu, hatiku merasa rindu..cewahhhh..aduihhh, aduihhhhhh...sakit pinggang aku!!

Bukan taknak basuh masa ada air. Masalahnya baru selesai satu round, nak masuk round kedua air dah tak keluar, air tak naik atas sebab tekanan air rendah. Jadi, basuh seround ada lagi dua round, tak selosai-selosai, masalah boto lah hai.

Jadi hari ni nak balik rumah MIL kat Rombau, hajat eh nak tumpang mendobi, pastu rasa cam malu lak nak bawak sampai tiga bako tekau, jadi kekonon eh nak basuh dulu sebako, tenyeh-tenyeh kek bilik air bawah, pastu bawak bilas kat luar rumah, dah raso cam membasuh kek sungai lak, tenyeh-tenyeh bilas, Alhamdulillah selosai sebako. Pastu konon eh nak tunjuk kek toklaki, bagitaulah dia betapo gigih eh den mendobi baju dalam takdo-takdo air nih. Kek paip luar tu ada je air. Laju lak tu.

Sekali toklaki den bagitau tu pun air tangki! Haa! Air tangki, ayo boto..habislah koring air tangki den, huwaaaa...
Sebako, baju harian anak-anak.
Sebako laie, baju sekolah anak-anak den.
Sebako laie, baju den amo taklaki, tenyeh-tenyeh bilas, kat luar rumah, sib baik boleh selindung
di sebalik kereta. Haii, nasib bila catuan air nih.

Bila sesekali membasuh camni, teringat plak membasuh baju kat sungai dulu-dulu, zaman budak sekolah rendah. Membasuh baju sejam, berendam dalam sungai tiga jam, mak kat rumah tunggu lah, mana tak balik-balik lagi nih. Ishhh..

19 comments:

  1. MEMANG SUSAH SANGAT KAN NOR KALAU BEKALAN AIR TRPUTUS NI

    ReplyDelete
  2. Ya kak, tapi tkleh nk cakap apa kak, ramai yg lagi teruk lansung tkde air, saya kekadang je tkde air

    ReplyDelete
  3. owh mil duk rombau kak...mesti suko makan masak lemak ni..mak irda orang minang gak,tapi asli dr padang...mendobi memang rutin dihujung minggu irda.

    ReplyDelete
  4. Masak lomak cili padi ikan, ayam, daging salai, puyuh,pastu campur pucuk ubi, terbaikkk, dulu tk reti makan, skrg ni feveret jugalah.
    Akk hujung mggu mmg byk mendobi, walaupun ada mbasuh hari2 lain.

    ReplyDelete
  5. Masak lomak cili padi ikan, ayam, daging salai, puyuh,pastu campur pucuk ubi, terbaikkk, dulu tk reti makan, skrg ni feveret jugalah.
    Akk hujung mggu mmg byk mendobi, walaupun ada mbasuh hari2 lain.

    ReplyDelete
  6. Hahahaa terbayang reen yang akak basuh baju sejam, berendam 3 jam.. Hihihi alang2 dah kat sungai yo kak. Seronoknya..

    Sekarang ni nak jumpa sungai yang boleh mandi pun susah. Banyak sungai dah dicemari.. :(

    ReplyDelete
  7. Kalau kes2 gini, biasanya suami kita bawa cuci/kering di kedai dobi layan diri. senang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa kecik2 aka remaja gitu, suka gak basuh kain baju di sungai sambil mand

      Delete
  8. Syoknya Zimah mcm cerita P Ramlie lah basuh baju macam tu, kalau basuh kt tepi sungai lagi best kannn
    Dah lama to buat keja mcm tu hehee

    ReplyDelete
  9. kak sempat ke zaman basuh kat sungai. nostalgia tu, teringat citer pramlee. saya memang tak sempat zaman tu, cuma tahu bila tengom citer pramlee

    ReplyDelete
  10. Tu masih bebudak sgt, umur 9, 10 thn, tu yg akk ckp, basuh sejam, berendam 3 jam. Tapi budak2 skrg tkdenya pandai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestnya kak.. Zaman reen balakang umah ada longkang. Dalam longkang tu ada ikan keli.. Haruan ade tp susah nak jumpa.

      Lepas tu ada taik, sampah sarap yang dibuang dalam sungai.

      Reen, adik2 dan jiran2 masa kecik memang selamber je masuk. Kadang tu siap gelak bila nampak taik jatuh dari saluran.

      Main tangkap2 ikan dalam longkang tu. Zaman ibu kecik, ibu pernah bg tau longkang tu memang bersih. Asalnya sungai.

      Lepas tu tak ramai yang berdisiplin.. Buang sampah dalam sungai. Buat saluran buang najis terus sambung ke sungai tu. Jadilah longkang beso.. Hmmmm syg.

      Delete
  11. gigih kak imah mendobi tu haa berbakul-bakul..kalau saya mendobi gitu patah pinggang dibueknyo

    ReplyDelete
  12. Samalah kat tempat bunda ni pun, tapi tak semua serentak... tempat bunda jarang jugak ada gangguan bekalan air ni.

    ReplyDelete
  13. Tak hingin den nak menonyeh nonyeh gitu mak..... lenguh lengan sado den kang hihihi.....Den tahan lagi tunggu air mak. Tak kiralah 2 minggu lagi ke nak kuar airnya tu. Mak punya air sehari je tak keluarnya. Alhamdulilah

    ReplyDelete
  14. Seksa betul kalau duduk bandar tak ada air.
    Kalau kat kg ada sungai ok lagi Azi. Sambil mencuci boleh main air:)
    Ini dok bandar memang sendulah jadinya

    ps: jgn bimbang bab tak komen Azi - kakak amat maklum kita ni bukan satu-dua tanggungjawab.

    ReplyDelete
  15. haha dlm ssh terimbau memori tu yg mahal tu...

    ReplyDelete
  16. Saya dulu basuh baju sendiri kat tepi telaga.

    Tak macam anak saya sekarang, baju sendiri dengan mesin basuh pun tunggu ayah yang buatkan...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign