Asam Garam Kehidupan: Kurang asam punya kucing.

Nuffnang

Pages

24 Nov 2016

Kurang asam punya kucing.

Tulah agaknya den tak boleh bolo kucing. Walaupun den suka kucing. Kalo dapat pegang kucing tu, rasa macam pegang baby jer. Pastu siap cakap-cakap macam cakap ngan baby. Aduihhh, rindunya kat Umar Zikri yang kecik comey 6 tahun lepas. Tapi dah tak mungkin nak dapat baby, bak kata mak okje, tunggu monopouse ye. So, kita tunggu cuculah plak. Alamak rasa cam tua benaw la plak. Ate...takyahla asyik nak ingat muda je, kang tak sempat bersedia, tetiba dah berada di batu dua..

Umak aii, jauh bona kona lepe den nih. Nak citer pasal ni je.

Ni Umar Zikri masa umurnya setahun lebih, MD..anak kitalah yang paling comey, paling cute kan.
Nilah kesnya, tak tau kucing sape, atau mungkin kucing tak bertuan. Habis dikobak-kobak pasu kosong dibuat tempat melepas dia, habis berterabur tanah, belum sempat den kemaskan. Nasib baik teringat adik ipar buat camni. Pagi semalam kan main masam baunya, bukak pintu dah semerbak baunya, toklaki den marah betul. 

So, dah pacakkan lidi camni, den tunggu sampai petang ni, balik kojo tengok Alhamdulillah, dah takdo dia melepas kat sini. Takut tercucuk vontot dia agak eh.

Jangan tanya nape pasu tu kosong ditanam apa-apa.
Tu yang den dah tak suka sangat berjubah, nampak naw debab eh.
Ni nak jawab pertanyaan UA walaupun rasanya anak den takdolah cemerlang mane pun.
Macam den jawab kat parent ni, den amat tekankan solat pada anak-anak. Dengan solat sekaligus mengajar anak berdisiplin, dan bila kita jaga hak Allah..in shaa Allah, Allah jaga kita lebih lagi.

20 comments:

  1. Hihi..alahai meow..melepas kat pasu bunga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lps ni tak hidupla bunga2 den, tanah tu berasid,ermm.

      Delete
  2. wow idea pasu tu, unni nk try nnti

    ReplyDelete
  3. Erkkkk x zalim k pacak lidi tu dlm pasu? Sian kt kucing tu NA.. hi3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zalim sikit la, tapi kalo dia tk gi nyangkung tkdela kena, melainkan dia gi juga, nasibla

      Delete
  4. Sebab itulah salah satu sebab kenapa pokok dalam pasu rumah kakak berumput sebab tak nak bagi kucing membuang di situ. Kalau panjang cantas aje rumputnya.

    Betul solat mendidik rohani utk lebih cemerlang. Kakak percaya sangat-sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat pasu yg ada tanam pokok tkde dia mbuang kak, ni pasu kosong sbb pokoknya dah mati.

      Saya mmg tegas bab solat kak, benda lain bole lagi bertolak ansur

      Delete
  5. Kak Mahhhhhh.....

    Oppss! Kak Gieeeeeeeee ~_^

    Yang sebenarnyakan, saya tak mahu orang terasa lebih senior, sebab itu saya malas eh nak berahkak-ahkak ni. Sedang CH tu saya tak panggil ahkak walaupun dalam ranking awek cun, CHlah Kak Long tak pun Kak Ngah ^_^ I panggil Gie ajelah, suka. Dah 'Mah' tak suka, nak buat macamana!

    Eh, panjang komen! Kena buat dua bahagian ~_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lbh mesra gitew, barulah den manjang perahsan muda, hewhew..
      Lantak youle, silalah panggil apa2 pun, sok2 ai jadi bini pm, jgn nak nyeghonge2 kat den taw

      Delete
  6. Nampak tak intro komen kita macamana? Rare kan? Asyik keluar tajuk. Nanti tulis komen panjang-panjang, orang kata macam nak buat entri dalam blog orang pulak ^_^

    Betullah tu. Anak kitalah paling comel. Anak orang nombor dua. Tapi memang comel apa anak-anak ni masa kecilkan ^_^ Semua pencomel, pen'cute' gitu!

    Saya tahu kenapa pasu tu kosong - kes malas ler tu ~_^

    Saya tak tahan bulu kucing. Pendekata semua haiwan pun saya tak tahan. Anak nak beli ikan, saya pulak yang geli geleman macamana nak masukkan anak ikan dalam akuarium. Nak beli kucing? Silalah jangan berangan kalau MD ni emaknya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr... beli = bela ^_^

      Delete
    2. Oitt, pasu tu kosong sbb pokoknya baru mati taw, errr..takdelah baru sgt

      Den tak geli, tapi toklaki la tak suka, ntah apa sejarahnya dgn kucing.
      Sebenarnya seronok main ngn kucing ni, nak lagi yg tgh suka gurau2 tu, cuma dah toklaki tak suka, nak bwk masuk kucing dlm rumah pun tak berani.

      Adik cute ngb bubbly abang kalo jumpa kucing boleh ngam tak? Kadang mummynya tak suka, anak tu nak sangat membela kan?

      Delete
  7. alahai sian akak, dah jadi baja lain pulak dalam pasu. tp serius memang geram gila sebab nak bersihkan dia satu hal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg geram sbb tak sempat nak ngerjakan dan2 tu, kena tggu hari cuti baru bole bersihkan

      Delete
  8. Oh itu caranya, letak lidi. PH pun geram sebab kucing suka benar korek pasu dan buat macam toilet. Kadang-kadang dia melepas kat rumput. Silap-silap haribulan, tak nampak dan terpijak >.<

    ReplyDelete
  9. Hai, salam kenal PH..;)
    Ya, setakat ni nampak berkesan, dah takde najis baru, takut agaknya tercucuk..haha

    ReplyDelete
  10. Suka ayat akak perenggan terakhir. :) bijak beno kak letak lidi. Hahaha comel je reen tgk..

    ReplyDelete
  11. Ohh mana ko dapat petua cucuk lidi tu mak. Bagus jugak idea tu. Yelah betullah tu, baru nak mencangkung dah jena tajam haha....tak sompek nak melepas.

    Biasalah mak anak sendiri, mmg le dia paling hensem ...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign