Asam Garam Kehidupan: Dadih mudah mystail.

Nuffnang

Pages

28 Dec 2016

Dadih mudah mystail.

Dulu masa baru belajar buat dadih secara manual, ...sekarang ni mudah, macam-macam pilihan dadih segera kat pasaraya, pokok pangkal sedia duit je. Eh..melalut pulak, okeh..resipi  dadih yang original siap ada susu segar. Memanglah sedap, tapi tak sanggup menahan kos susu segar tu, saya pun pandai-pandai cipta resipi sendiri. Eh, ok ape, rasa dia tak jauh beza dengan resipi ori tu. Jom kalau kengkawan nak cuba. Buat bebanyak, simpan dalam esbox, senang sikit takdelah memanjang nak kena ke dapur, almaklum cuti-cuti ni anak-anak suka naw makan.
Nilah bahannya..agar-agar tu 20 gram tapi guna separuh je, susu cair dua tin, susu manis setin, gula secukup rasa. Saya guna susu murah je beli kat Mydin.
Agar-agar dimasak hingga hancur, masukkan gula, tunggu gula hancur, masukkan susu cair dan susu pekat tin, tambah lagi air sebanyak dua liter, nak tambah lebih pun boleh. Tak perlu tunggu mendidih, tutup api dan nilah deh hasilnya..sodap dimakan sojuk, kenyang pun kenyang.

25 comments:

  1. Makan sambil tengok tv..seronok ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, tak sedar habis bercawan2, den pun suko ni:)

      Delete
  2. Dah lama tak buat dadih mak.....AKu suka dadih yg lembik lembik cenggini. Kalau keras dah jadi agar agar pulak ye mak hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku buat trip ni terlajak lembik plak, tapi sodap, hehheh, sapo lagi nak puji kalu tak puji sendiri. Tapi ank2 aku mmg suka yg lembik cenggini.

      Delete
  3. Saya bukan tak nak buat, buat sendiri lagi jimat. Tapi saya sorang je kat rumah. Tak habis makan sorang2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En adam kalo tingin nk makan beli jelah.

      Delete
  4. Wah, ticer Azimah, sedap ni, makan sejuk2. PH agaknya boleh perabis tiga empat bekas sekali gus kot hee..hee... Ni lebih kurang macam orang putih punya panna cota.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi, panna cota lah plak, camane rupa dia ek? Syerla resipinya ye.
      Anak saya sekali mkn dah tinggal separuh dari yg banyak2 tu, dorg suka, jadi saya pun suka buat, senang pun senang resipinya.

      Delete
  5. banyak dapat..suka perisa jagung & keladi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dpt dlm 30 bekas, bolehla utk 2 hari pya stok:)

      Delete
  6. Kak.. Ni buat banyak ni untuk akak satu keluarga ke? Atau nak bagi sedekah untuk anak2 di taska? Heeeee

    Kalau bulan puasa, suka betul reen makan dadih. Kalau nampak mesti nak beli. Bila tengok akak buat.. Teringin pula nak makan.

    Reen ni rajin makan.. Tapi nak buatnya.. Ya ampun. Berat sungguh punggung ni haa kak. Hahahahaa

    Alang2 akak dah masak ni, pos sikit boleh? Hahahaaa eeee tak malu reen ni. :p

    Ada juga waktu beli barang dapur dengan suami nanti ni reen ambik 1 packet dadih untuk di buat sendiri. Pastu letak dalam bekas beso terus kak.

    Dah sojuk.. Haaaa apa lagi. 1 bekas tu reen yang punyaaaaaa.. Suami tak leh kongsi dengan reen. �� :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lhah reen, buat utk ank2 kt umh je, umar zikri sekali mkn pun dah 3 bekas, nnt lah lain kali kot, hihi..
      Bulan posa apa yg tak sedap reen, air sirap pun nmpk sodap ye tak?
      Ya ampun kejang bontot lagi ke reen,haha..mmglah kalo takat reen nk mkn sorang tak baloi tenaga nk buatnya reen, sonang pi beli je bila tingin tu.

      Meh dtg umh akk, bole akk buat bagi reen mkn puas2, nak;)

      Tu dia, senang keje ye reen tak payah masuk bekas cenonet2 tu, tuang sekali dlm bekas beso, nak makn pun senang kan. Pastu kedokut plak tk nak share ngn suami, buatnya merajuk cik abang tu sapo susah, hehheh..

      Delete
  7. dadih feveret alya kak..huhu...tp mama nya xrajin sgt nak buat..beli je kak..hahaha..tp kalau umah akk dekat buat tmpahan ni..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak2 mmg suka dadih ni, dah mamanya sibuk mana nak sempat nak buat sendiri, beli jelah mama.

      Delete
  8. adui dah la teringin nak makan dadih. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buatla tak pun beli jer, hihi

      Delete
    2. Buatla tak pun beli jer, hihi

      Delete
  9. Nanti kalau ada anak2 akak ramai2 kat rumah nak juga akak buatkan untuk mereka ikut resepi Azi ni...Iman si bongsu akak ni suka sangat dadih tapi dah dia je kat rumah tak kan lah nk buat banyak2 tu :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu ank2 berkumpul ramai2 le dulu, baru seronok buat, pastu seronok tengok dorang makan. Kalo takat Iman sorang beli jelah mama;)

      Delete
  10. Samalah akak buat macam itu juga Azi
    Ala.. bebudak kalau dah sejuk dia sudukan aje dari satu bekas ke satu bekas. Tahu-tahu habis:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2 kak, buka peti aikss, dah tinggal separuh, esoknya dah habis, nnt nk buat lagi, agar2 ada lagi, nak pegi susu cair dgn susu pekat. Ni jelah yg ibu dorang pandai buat bagi ank2nya makan:)

      Delete
  11. amboi sedap tu kak makan sejuk2

    ReplyDelete
  12. cikna pun buat camni gak agar2+susu pekat+gula+air... Xpun beli dadih instant+susu pekat+air+garam BG lemak2 gitew

    ReplyDelete
  13. Wah sedapnya. Lama dah tak makan dadih. Tp kalau dah dpt makan tak reti nk stop. :p

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign