Asam Garam Kehidupan: Cian anak aku...kalo maknya tengok..

Nuffnang

Pages

18 Jan 2017

Cian anak aku...kalo maknya tengok..

Rasanya cukup buat sementara waktu den menampo orang yo, walaupun bukan niat den camtu. Betulan plak mak oii, bab malas mandi tu terkono hidung kau pagi semalam, aku dapat alamat dalam mimpi kot, mwehehe..

Hai..memacam plak dah panggilan korang kek den yo, takpo den terima, asal jangan panggil nenek@nanny ko, walaupun hakikatnya kalo ikut belah mytoklaki tu, den dah ada cicit. Aduyaiii..tuo bona plak raso eh.  Buat WP janganlah bahasakan diri tu pakcik dengan saya, saya pun dah tua sikit je, dah masuk umur 40-an dah pun, segan plak saya tau. Ni tengah tutup muka ni, malu gitew.

Ushh...apakah den sudah terkono penyakit berjangkit mengorek segala parit yang dibawa oleh MD? Oh..tidak.

Ni yang sebenonya nak citer pasal anak-anak kesayangan den ni aje ha. Yang kadang buat den penin lalat., kadang tu buat den golak sampai berair mato. Agak eh lah, kalo den biarkan bebudak ni macam ni sampai makpak dorang datang, mau nangis guling-guling, tak pun mau merah telingo den kono menjawab..tak pun boleh viral ni.
Tak cayo? Percayalah..sebab kalo anak den pun, mau sawan marah kat cikgu yang tak prihatin tu.

Yang ni baru 4 tahun umurnya. Budaknya comey la sangat, tapi dah cerdik, pandai bukak baju sendiri, simpan baju kotor sendiri, pakai baju sendiri. Awal-awal masuk tadika dulu, asyikla nangis je, sekarang dah ok dah.
Yang ni baru 4 tahun umurnya. Ni anak tunggal ni, belum ada adik lagi. Yang nilah pernah buat saya tumbang lepas naik sakit kepala sebab dia meronta kan main kuat sambil nangis tak berenti. Tapi sekarang pun dah ok.
Tengoklah tu, pakai baju depan ke belakang, belakang ke depan. Bila suruh betulkan, dia bukak, pakai terbalikla plak. Tapi boleh lagi senyum tu.
Yang ni pun kecik comey juga, tapi umurnya dah 5 tahun. Dah terer sangat pakai baju, tinggal nak dikemaskan je.

Maghrib semalam Nadhrah anak daro den balik sekolah sambil nangis. Mulanya ditanya taknak bagitau sebab, den kan pantang beno kalo taknak bagitau betul-betul ni, mulalah berprangka buruk..kena kaco dengan budak lelaki ke, kena ejek ke, lapar ke? Rupa-rupanya kena demerit. Sebab tak siap homework pendidikan jasmani, aiksss..pj pun ada homework ye? Pastu sekarang ada sistem demerit plak, ingatkan pandu kereta melulu je kena demerit..?

9 comments:

  1. Bila ramai 'anak' yg perlu perhatian boleh pening Azi apa lagi anak org yg meminta kita tolong jagakan. Senyum tu sebab rasa yg dia buat tu betullah...

    Lain macam anakanda nadhrah sedih kena demerit sebab dah matang. Kesian...

    ReplyDelete
  2. Kalu anak2 kecil kena demerit, dorg wt derkk jer..

    Ini anak dara,mau tak.merah murah dibuatnya, cikgupun, warning le dulu... (Pandai2 jer keh tegur cingu, nak kena basuh ni, hi3)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak merah muka dibuatnya** error typing...

      Delete
    2. Tak merah muka dibuatnya** error typing...

      Delete
  3. Aha, bukan saya yang ajak korek parit! Sendiri yang mahu. Hahaha!

    Kalau biasa beri tazkirah buat penampo orang apa salahnya. Sekurang-kurang boleh direnung-renungkan, diambil iktibar dan dibuat teladan. Itulah gunanya kawan, ya tak Kak Mah... errrr KakG?

    Eh, saya ni dah tersedap tau panggil KakG tapi kalau ikutkan hati, saya tak suka buat orang nampak lebih tua tau ~_^

    Anak-anak ni kena kuat semangat dan sabar pun kena tinggi. Jaga anak sendiri pun adakalanya mendidih otak inikan pulak nak jaga anak orang. Kira KakG ni tergolong dalam golongan terpilihlah tu ^_^

    ReplyDelete
  4. Sapa yg kena penampo dan penumbok Kak Ton....kita ke ? Yg semalam tu ke? Ko tujukan kat kami ke G? Apasal aku mcm tak terasa apa apa aje. Gasak ko lah G nak buat apa pun.

    Betullah G aku ni tak berapa sangguplah kalau suruh nak jaga anak orang. Bukan jenis sabo kot.

    Anak dara biasalah, sensitif....dah nak period kot G.

    ReplyDelete
  5. macamanalah homework utk PJ tu..ada buku latihan kot..

    hishh, pelik jg, dari dulu memang tk suka PJ, dh berpeluh-peluh, kena masuk kelas pulak..

    ReplyDelete
  6. Ala cute adek2 tu. Geli hati tengok yang pakai baju terbalik :)

    ReplyDelete
  7. untungnya kak, dapat jaga budak2 kan. comel budak2 tu

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign