Asam Garam Kehidupan: Pengaruh abang bomba.

Nuffnang

Pages

24 Jan 2017

Pengaruh abang bomba.

Bila mak dah setia menunggu abang bomba i lap you, anak-anak pun terpengaruh sama. Punya minat kat abang bomba sampai semangat sungguh nak gi skul bila dengar ada bomba nak datang ke tadika ( padahal yang datang tu sorang je, tak pakai uniform pun, datang pun sebab nak check tangga keselamatan kat tadika tu lulus atau tak ).

Time maghrib la banyak naw rancangan yang menggugat keimanan kita dan anak-anak, ada drama, ada katun...ater, camane tuh? Kalo den..kalah tarzan naik minyak menjerit..."tutup tv tu, solat!!!"

Minat dengan abang bomba punya pasal, boleh bangun pagi sendiri, mandi dan pakai baju sendiri, xcited punya pasal nak jumpa abang bomba, tapi tak dapat jumpa pun.

Sentap tak?

15 comments:

  1. Didikan tutup tv sebaik masuk maghrib tak boleh dibuat bila anak dah besar. Kita tak perlu cakap buat aje sebaik hampir maghrib tutup terus. Kalau dari baby dia nampak rasa kakak sampai besar tahu kan Azi..

    Rumah kakak tak ada astro jadi tak tahu drama itu semua. Eh.. itu tv astro ke bukan. Sorry kakak tak ambil pusing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju kak, mmg sepatutnya kena ajar, masuk maghrib je tutup tv, amik wudhuk, solat jemaah. Kalo terbiasa dr kecil in shaa Allah tk jadi masalah. Tapi kalo dah kita makpak dok tggu drama, ank2 tggu katun la jawabnya.
      Saya pasang njoi je, adala basic je, sbb pasang tu pun sbb nkkan gambar terang, kalo tk, tk dpt channel tv, so kenalah guna juga, tp njoi ni tkde bayar bulan2.
      Tu astro tu kak, tapi astro yg byk channel tu.

      Delete
  2. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    jadi sumber inspirasi abg bomba tu hehe....
    Tu la patut lemah umat Islam ni...12 juta duk tgk tv waktu maghrib. Nak buat macamana, begitulah kuatnya 'tarikan' akhir zaman ini, sehingga Rasulullah memberi peringatan, yang memegang ugama di akhir zaman umpama menggenggam bara api. Allahu al-Musta`an...amiinn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, trmksh atas doanya.
      Mcm tulah nmpknya, laku abg bomba:)
      Sedih melihat umat isl akhir zaman ni. Umpama buih di lautan..

      Delete
  3. Eh, baru tadi PH ke Popular dan ternampak novel Abang Bomba I Love You. hah..hah...

    ReplyDelete
  4. Anak anak aku layan cite belah malam mak. Pukul 10. ' Awak sayang papa saya tak?'

    Tapi cite cite episod gini sekali kita layan, mmg boleh ketagih weyh...

    ReplyDelete
  5. Oo, ada ek tajuk citer camtu? Aku mana ada astro bayar tu mak oii, ada njoi je, pastu toklaki aku dah buat undang2, mlm mggu je bole tgk tv, sbb nnt ank2 tk belajar kalo tgk tv.

    Sbb tu aku mls nk layan sgt citer2 cenggini, takut ketagih, aku gak yg susah.

    ReplyDelete
  6. Oo, ada ek tajuk citer camtu? Aku mana ada astro bayar tu mak oii, ada njoi je, pastu toklaki aku dah buat undang2, mlm mggu je bole tgk tv, sbb nnt ank2 tk belajar kalo tgk tv.

    Sbb tu aku mls nk layan sgt citer2 cenggini, takut ketagih, aku gak yg susah.

    ReplyDelete
  7. Rumah akak pun tak langgan Astro Azi seperti Kakzakie .Tapi kalau pasal bomba ni budak2 memang teruja .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bomba, polis, askar budak2 mmg suka kan kak, mgkn pakaian seragam dorang tu nmpk kemas, smart je.

      Delete
  8. Hahaha....saya tahu tajuk jer kak. Ceritanya tak pernah tgk pun! Tersentap sekejap saya bila baca statement di bwh tu, menakutkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu kenyataannya KH, masa yg sepatutnya kita duk di sajadah, tapi habis sia2 dgn benda lagha, solat lewat, mcamana nak dtgnya rahmat Allah kpd ummat islam.

      Delete
  9. Nasib baik selepas GV tempohari, pintu hati tertutup terus mengadap TV, jangan terbuka balik udah le..

    Psssttt: Nak hentikan langganan astro, kesian lak kat anak2, bukan selalupun dorang tgok, biasanya bagi kebebasan di hari minggu.. hari2 lain tgok2 gitu jer..

    ReplyDelete
  10. Bagus3x, harap tutup terus, kunci pintu hati tu ek, hihi..
    Lagi rugi dah langgan, tgk jarang2, kalo beli decorder njoi tu, bole beli topap cam topap tepon tu, kalau nak beli channel lain cam contoh astro ceria ke, astro warna ke.

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign