Asam Garam Kehidupan: Sesekali lantak ajelah.

Nuffnang

Pages

26 Jan 2017

Sesekali lantak ajelah.

Terbaca satu pos...keadaan yang bakal dilalui di hari-hari tua seorang ibu, bagaimana rindunya pada suasana macam ni, bila anak-anak dewasa dan masing-masing meninggalkan rumah ibubapa, bagi meneruskan kelansungan hidup mereka...

Seorang ibu akan terus dihantui kerinduan pada gelak tawa anak-anak, gurau senda mereka, bau anak-anak yang tertinggal di bilik mereka..rumah ibubapa bersih dan kemas, tiada lagi sepahan kain baju, beg sekolah, bekas makanan...

Hati kecilku terusik pilu, tak sedar kolam mataku basah sebasahnya, terbayang aku juga bakal menempuh detik-detik begitu..

Lantas...sesekali kubiarkan saja suasana begini, aku letih balik kerja, diorang pun penat seharian di sekolah...

TAPI..

Tunggu sat..kalo korang tak kemaskan kejap-kejap lagi...pasti ibu meletop juga.

17 comments:

  1. Itulah hakikatnya.. cuma kalau anak dara dia lain sikit sebab dah biasa dari kecik ada tempat memasing. Cuma rasa rindu masa mereka kecik tak boleh lupa sampai bila-bila.

    Kalau ada baby lagi amcam? Heee.... malas pulak ye nak bangun tengahmalam tukar lampin ye:)

    ReplyDelete
  2. Rumah dgn anak2 sdg membesar gitulah keadaannya...puas bertempik minta tolong anak yg buat sepah kemaskan ya nor...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak PI, tu yg saya kata, sesekali saya biarkan aje, tapi ank2 ni, selagi maknya tak menjerit, selagi tulah dia buat dek je, ater..camanelah maknya tak jadi tarzan?

      Delete
  3. Ank dara saya lebih kurang je ngn ank bujang kak, kalo ank dara saja mgkn lbh senang nak disiplinkan, atau...memang saya kot tak pandai sangat nak disiplinkan ank2, huhu..
    Baby???? Hu..tak sanggup kak oii, sebab tulah saya menumpang kasih ank2 di tadika.

    ReplyDelete
  4. Ank dara saya lebih kurang je ngn ank bujang kak, kalo ank dara saja mgkn lbh senang nak disiplinkan, atau...memang saya kot tak pandai sangat nak disiplinkan ank2, huhu..
    Baby???? Hu..tak sanggup kak oii, sebab tulah saya menumpang kasih ank2 di tadika.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. alahai kak, rumah saya gitulah setiap hari. Hujung minggu baru boleh kemas-kemas! itu pun, kadang2 kejap ajer, nanti sepah balik dek budak kecik sorang tu....

    ReplyDelete
  7. sesekali boleh je..pejam mata..hihi..

    ReplyDelete
  8. Aah, pejam mata, buat tk tau je kan, tapi kalo dah dua, tiga kali, dan berkali-kali, sekali mak dia jadi tarzan baru bergerak, kang esok dia buat lagi, hrmmm...gitulah sementara nk tggu dia besar.

    ReplyDelete
  9. irda anak sorang je kak...terbayang mcm mana tua nanti..teringin rasanya nak tambah lagi..entah kan dpt entahkan tidak

    ReplyDelete
  10. Jgn putus asa, usaha dan doa tak putus, in shaa Allah, lagipun irda kan muda lagi.

    ReplyDelete
  11. Oh...dalam sedih ada jugak rasa geram, biasa lah kan? Budak2 ni kena buat reminder untuk kemas2.

    ReplyDelete
  12. Laki aku selalu cakap mcm tu mak. Aku yg selalu naik hantu hihi....sakit mata weyh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laki aku plak diam tk terkata, agaknya tak kuasa nk bising-bising sbb bini dia dah menyalak kalah tarzan.

      Delete
  13. Setuju kak.. Akan datang akan rindu pada anak2.. Rindu suasana meriah dengan anak2.. Bila mereka dah makin membesar, masing2 dengan hal sendiri..

    Akan jarang duduk rumah.. Jarang makan bersama..

    ReplyDelete
  14. Itu sebabnya takkala usia kita 30an, dpt si Alya seorang biarpun si bongsu ketika itu menginjak ke usia 8 tahun, gara2 xmo kesunyian katanya...

    Hakikatnya kita harus terima semua itu .

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign