Asam Garam Kehidupan: Senduk nasi dulu ke basuh tangan dulu?

Nuffnang

Pages

19 Feb 2017

Senduk nasi dulu ke basuh tangan dulu?

Kalo korang makan kat kedai, turun dari kereta, masuk kedai, pegang meja, pegang kerusi, pastu korang nak pi amik nasi dengan lauk kan? Sebelum senduk nasi ke pinggan, korang pegi basuh tangan dulu ke atau senduk nasi dulu baru basuh tangan sebab nak makan. Hihi.

Sabtu 18/2/2016, saya pegi kursus pengendalian makanan yang diwajibkan kepada pengendali makanan di premis seperti restoran, tadika dan taska. Tapi rasanya kursus ni amat bagus kalo korang yang tak berkenaan pun boleh ikut. Sebab kita ni kan mak-mak yang nak kena sediakan makanan yang bersih dan berkhasiat untuk keluarga. Chewah..ada gaya penceramah tak saya? Tapi saya ni kalo ikut kursus yang sewaktu dengannya even ceramah pun, kalo sejam tu, setengah jam biasanya saya di alam mimpi, haha.

So, mana ilmu yang saya dapat saya nak share lah juga, walaupun tak banyak.
Ok, boleh jawab tak soalan saya yang atas sekali tu?

Tapi mostly kita ni rasanya sampai kedai kita pi senduk nasi dulu kan? Baru basuh tangan sebab nak makan. Sebenarnya cara yang betul, kita kena basuh tangan dulu, baru pegang senduk nasi. Bayangkan sebelum pegang senduk nasi tu, berapa banyak benda lain yang kita pegang. Tapi dah kebanyakan orang memang pegi senduk nasi dulu, sebab tak terpikir pun kan betapa banyaknya bakteria di tangan kita..

Antara ilmu yang saya dapat.
1) kalo nak beli ayam, beli awal pagi. Sebab belum banyak bakteria kat ayam tu, kalo beli agak dah tengahari, sampai je kat rumah, terus cuci dan simpan dalam esbok.

2) Kalo pegi pasar, beli barang kering dulu, baru beli barang basah seperti ikan dan lain-lain tu, supaya bakteria yang ada kat barang-barang kering tu tak sempat  merayau banyak kat ikan tu.

3) Ulam-ulam yang dimakan mentah macam toge, kacang botor tu seeloknya direndam dulu dengan garam. Kat sayur mentah camni ada bakteria e-coli
.
4) Kalo korang suka sangat makan telur separuh masak, seeloknya dapat kurangkan. Sebab telur ada bakteria salmonela yang boleh menyebabkan kekejangan perut.

5) Basuh dulu tin susu dan yang sewaktu dengannya sebab dikhuatiri ada kencing tikus. Kat pasaraya banyak tikus kan korang.

Itulah antara yang saya ingat. Nanti kalo ada yang teringat semula, bolela saya share lagi. In shaa Allah.
Suami dan rombongan bang leman di Myammar bulan disembar tahun lepas.

18 comments:

  1. Wah banyak nya tips yng kak Azimah berikan..thank you sesangat and sangat berguna untuk Minah Kiwi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus2x, dpt ilmu bolelah amalkan supaya tk terkena keracunan makanan, hihi.

      Delete
  2. Assalamualaikum kak, moga sentisa diberikan kesihatan yang baik..
    Terima kasih atas info yang sangat bermanfaat ini. Pentingnya ilmu berkaitan penyediaan makanan, lebih-lebih lagi jika terlibat dengan tempat yang dinyatakan tadi. Mengkalan sekarang ni, pepehal..sikit-sikit saman!

    ReplyDelete
  3. ya lah, kami sekeluarga pun sama, masuk kedai ajer terus sentuh senduk. nak makan baru cuci tgn. kdg2 kalau guna sudu, langsung abai cuci tgn. oh! teruknya.

    terima kasih info tu kak, sgt berguna utk kita sbg mak-mak ni.

    ReplyDelete
  4. Betullah Azi biasa nya kami masuk kedai mesti pegang senduk dulu...yalah tak terfikir pun sebelum ni.
    Terima kasih juga kongsi tip yang lain tu terutama bab tin susu tu...tak pernah pun teringat nak basuh bila baru beli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tin susu, tin sardin, botol2 sos semua tu, elokla kita basuh dulu sbl buka.

      Delete
  5. Bagus Azi tulis ini.
    Kakak memang biasa senduk siap atas meja baru cuci tangan. Dah terbiasa dan tak terfikir silapnya. Tapi cuci ulam dgn garam, cuci tin sebelum buka itu kakak dah selalu buat.

    Abang tu suka sangat telur setengah masak. Nanti kakak inform dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal telo tu, itu yg saya dpt la, tapi kot dh lama amal tkde pape, ok kot, cuma kurangkan kot, hihi...semua kot,lupa lak nk penceramah tu kalo telur ayam kg ape ceritanya.

      Delete
  6. bagus berkongsi tips ni kak

    ReplyDelete
  7. betul tu kak, ada juga saya praktikkan tips camni

    ReplyDelete
  8. Bagus tip2 yang ticer share kat sini.

    ReplyDelete
  9. Tips yang bagus untuk disharekan.

    ReplyDelete
  10. Sesekali basuh tangan jugak kalau terasa kotor. Tp mmg jaranglah, selalunya sampai sampai terus senduk nasi hihi....

    Yelahkan mak....sebagai org yg bertanggungjawab dengan kanak kanak dan urusan makanan mmg patutlah ko gi kursus ni. Kang budak sakit perut kena soal siasat pulak dengan mak bapak mereka

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign