Asam Garam Kehidupan: Kurus sangat weyh.

Nuffnang

Pages

2 Mar 2017

Kurus sangat weyh.

Dari kecik sampai beso, semua kurus. Dah meningkat remaja, dah jadi anak bujang, dah jadi anak dara sunti, melidi cam tak cukup makan. Tapi memanglah kepantangan abah bagi yang segera-segera tu baik beger, piza, nuget, janganlah nak beli , mau kena jelingan maut.
timbang kat sekolah, bmi nadhrah bawah 15, kurang berat badan keterlaluan, tak padan dengan umur 13 tahun.
anakku lima orang, saiz sama je dari dulu sampai sekarang, meninggi je, melebarnya tak.
makan memasing boleh tahan, cuma takmau gemuk.

Si kakak terasa bila kawan-kawannya kata dia kurus sangat, rasa macam diejek. Nak gemuk sikit. Si Nadhrah pun sama, katanya kawan-kawan dia dok kata dia kurus sangat. Den pun cakap..tak payah gemuklah, nanti korang besar, dah kawen, ada anak, korang gemuklah nanti macam ibu ni, nanti kalo gemuk sekarang, sok dah kawen lagi gemuk..haaa, camane...
Tapi tulah, memang den perasan anak-anak den ni kurus. Ado ko caro nak bagi dorang gemuk sikit? mwehehe..

20 comments:

  1. semua kurus2 ye kak, xpe janji sihat, anak2 saya pun kurus2 je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah kan, akk perasan ank2 mama yan pun kurus2 kan.

      Delete
  2. betul tu, sy pun mcm tu jg, masa kecik2 kurus kering, menjelang 30an, melebar je..tkpe, asal sihat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yg selalu akk ckp kt ank akk yg berdua tu, tkpelah kurus, sok2 gemukla, kalo gemuk skg sok2 lagi gemuk.

      Delete
  3. Memang baka kurus anak anak ko tu mak....sebab tulah makan banyak mana pun tak mau gemuk. Aku pulak kalau belah aku mmg gems gems mak hihi... Mak aku gemuk tp bapak aku kurus. Kalau belah laki aku mertua ngan pak mertua aku mmg kurus. Anak anak aku ngikut baka aku lah tu agaknya, kurus sangat pun tidak...

    Eloklah kurus mcm tu, senang cari baju weyh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah aku tgk ank2 ko sedap2 badannya, comey2.
      Laki aku maintain je dari dulu smp skrg, perut je naik sikit, jelez aku.
      Rasanya ank2 aku semua menurun baka laki aku.

      Delete
  4. Kalau kurus bukan jadi masalah nk bsrkn badn nor yg risau kalau bdn montel tapi nk kurusknnya

    ReplyDelete
  5. Asal sihat, OK. Yang kurus nak gemuk, yang gemuk nak kurus. Kalau PH boleh macam anak2 ticer, alangkah bahagianya PH boleh makan sesuka hati hah..hah..hah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, tergelak saya..bahagia ye PH kalo dpt mkn byk tapi tk gemuk.

      Delete
  6. Anak akak Azim pun kurus tinggi Azi ,tapi sejak2 ni akak tengok dah berisi sikit.Iman lagi lah berat badan susah betul nak naik ,yang naik nya ketinggian je.
    Anak2 yang dua atas tu ikut akak senang nk kembang.Yg 3 bawah ikut ayahnya ,makan banyak mana pun maintain je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, tinggi je naik, berat payah nak naik, mkn banyak, senduk nasi lagi byk dari saya, tapi ttp je kurus.
      Tapi tkpelah janji sihat kan kak.
      Kak, trmkasih bg petua mcmana nk masak btg keladi spy tk gatal.

      Delete
  7. Xpe kurus asalkan sihat.
    Kalau obes lagi risau.

    ReplyDelete
  8. Betul2x, semoga semua ank2 kita sihat dan selamat dunia akhirat.

    ReplyDelete
  9. Saya juga sama, keturunan, makan banyak mana pun tak naik-naik, wife je naik turun... hehe

    ReplyDelete
  10. Hihi...nmpknya org pompuan juga yg senang hati ye

    ReplyDelete
  11. dia dah berapa umur kak? kalau nak tambah berat bg dia esp, vitalea dan bcomplex.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu dia, shaklee sudah datang, hehe.

      Delete
  12. budak kalau makan banyak tp xgemuk tu sellaunya bijak2 kak..hahaha..itu makcik sy ckp..contohnya sy dulu keding je..hehhehe ..nak jugak bagi contoh diri sendiri tu...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo, gitu ke, tapi nmpk bole tahan gak otak anak2 akk ni, sorang je yang kurang sikit. Hihi..moga betulla apa yg makcik irda cakap tu

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign