Asam Garam Kehidupan: 11 Ramadhan 1438H.

Nuffnang

Pages

7 Jun 2017

11 Ramadhan 1438H.

Faktor umur kot, yelah..dah 40-an macam den laki bini ni, terasa letihnya selepas berbuka puasa. Alhamdulillah, letih pun den gagahkan juga bertarawih. Tapi den tak pegi surau pun. Den ikut cakap ustaz, orang perempuan ni afhdal buat kat rumah jer, jauh dari fitnah. Cuma yang bagusnya kalau solat di surau tu, lepas tarawih ada moreh, tapi selalunya kami anak beranak tak menjamah pun, kalau boleh nak cepat sampai rumah, lepak jap dan tidoq.

Lagi satu yang bagusnya pegi surau ni, kita boleh kenal jiran tetangga. Cam den ni jenis orang yang tak keluar rumah, pegi balik kojo je, cuti sabtu ahad sibuk dengan urusan kain baju dan yang sewaktu dengannya, kalau pegi surau tu boleh gak tunjuk muka, bertukar senyum gitu kan. Tapi tulah cam den cakap awai-awai kat atas tu, faktor umur kot, terasa keletihan selepas berbuka puasa. Kalo solat kat rumah tu, terasa letih den buat solat sambil duduk je.

Lagi yang bagusnya bila terawih berjemaah ni, dapat latih kita sabar. Sabar ikut imam. Ada imam yang baca laju, rukuk sujud pun laju, kita sabar ikut, ada imam yang baca slow tapi rukuk sujud laju, kita sabar je ikut, ada imam yang baca slow, rukuk sujud pun slow juga, pun kita sabar ikut juga. Tapi kalau solat sendiri, kita manage sendirilah kan, berapa laju kita nak speed atau nak slow motion ke.
Den ni, pukul 10 dah rasa tak boleh nak celik mata dah, terasa nak merangkak cari bantal.  Nasib baik gak makan vivix Shaklee tu, kira nak masak juadah berbuka tu boleh lagi., masak lauk sejenis dua, lebihkan untuk sahur sekali, senang tinggal panaskan je. Ada orang rajin bangun masak lauk lain until sahur, kalau den memang tak kuasa tigalah, kalo den puasa sorang, den lebih rela sahur makan kurma minum air kosong je. Tahniahla mak2 yang rajin masak sahur tu. Takat ni baru dua  kali membeli juadah dari Param, toklaki dan anak2 je yang pegi, cari murtabak. Den cubo gak buek murtabak, tapi murtabak biskut je, murtabak biasa tu den tak kuaso nak nguli tepung.

Dah masuk fasa kedua Ramadhan dah kan. Cepat betul masa berjalan. Rasa macam baru semalam start puasa, betullah rugi kalau kita biarkan saat-saat yang penuh barokah ni berlalu kita tak isi dengan zikir, tadarus, selawat....kita memang tak mampu nak ikut macam Rasulullah dan para sahabat, Rasulullah buka puasa cukup dengan kurma, para sahabat pun hebat, puasa pun sanggup pergi berperang mempertahankan Islam. Yang kita ni berperang dengan nafsu makan pun tak menang-menang. Denlah tu, bukan orang lain, huhu..

Murtabak biskut, nampaknya ank2 suka, so nak kena buat lagilah, kalo beli kek Param tu sebiji yang biasa tu, bukan mutabak biskut macam ni, dah rm4 sebiji.

12 comments:

  1. samalah saya ni kak, tarawih dekat rumah je senang, kadang penat boleh rehat2 jap, lagipun nak bawa anak2 gi surau tu risau je mengganggu jemaah lain.

    saya pun tak rajin nak masak masa sahur, memang masak berbuka tu saya masak lebih untuk sahur sekali.

    murtabak biskut kak, tak pernah pulak saya dengar sebelum ni, macam best je tu, kena bagi resepilah kak, nanti boleh saya cuba hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akk pun masa ank kecik2 lansung tk pegi jemaah kt surau atau masjid, betul mama Yan, risau ganggu org, elok2 kita nk cari pahala dpt dosa plak sbb org lain hilang khusyuk.
      Tapi bila ank dah besar kita plak makin meningkat tua, cuma akk mmg pegang kata2 ustaz muslimah lebih afdal bersolat di rumah.

      Akk dah lama buat mcm ni, lebihkan masak masa berbuka, simpan utk sahur sekali, ringkas kan, yelah kita nk ambil juga kesempatan utk beramal ibadah.

      Hehe, nnt akk share yea.

      Delete
  2. Den yg banyak buek kek umah solat tarawih tu zimah..
    Baru sekali ke masjid dan surau..
    Iyo bilo dah kilauan omeh ni..
    Lokeh bonar lotih nyo..
    Doreh bantal samo tilam menggamit.. mengajak tido 😪😪

    Tapi tulah teraso rugi pulo..
    Byk barokah di bulan ramadhan ni..
    Kalau tak dibuek semuo tu..
    Ondak nyo terawih tu..
    Bulan lain tak do de..
    Lotih mcm mano pun..
    Buek lah sambil duduk 😊

    Cubo ditempek resepi murtabak biskut tu..
    Ondak juo den mencubo nyo.😆😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yolah teraso rugi bona kalau tak isi bln berkat camni dengan ibadah yg sepatut eh. Kito Makin tuo bukannya makin mudo, makin tak berdayo, kok esok dah bongkok tigo baru terhegeh-hegeh nak beribadat, nak sujud pun tak kuaso dah, jadi maso tongah sihat nilah kito amik peluang sebaiknya, tak boleh berdiri kito buek sambe duduk yo tak?

      Aah, nanti den share yo😄

      Delete
  3. Samalah dgn saya NA, mudah sgt lesunya.. tido awal daa tp jam 11-12 terjaga dr tido, panas le pulop walhal tido dlm aircond (pre menapos kot... ), sanggup pergi mandi, sudahnya jam 3++ baru nak lelap, jam 4 wajib bangun, masak nasi/lauk simple n siapkan air mandian buat si cilik kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya paksa diri kalo tak ngantuk tu pukul 11 mesti naik tido juga, melainkan kalau dah mengantuk Dan lesu sangat tu pukul 10 pun dah naik.
      Samalah saya pun bangun kul 4, siapkan apa patut, pastu kalo sempat isi juga dgn ngaji2.

      Delete
  4. Sama lah akak terawih kat rumah je.Alhamdulillah dah 2 kali Ramadhan ni akak rasa tak lah cepat letih tapi perlulah tidur awal takut terlajak waktu nak bangun masak sahur....nyaya seisi rumah tak bersahur :-)
    Yalah Azi tepeklah resepi murtabak biskut tu,boleh juga try buat nnti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah saya pun risau takut tak terkejut, kesian ank2 lah, kalo setakat saya sorang cukup kurma atau nestum je.
      Says kalau hari cuti takdelah rasa letih sangat, tapi kalo hari kerja ni mmg terasa keletihannya.

      Hihi, in shaa Allah saya tepek ye kak.

      Delete
  5. Ticer, how to make murtabak biskut? Can share recipe? :D

    ReplyDelete
  6. Bukan kata yg umur 40an kak, yg umur 30an ni pun dah cepat rasa penat. Sebab tu masa berbuka makan ringan2 je. Kalau tak, berat mata nk terbuka masa terawih. Hehe.

    Sedao nampaknya murtabak biskut tu. Share resipi lah kak. :)

    ReplyDelete
  7. Berbuka kat surau seronok jugak.
    Makan tak banyak.
    Kalau makan kat rumah, fahsm2 je lah

    ReplyDelete
  8. Den pun solat terawih kat rumah mak. Pukul 9.15 dah habis haha.... betullah mak, aku yg tak kerja ni pun rasa letih sungguh lepas buka. Mengantuk sangat ko. Lepas terawih tido kejap, pas tu baru turun bawah, itu pun sebab anak aku kejut sebab suruh teman dia kat bawah. Kalau tak kono kojut Pak Jilap balik surau pun aku tak sedar agaknya

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign