Asam Garam Kehidupan: Akhir Ramadhan, 1 syawal 1438H.

Nuffnang

Pages

25 Jun 2017

Akhir Ramadhan, 1 syawal 1438H.

Plan nak balik pagi raya ke rumah MIL tak menjadi sebab anak2 mendesak nak balik kampung sangat, aura beraya kekdahnya disebabkan jiran kiri kanan dah senyap sunyi, tinggal kami je yang masih setia menghuni taman. Dek terdesak dengan desakan anak2 abah pun setujulah balik kampung kek Podeh, Rembau jer..tak jauh pun
29 Ramadhan 1438H, separuh dari cucu2 Wan Rembau sabar tunggu berbuka.
Mak, den pinjam caption ko ye, nak kecam den lertew..nak semayang rayo pun ekau sompek yo bergambar, syuhhh...letak tangan kek belakang, Kang tersontuh batal air semayang.
Saya suka kalau jumpa orang tua berwajah tenang macam ni, yang tengah tu, kawan MIL, tak sihat katanya, MIL plak nak pegi Makkah tahun ni, jadi dia nak jumpalah kengkawannya sebelum ke sana. 
Pagi syawal 1438H, bergambar dengan wan dan makteh yang sama2 akan menjadi tetamu Allah musim haji tahun ni, Alhamdulillah..
Mata Umar Zikri bengkak alergik terlampau banyak makan ayam, ermmm..dah tak ensem anak den. Seronok pegi jalan raya, dapat duit raya, dalam kereta sibuk dok kira duitnya. 

Sedih plak dengar esak tangis mak sedara den, adik arwah mak, bila den tepon pagi tadi. Tanya tak balik ke? Alahai..bukan taknak balik, sape tak rindu rumah arwah mak, kenangan last beraya dengan mak pun masih hijau dalam memori. Makcik saya ni takde anak, kesian dia...kami ni dah macam anak2 dia, time Raya camni, dia tunggu kami balik, tapi tulah..bajet kan.

Geram gak dengar bunyi mercun berdentum-dentam mengalahkan bising tahun baru cina, banyak naw duit kena bakar kan, pastu komplen barang serba mahal, dah tahu ekonomi teruk masih nak bakar duit. Orang cina main mercun nak halau hantu, orang melayu main mercun mengalahkan hantu!!!
Eid Mubarak korang, maaf Zahir Batin semua. Terima kasih semua.

18 comments:

  1. Selamat Hari raya
    maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  2. Eid Mubarak juga WP, mzb.
    Rendang ayam kampung pn isteri mesti meletop2 kan😄

    ReplyDelete
  3. Eid Mubarak juga WP, mzb.
    Rendang ayam kampung pn isteri mesti meletop2 kan😄

    ReplyDelete
  4. Selamat hari NA, maaf zahir batin

    ReplyDelete
  5. Salam Aidil Fitri juga UA, mzb

    ReplyDelete
  6. salam aidilfitri kak azimah..maaf zahir dan batin.sweetnye gambar kek masjid tu..tangan kat belakang ye ...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidil Fitri juga Irda, mzb.
      Kena jaga takut batal wudhuk dah malas nk masuk bilik air:)

      Delete
  7. salam lebaran kak azimah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidil Fitri juga Ainniah:)

      Delete
  8. Selamat hari rata aidilfitri..
    Maaf zahir batin yo mak zimah😊

    Den poie semayang rayo..
    Dah rayo dulu hari jemahat tu 😭😭

    Mak saudara den pun dapek poie haji gak tahun ni..
    Beruntung derang..
    Dapek haji akhbar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samolah kito, selamat Hari rayo, mzb yo.

      Dah rayo awal ye CH, best gak, tak gaduh2 fikir nk solat kt mane, nk berjalan senang, hihi.

      Bilalah kita boleh pegi ni? Kalo ikut turn, lagi 60 tahun, umak aiii, dah 100 lobih umur den masa tu.

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. semalam, semasa makan di pekan Kepala Batas... ntah mamat mana pi bakar bunga api di tengah jalan.

    pulak tu, kuat bunyi dan lama pulak bunga api tu nak habis.

    sampai trigger security alarm bank tak jauh dari situ.

    ntah macammana cara fikir simamat tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu mercun bola kot, bunyi lama dah tu kuat kan, memang sakit hati Dan sakit telinga betul.

      Tulah org cina cakap, olang cina main melcun halau antu, olang melayu main melcun selupa antu Oo.

      Delete
  11. meriah raya dapat kumpul ramai-ramai tu.umar zikri ngan acik Sal sepesen, alergik ayam.tapi tulah, cmane nak mengelak raya ni..huhu

    ReplyDelete
  12. Tulahkan, Raya ni pegi mana2 pun rendang ayam, ayam masak merah, plak tu mmg dia suka mkn ayam.
    Satu lagi air gas, air berkabornat tu, kaya toke kilang FnN tu, bayangkan satu Malaya org melayu beli utk hidang org dtg beraya.

    ReplyDelete
  13. Tulahkan, Raya ni pegi mana2 pun rendang ayam, ayam masak merah, plak tu mmg dia suka mkn ayam.
    Satu lagi air gas, air berkabornat tu, kaya toke kilang FnN tu, bayangkan satu Malaya org melayu beli utk hidang org dtg beraya.

    ReplyDelete
  14. Selamat Hari Raya mak! Maaf zahir batin.... Aku tau mak, ko sebenarnya yg tak nak balik copek ke kg cik abe tu. Nak ngelatlah tu hahahaha..
    Sabau ajelah Umar Zikri.... bengkak bengkak mato pun nasib dapat duit Rayo,
    Alahai ... mesti sedih ek makcik ko tu mak.

    Abang den pun dapat pergi haji mak tahun ni, cuma tarikhnya lum tahu bila.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign