Asam Garam Kehidupan: Masih beraya ke kome?

Nuffnang

Pages

30 Jun 2017

Masih beraya ke kome?

Ke dah memulakan puasa 6? Alhamdulillah. Takpelah masih nak beraya pun, kita niatkan untuk mengeratkan ukhwah dan silaturrahim, dapat pahala. Den dok dalam 4 hari je kat rumah MIL kek Rembau tu, bukan takmo duk lelamo , tapi tak larat nak berebut mesin basuh,..jangan tanya nape tak pi hantar dobi, tapi elok gak, ado la alasan nak balik segera kek umah den, ermmm..home sweet home.

Dah balik rumah pun takde pegi memana pun, balik hari selasa, sampai hari ni takde beraya ke mana pun, toklaki den tak sihat, sakit kepalo, batuk2, kesian dia. Jadi kita layan je drama2 raya kek tv tu, tak pun layan ceramah ustaz Auni Muhammad kat YouTube. Eh..best sangat ceramah2 ustaz Auni ni, kalo nak tau elok dengar sendiri.

Esok hari sabtu, MSI and MBI nak datang berayo. Cadang eh nak masak tomyam je, celur mihun, jadi mihun tomyam, nak makan ngan nasi pun buleh yo, sonang kojo den. Lepas tu nak pakat pi rumah sorang lagi MSI kek Ampang nun, dia nak masak nasi Arab, yummy..camni bilolah nak habis poso 6 den nih, huhu..

Korang, sape yang ada bela kucing tu, kalo balik kampung, tolongla bawak balik sama. Kesian tau. Sungguh pun bukan kucing spesies mahal tu, tapi kalo dah hari2 bagi makan dengan makanan kucing beli tu, agak2 pandai ke dia nak cari makan sendiri? Kesian kat dua ekor kucing ni, tuannya lain-lain, kitorang balik hari selasa hari tu, berbelit2 kat kaki kitorang minta makan,lapar sungguh kalo tengok dari gaya makannya. Kami takdelah nak beli makanan kucing tu, bagi je nasi gaul dengan ikan goreng. Toklaki den tak berkenan sangat kek kucing, take bagi masuk rumah, tapi nampaknya kucing2 ni suka sangat masuk rumah kitorang, tapi yang sekor tu jarang nampak, dah mula pandai ngorat kekdahnya.

Moga2 apa saja amalan kebaikan yang kita buat di bulan Ramadhan yang baru je berlalu tu, dapat kita kekalkan, contoh amalan bersedekah, mengaji, solat2 sunat, kita teruskan dengan niat untuk mencari keredhaan Allah dan menambah nilai taqwa kita di sisi Allah. In shaa Allah..

Dah kenyang perut, senang hati eh, tergolek2 main, ni kalo abah nampak siaplah kena marah, tapi anak2 den memang suka sangat dengan kucing.
Macam ni kan bagus, balik kampung, kucing pun ikut balik kampung, takdelah kucing tu kelaparan masa tuannya takde..

11 comments:

  1. Selesanya kucing tu.... mihun tomyam tak pernah rasa lagi... selamat hari raya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah tuan kucing yg bertanggungjawab, tau jaga kucingnya camane.
      Cer minta owg umh buatkan, tak pun beli jer, hihi..

      Delete
  2. selamat hari raya kak NA..takdelah beraya sangat.dah 3 hari bekerja, dah 3 hari gak dok puasa ganti.weekend ni sambung raya.hihi.setuju bab kucing tu, kalau tidak jangan bela na..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg ada yg dah mula kerja kan, yelah..boring gak cuti lelama tk pegi memana, baik gi keje.
      Selamat Hari Raya utk Sal juga, bagus lah dah mula ganti puasa.

      Delete
  3. Salam aidilfitri NA..

    ReplyDelete
  4. selamat hari raya kak..maaf zahir batin..maaf ya kalau ada salah silap dalam.perhubungan maya kita ni..samalah kita kak..xberaya mana sgt lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akk pun minta maaf juga Mana yg tersilap tersalah komen ke ye irda. Semoga kita dpt terus brsahabat do alamaya, aminn

      Delete
  5. seronok kucing tu dapat ikut balik kampung.

    harapnya macam tu lah kak, segala amal yang kita buat pada ramadhan lalu dapatlah diteruskan walaupun ramadhan dah habis.

    ReplyDelete
  6. Hihi...ko nak ngelatkan mak sebenarnya balik awal.
    Den balik KL Rabu mak. esoknya baru pi rumah Mil tido semalam cukup .... hihi

    Bestnya dapat layan drama Raya. Den teringin sungguh nak tengok, baru la ni dpt ngadap TV dengan tenangnya. Harap ada ulangannya lah nanti. MSI, MBI tu apo? Dok pehe ah....

    ReplyDelete
  7. Lhoh,Kiki..
    MSI my sister in law.
    Mbi..my brader in law
    ..le

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign