Asam Garam Kehidupan: Kebijaksanaan Imam Shafie

Nuffnang

Pages

31 Jul 2017

Kebijaksanaan Imam Shafie

Ada seorang lelaki telah bertaqlid begini..

Kalau aku makan sebiji epal, maka jatuh talak terhadap isteriku.

Setelah menyedari kesilapannya lelaki itu terus menemui Imam Shafie untuk meminta jalan penyelesaian.
Maka Imam Shafie memberikan jalan penyelesaian yang cukup mudah..

Kamu makan setengah biji epal sahaja, selebihnya kamu buang.

Itulah antara salah satu cerita kecil berkenaan kebijaksaan Imam Shafie. Selebihnya kalau ingin tahu dengan lebih mendalam rajin2lah dengar radio IKIM atau bacalah buku2 berkaitan beliau.
( masih mood malas nak menulis panjang )

6 comments:

  1. banyak ilmu yang kita dapat tp kereta saya xde radio, ada nanti boleh dgr IKIM jg

    ReplyDelete
  2. Jangan tak menulis panjang sis... kena cari mood tu... Betul tu, kalau cari kat tempat yang tak baik, hasilnya pun tak baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..bila dh dtg mood malas, tk bole nk kata apa.

      Ya, setuju.

      Delete
  3. Akk beli radio kecik JOC tu, caj jr mcm tepon, bole bwk kemas2, dgr kt mana2

    ReplyDelete
  4. Banyak pengajaran daripada kisah2 Imam Syafie ni.

    ReplyDelete
  5. Lama dah tak dengo ikim pagi pagi sejak anak sekolah belah ptg ni. Dengar pun belah petanglah.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign