Asam Garam Kehidupan: September 2017

Nuffnang

Pages

29 Sep 2017

Cerita rojak.

Haha,  ada yang cepat2 nak berkunjung ke rumah den ni yo, nak
tumpang makan rojak ler tew, kuikui..
Bukan cerita makan rojak, tapi cerita rojak2 campur2 la ( sila goyang kepala macam uncle mutu upin ipin ).

Cerita satu.
Sambil turun tangga dah nak menyampaikan pesan ticer.
" Ummi, ummi..tc tikah pesan esok bawa daun kering satu, batu dua, dengan tissue.." si ummi hanya diam. Si anak tak puas hati cakap lagi, ummi diam lagi. Sekali lagi..
" Ummi, tc pesan suruh bawak daun satu, batu kering dua dengan tissue.
Kuikuikui..

Cerita dua.
"Tc wana, tc Saida suruh minta maaf" sengih nampak giginya rongak.
" Minta maaf kenapa?"
" Entah, kejap.." dia berlari ke kelas, pastu dengar dia tanya kenapa kena minta maaf.
Datang balik.." tc, tc Saida cakap suruh minta maaf sebab bising.."
Hihihi..
Gaya jaguh taikwando. Semalam ada grade untuk naik tali pinggang kuning plak. Lulus semuanya.
Kerepek cincin from Sabah, tapi takdelah ke Sabah pun, bukan juga dari kawan sabahan blogger ke..ni dari seorang adik..

26 Sep 2017

Lauk paling best dalam dunia.

Ni citer lama, saja nak syer.
Dulu masa saya ada Taska sendiri, petang2 bila nak Kasi makan petang tu pening juga, ada yg balik lambat, kalo bagi makan ringan nanti cepat lapar kesian plak. Selalu buat nasi goreng, meehun macam tulah.

Satu hari tu ada sorang budak request nak makan something. Masa tu saya dipanggil ustazah.

" Ustazah, masaklah lauk yang paling best dalam dunia.." Saya pun bayangkan lauk kari ketam ke, sotong masak kicap ke, udang goreng ke..

Jadi saya pun tanyalah.." Lauk apa yang best sangat tu?"
" Lauk telur goreng, makan nasi dengan kicap.." Jawabnya dengan sengih dan mukanya yang teruja, maknanya bukan saja2 dia nak kenakan saya, saya tau memang dia nak makan macam tu. Jadi petang tu saya masak nasi, goreng telur, tuang kicap makan panas2. Seronok tengok Hakimi ( nama budak tu ) makan berselera jer.

Jom tengok resepi ayam masak tempoyak. Nak masak ni saya suka lebihkan ramuan herba, lagi best tau.
Ayam separuh.
Tempoyak 4 sudu.
Halia, bawang merah, cili- blend.
Daun kesum, serai, bunga kantan.
Kunyit, garam.

Kekdahnya: renihkan ayam dengan bahan blend sampai isinya kecut.
Pastu masukkan air, tempoyak, daun kesum, serai, bunga kantan, kunyit, garam. Tunggu mendidih. Siap.
Dengan periuk sekali enterprem, punya maleh nak tuang dalam mangkuk.
1958- 80 sen setopok, sekarang dalam mimpi pun tak dapek.

25 Sep 2017

Ticer nak biskut berdiri ke biskut duduk?

Anak2 murid den suka pelawa sarapan dorang kat den, seronok kot bila kena puji .." ermmm, sedapnya.."
Apalagi meleretlah senyumnya.

Bahagia tau jadi cikgu tadika ni, bila Hari guru dapat hadiah, bila ada anak murid sambut besday, dapat tumpang makan kek, paling best dapat merasa bekal dorang, hihi..bukan nak bagi kenyang pun, tapi seronok tengok bekal dorang yang macam2 tu.

Kesian cikgu2 sekolah rendah, sekolah menengah, asyik tension je dengan kerenah bebudak sekarang, den baco pun naik gerun, nasib baik den cikgu tadika je, nak kerja boleh kerja, agak nak pencen bebila masa pun boleh.
So kisahnya dalam kelas tadi, dah habis aktiviti dorang, den layanlah dorang borak, budak2 ni suka sangat kalo dilayan boraknya.

" Ticer, ticer tak rasa pun bekal saya tadi.."
" Awak tak kasi pun kat ticer.."
" Ok, ticer nak rasa tak biskut saya, saya ada biskut berdiri dengan biskut duduk, ticer nak yang mana?"
Dalam pale hotak saya dok bayangkan camanelah rupa biskut berdiri dan biskut duduk tu. Agak korang camane ek biskut tu?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Tada...nilah biskut duduk.
Dan biskut berdiri😁😁😁

23 Sep 2017

kakak ipar.

Dalam ramai2 kakak ipar, ada sorang kakak ipar yang tak berapa nak ngam dengan saya. Dari dulu, sampai sekarang. Masa awal kawen dulu, sampai satu peringkat saya tak seronok sangat nak balik kampung suami bila dengar kakak ipar ni ada balik juga. Kalau boleh tak nak balik.

Kenapa tak ngam? Saya ni jenis orang tak banyak cakap pun. Kecuali dengan geng yang betul2 satu kepala, sehati sejiwa, sepusat sepusing...kalau tak saya ni akan jadi seorang kawan yang sangat membosankan, orang tanya sepatah, saya jawab sepatah..lagi kalau orang borak topik artis ke, mekap, baju, perabut..memanglah tak boleh masuk. Bukan kaki sembangla, saya lebih suka mendengar, menyampuk sesekala. Kalau tak saya cari buku, dok tepi..layan buku lagi best.

Mungkin nilah kot salah satu sebab saya tak berapa ngam dengan kakak ipar yang sorang ni.

Lagi satu, kakak ipar ni jenis cakap lepas. Saya plak jenis cepat terasa. Mana boleh nak ngam kan.
Tapi saya tetap cuba jaga hubungan dengan dia. Saya hormat dia, jumpa tetap salam peluk cium tangan, cuma tulah...saya memang tak boleh sembang banyak dengan dia.  Nanti ada je kata-kata dia yang buat saya sentap. Sembang takat berbasi basa, pastu saya menyisihkan diri buat apa patut, masak ke, ngemas ke..selalu saya ambik part masak. Sarapan, makan tengahari, makan malam, tu tugas rasmi saya Kat rumah mak mentua.

Alhamdulillah plak, dengan kakak ipar dan adik ipar yang lain saya saya ok je. Takde masalah lansung. Dengan adik ipar dan abang ipar lelaki pun takde problem. Dengan biras pun so far so good.

Korang camane? Ada tak masalah macam den? Dah tu apa korang buat bila berdepan dengan masalah problem nih??
Bacaan Yasin kat rumah kakak ipar di Sendayan, N9.. mudah2an mak mentua segera sembuh dan pulang ke Tanah air dengan selamat.

22 Sep 2017

Salam Maal Hijrah 1439H.

Salam maal hijrah buat semua. Cantik, indah sungguh cahaya mentari pagi ni, mudah2an berpanjangan hingga lewat petang sebab cadangnya hari ni nak berziarah ke maqam bunda, rindu benar rasanya dah agak lama juga tak ke sana. Kebetulan pula hari ni jumaat kan, awal Muharram pula, mudah2an tiada aral melintang.

Tiada apa nak dibicarakan, sekadar menyampaikan Salam hijrah...semoga apa saja perubahan ke arah kebaikan, hijrah kepada yang lebih diredhai dapat pula kita istiqomahkan, dikekalkan..ya, nak berubah itu susah, tapi nak mengekalkan kebaikan itu juga amat sukar kerana nafsu dan syaitan tidak pernah tidur atau leka dalam usahanya menjerumuskan kita kepada kesesatan.

Sedikit perkongsian dari radio IKIM, bagaimana cara kita nak beristiqomah dalam kebaikan yang kita lakukan, mudah2an boleh sama-sama kita manfaatkan.

* Mulakan dengan amalan yang mudah dulu- contohnya dengan solat sunat 2 rakaat, kemudian bolehla ditambah sedikit demi sedikit, solat dhuha tak dapat buat, doa dhuha jangan tinggalkan.

* Ada jadual- susunlah contohnya hari ni kita nak berselawat, esok bertasbih Subhanallah 1000x, lusa pula bertakbir 1000x..

* Memilih sahabat yang baik- rakan2 dalam grup whatsaap contohnya, grup2 WhatsApp, biarlah grup yang bermanfaat.

* Menuntut dan menambah ilmu- Tak dapat ke masjid atau surau, radio IKIM kan ada

* Berdoa semoga Allah tetapkan kita dalam kebaikan- ini sangat penting. Mintalah agar Allah pegang hati kita selalu. Doakan juga sahabat2 kita.

Cuaca pagi yang damai, suami sedang berusaha menegakkan semula pokok durian belanda yang tumbang akibat hujan dan angin kuat selasa lepas, mudah2an pokok ni dapat bertahan dan memberikan manfaat kepada kami. Aminnn.

19 Sep 2017

Tumbang sudah.

Bukan saya, tapi pokok diyan belanda yang mylaling tanam belakang rumah. Petang tadi ( selasa ) hujan lebat betul, angin pun kuat sangat. Sayang nengoknya, dah ada berputik dah pokoknya. Suami kata nak cuba tanam balik pokok ni, boleh ke WP?
Hujan lebat, dapat snap gambar dari beranda belakang tingkat atas.

Pening palo.

Kecoh. Habis semua orang dimarahnya termasuk saya. Habis kena provok jadi tukang sorok. Habis beg budak2 perempuan kena check, tong sampah digeledah, setiap penjuru  dikorek...tak jumpa.

Lastnya jumpa diambil oleh seorang budak perempuan yang suka mekap2 juga😣😣.

Tapi tak bolehla salahkan budak, tak cukup akal lagi. Sape yang letak merata, sape yang ada ajar budak2 mekap??

Pening kepala saya mengadap kerenah macam ni, sampai kepala otak saya ni dok asyik terpikir2 sampai terbawak2 dalam solat. Parah.

Yelah, dia buat semua staff lain terasa, termasuk saya..bukan main tegang suara dalam tepon tanyakan beg mekapnya yang hilang, saya yang tak bermekap ni pun jadi suspek ke??? Taulah saya ni ada satu perangai bawah sedar selalu terambik penlah, guntinglah yang berterabur atas meja pejabat masuk dalam beg saya, tapi beg mekap? No lah..

Itulah pasal..kehidupan jadi kucar-kacir, kadang benda kecik dah jadi bermasam muka, dah tak bertegur sapa, bawak aura negatif babitkan semua orang. Bukan sekali, dah kerap sangat..

Anak...bacalah nasihat ini, bukalah pintu hatimu...anggap aku sebagai seorang ibu.
Pertama, kembalilah ke pangkuan ibumu, mohon maaf dan perbaiki, pulihkan hubungan dengannya. Walau apa pun kesalahannya, dia tetap seorang ibu yang pernah mengandung dan melahirkanmu, tidak berkat hidupmu selamanya jika kau membelakangkan dia...

Kedua...solatlah. Aku sudah pernah bercakap panjang denganmu berkaitan solat ini.

Aku percaya, jika kau pegang erat dua kunci ini, kehidupanmu akan berubah. Kau akan bahagia. Tapi jika kau masih tak berusaha mencari dua kunci ini, percayalah...ke mana saja kau pergi, kau tidak akan mencapai bahagia itu, percaya cakap ku ini.

Jadi, selamat berusaha.

17 Sep 2017

Nasi goreng tempoyak..eh..alamak.

🎢Tukang masak suka kerja senang🎢
πŸ˜†πŸ˜†
Di satu senja jumaat, cam biasa kalo toklaki takde kita masak ikut senang kita je, telur dadar, nasi goreng atau kalo nak yang luar biasa kita masak ikan masak kicap campur kentang, wakaka..anak2 no komen, suka makan, tak suka lapo le jawabnya.
Jadi ingatkan toklaki kita lambat sampai cam selalu, tak sangka plak belum maghrib dah sampai, jauh kot Langkawi ke Semenyih ni, hehe..
So, nak tak nak dia kena redha makan jer nasi goreng tempoyak kita ni, kita dah malas nak masak lagi..

Korang pun ada bran tak nak cubo nasi goreng ni? Cubolah, takdo menyosa lah, cayo cakap den ni.
Jangan komen telo mato tu, tu nak cepat, minyak belum panas,tu yang jadi rupo itu, nak goreng yang lain, tu je satu2 nya tolo yang tinggal dalam poti sojuk den, janggut sotong tu pun jangan komen, badan sotong dah selamat, tinggal janggut Kita masuk je dalam tu.
Ok..ni bahan nasi goreng Kita ni.🍚🍚🍚🍚🍚

Tempoyak sesudu/ dua sudu besar,tengok la banyak mana nasinya.
Bawang, bawang putih, cili api, ikan bilis, blend kasar dan tumis. Dah agak2 garing masukkan putik jagung muda yang dipotong nipis2. Bila putik jagung dah masak,masukkan tempoyak, tumis2 lagi kasi agak garing, pastu barulah masukkan udang sedang barang seploh ekor ke, den takdo udang tu yang ganti janggut sotong, tapi udang lagi sedap, manis je. Bila udang dah masak baru masukkan nasi, jangan lupo taruk garam yo. Dah siap.

13 Sep 2017

Weh, rugi..sape tu tak suka tempoyak.

Kali ni meh kita try sambal tempoyak goreng Pahang stail..kot, sebab ni ada sorang kawan dari Pahang yang perturunkan ilmu membuat sambal ni. Tapi macam Kak saniah punya resepilah. Next nak try ayam masak tempoyak plak. Tapi tempoyak tinggal seciput jer lagi tu.
Ni jer bahan2nya, dalam botol tutup kuning tu ada tempoyak. Sukatan bahan ikut suka hati, cili tu kalo korang memang hantu cili bolela taruk banyak mana suka pun. Blend semua bahan tu, blend kasar, jangan hancur tak sedap.
Nilah hasilnya. Cuma terblend agak hancur bahannya, kuranglah keenakan tika kunikmatinya. 
Bahan blend tu semua lebur dalam kuali bersama minyak, api sederhana. Kalau agak macam kering tambah sikit jer air, pastu masak sampai berminyak, jangan lupa tambah garam dan sikit gula, kena tambah gula sebab tempoyak beli ni masam.
Boleh dinikmati bersama biskut, nasi panas, nasib roti dah habis, kalo tak roti pun enterprem kat sini.
Rugi tau kalo tak Cuba.

12 Sep 2017

Rugi sape tak suka tempoyak weh.

Tapi tulah, susah nak dapat tempoyak pure ni. Yang ada tu campuq pisanglah, campuq nasi lah, tak sedap. Tempoyak pure ni arwah mak den dulu buat tempoyak cari durian yang dah taknak makan tu ambik isinya, sisa2 isi yang ada kat biji2 diyan tu campurkan sikit je dengan air, pastu campur gula sikit je dan garam, dah siap simpan dalam molo kaca. Tau tak molo tu pebendanya? Tu yang macam bekas plastik isi kuih raya tu, tapi tutupnya dibuat dari plastik. Tapi la ni mana ada lagi bekas camtu, eh...adalah, tu macam botol kaca mayonis tu,ha..macam tulah molo. Tapi molo besar. Dah isi tempoyak tu dalam molo bahagian atas tu tabur sikit garam kasar. Pastu simpan dalam esbok.
Tapi orang dulu2 buat tempoyak lansung tak campur air. Tempoyaknya tahan lama, setahun pun ok je lagi, tak payah simpan dalam esbok pun, dulu2 mana ada esbok kan.

Sapa tak terliuq tengok gulai ikan tempoyak den dengan goreng kangkung kicap ni memang ada slack lah lidah korang tau. Goreng kangkung ni pun time mylaling takdo je baru kita buat, time dia ada dia tak makan sayur kangkung ni, dia makan sayur brokoli jer, hehe..minggu ni dia ada kursus di Langkawi, den dah oder toester, sian kat den kan, dah lama takde toester, dulu beli yang pop kuar roti tu, anak guna pastu tak simpan, dahtu masuk cicak, eeiii...buang jelah.

Jom kita share menu gulai tempoyak my stail nih. Rugi weh sapo tak cubo.

-Malam ni den guna ikan selar. Tapi kalo dapek ikan selar kuning yang kocik2 tu kan, umang aiii...isinya manis, lagi sodap.

-Pastu, bawang seulas ko, dua ko, taknak lotak pun takpo.

-Cili api, sapo suka podeh, taruklah ikut suka banyak mano.

- Pastu tempoyak, sesenduk duo, blend tempoyak, cili dan bawang. Den tak suka tempoyak tu berketul2 sebab tu den blend jer.

-Daun kesum, garam, gula. Den tambah gula sikit sebab tempoyak beli ni masam bona. Pastu lebur je semua sekali dalam periuk.

- Taraaa...siap.

11 Sep 2017

Salam rindu di angin lalu.

Ceh..
Hehe..saja promo pengenalan, dah kenal? Alaaa..apa salahnya kita berkenalan selalu, eratkan ukhwah gituh.
9/9/2017...Di Pantai Sepat, Kuantan..jalan2 otw sambil hantar kakak balik sambung belajar masuk semester dua dah..sunyi dah rumah, hilang kawan gaduh ibu, tukang potong bawang, potong sayur, jadilah...entah bilalah nak pandai masaknya kakak oii.
Mama Yan kata kena nyorok kat belakang sikit nak bagi nampak kurus, amacam? Nampak kurus tak? Tu yang tersongeh lebar bila tingat kena nyorok.
Sata panas2,sedap weh, lama tak makan.
Jangan risau, sape nak mandi boleh Mandi kat pantai yang bersih, pastu boleh bilas kat sini, cerdik tuan kedainya, buat toilet dan tempat mandi, toilet 30 sen, mandi singgit.

8 Sep 2017

Misteri...

Lama tak muncul ni kita keluar bawak citer seram sikit hari ni. Benda misteri tak tau bila adanya, muncul dari mana, siapa yang bertanggungjawab...yang saya cakap tak tau sejak bila tu, memang tak perasan lansung masa turun naik tangga tadika tu. Yang tiba-tiba terperasannya boss lah, dia terpandang, masa tu saya turun tangga sesama dengan dia, dia tanya pebenda tu...tu yang saya baru terperasan juga. Tanya kat staff sorang pun tak tau. 

Boss Ada Tanya kat sorang ustaz, ustaz tu kata tu orang buat untuk minta perlindungan dari kejahatan orang lain.

Nauzubillah... sebaik2 tempat berlindung hanya Allah swt.

Boss dah minta orang yang pandai untuk buang benda ni, kena pegang dengan tangan Kiri katanya, lepas tu bakar.

4 Sep 2017

Masak daging korban.

Kami jarang dapat daging korban. Dah banyak surau pakai sistem kupon, ada kupon dapatlah daging, no kupon no daging korban, tapi takpelah..biarlah orang yang lebih patut dapat yang dapat.

Tapi tahun ni rezeki daging korban lebih sikit. Adik ipar yang pergi Makkah ada buat korban, ada lagi mak budak taska tempat si kakak kerja sementara cuti sem pun bersedekah daging korban kat kami, Alhamdulillah..

So hari ni kita masaklah apa yang anak2 mintak nak makan, semua berasaskan daging. Nasi goreng daging, kari daging, sup tulang tu boleh digandingkan dengan mihun dan bubur. Haa..makanlah yea anak2, lepas ni ibu nak rehat sampai malam, ibu masak dah banyak tu, harap2 cukup sampai ke malam. Semua ada tu,  5 orang..si kakak dah nak habis cutinya balik kampus minggu depan, si abang cuti sampai rabu ni, lepas ni tinggallah 3 orang semula.
Sup tulang, Kari daging..memang kesukaan anak2.
Ikutlah nak lawankan dengan apa, nak makan nasi pun ada ibu dah masak, bubur tu sedap juga gandingkan dengan sup tu. Resepi mudah dan ringkas ni senang kerja ibu nak siapkan.

1 Sep 2017

Makan bidara di hari raya.

Di Rembau. Orang sibuk membahagikan daging korban, den yang terjumpa pokok bidara di rumah biras ( ramai naw biras sebab adik-beradik suami ramai), sibuk makan buah bidara. Sedap. Lagi sedap dari epal hijau. Buahnya rangup. Buah ni pernah masuk Majalah 3 tau. Selama ni dok singgah kat umah biras tu baru ni tergerak hati nak tanya pokok apa, buah apa..daunnya orang guna untuk campur dalam air mandi jenazah...
Ingat nak berpantun buah bidara tadi, tak ingat plak camane pantun eh.
Lembu korban adik ipar, tulang rangka tu amik lebih sikit sedap buat sup.
Bunga tenggek burung, Comey je burungnya, betul macam burung bertenggek atas dahan, biras ni sejuk tangannya, kalo menanam tu pokoknya subur je.

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign