Asam Garam Kehidupan: Makan bidara di hari raya.

Nuffnang

Pages

1 Sep 2017

Makan bidara di hari raya.

Di Rembau. Orang sibuk membahagikan daging korban, den yang terjumpa pokok bidara di rumah biras ( ramai naw biras sebab adik-beradik suami ramai), sibuk makan buah bidara. Sedap. Lagi sedap dari epal hijau. Buahnya rangup. Buah ni pernah masuk Majalah 3 tau. Selama ni dok singgah kat umah biras tu baru ni tergerak hati nak tanya pokok apa, buah apa..daunnya orang guna untuk campur dalam air mandi jenazah...
Ingat nak berpantun buah bidara tadi, tak ingat plak camane pantun eh.
Lembu korban adik ipar, tulang rangka tu amik lebih sikit sedap buat sup.
Bunga tenggek burung, Comey je burungnya, betul macam burung bertenggek atas dahan, biras ni sejuk tangannya, kalo menanam tu pokoknya subur je.

21 comments:

  1. Daun pokok tu ke yang orang buat ubat tu? Lama cari daun pokok bidara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak taula en azlan, biras tu cuma bgtau guna utk campuran air mandian jenazah.

      Delete
    2. Alamak, ada ustaz suruh cari daun bidara buat mandi...

      Delete
  2. Cer tya org yg biasa Mandi jenazah, mesti dia tau kt mana nak dapatkan daun tu.

    ReplyDelete
  3. salam aidil adha..
    buah ni berlendir ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidil Adha.
      Tak berlendir, cuma kena balut mcm buah2 lain, kalo tak digigit penyengat jadi busuk dan berulat mcm jambu tu.

      Delete
  4. Salam aidil adha zimah...

    Gini pantun eh mak..

    Nasi lemak buah bidara
    Sayang selasih hamba lurutkan
    Buang omak buang saudara
    Kerana kekasih den turutkan

    Tapi den raso tak elok pantun ni...
    Jgn dibuang omak dan saudara.
    Kerano ikut kan kekasih..

    Bagi den..
    Omak dan saudaro segalo galo nya..☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ni last Hari tasyrik. Salam Aidil Adha juga cik Ti.;)
      Padanlah den tak ingat pantun eh, Tak boleh pakai pantun tu, ontah sapo2lah yg menciptanya kan.

      Kono buek pantun lain ni nak citer pasal buah bidaro nih.

      Delete
  5. I have that bunga tenggek burung plant tapi tak berbunga pun :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pokok lain kot PH, saya pun Ada, daun dia sama, tapi tak berbunga.

      Delete
  6. Ohhh... rasa buah bidara macam epal hijau ke? Sekelumit pun den tak tahu ^_^

    Tengok orang sembelih lembu teringat pulak kat daging korban dalam peti sejuk. Hmmm.... main masak-masak lagilah petang ni! Tetiba datang rajin tau lepas jatuh sakit. Kalau tak sakit, memang tak rajin pun nak masak. Rasa macam lama pulak dah tak masak. Hahaha!

    ReplyDelete
  7. Aku pun lupa mak apa pantunnya hihi... Aku tak pernah rasa weyh buah bidara ni. Kalau jumpa pun tak kenal agaknya. Sedap ek.

    Tebal gak power spek ko ek mak. Kalau bukak ko nampak tak mak?

    Aku lama tak makan sup tulang selangka. Sedapnya daging nipis keliling selangka tu kan ...

    ReplyDelete
  8. Camane ko lari tajuk ni mak, spek aku plak ko perasan. Power aku dlm 400 plus lah sebelah2, kalo Tak pakai mmg kelam dunia aku, nampak rata je muka semua orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi...aku mmg suka bab lari tajuk ni

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign