Asam Garam Kehidupan: Pening palo.

Nuffnang

Pages

19 Sept 2017

Pening palo.

Kecoh. Habis semua orang dimarahnya termasuk saya. Habis kena provok jadi tukang sorok. Habis beg budak2 perempuan kena check, tong sampah digeledah, setiap penjuru  dikorek...tak jumpa.

Lastnya jumpa diambil oleh seorang budak perempuan yang suka mekap2 juga😣😣.

Tapi tak bolehla salahkan budak, tak cukup akal lagi. Sape yang letak merata, sape yang ada ajar budak2 mekap??

Pening kepala saya mengadap kerenah macam ni, sampai kepala otak saya ni dok asyik terpikir2 sampai terbawak2 dalam solat. Parah.

Yelah, dia buat semua staff lain terasa, termasuk saya..bukan main tegang suara dalam tepon tanyakan beg mekapnya yang hilang, saya yang tak bermekap ni pun jadi suspek ke??? Taulah saya ni ada satu perangai bawah sedar selalu terambik penlah, guntinglah yang berterabur atas meja pejabat masuk dalam beg saya, tapi beg mekap? No lah..

Itulah pasal..kehidupan jadi kucar-kacir, kadang benda kecik dah jadi bermasam muka, dah tak bertegur sapa, bawak aura negatif babitkan semua orang. Bukan sekali, dah kerap sangat..

Anak...bacalah nasihat ini, bukalah pintu hatimu...anggap aku sebagai seorang ibu.
Pertama, kembalilah ke pangkuan ibumu, mohon maaf dan perbaiki, pulihkan hubungan dengannya. Walau apa pun kesalahannya, dia tetap seorang ibu yang pernah mengandung dan melahirkanmu, tidak berkat hidupmu selamanya jika kau membelakangkan dia...

Kedua...solatlah. Aku sudah pernah bercakap panjang denganmu berkaitan solat ini.

Aku percaya, jika kau pegang erat dua kunci ini, kehidupanmu akan berubah. Kau akan bahagia. Tapi jika kau masih tak berusaha mencari dua kunci ini, percayalah...ke mana saja kau pergi, kau tidak akan mencapai bahagia itu, percaya cakap ku ini.

Jadi, selamat berusaha.

6 comments:

  1. betul apa yang akak pesan tu.

    aduhh pening juga ye nak hadap perangai yang macam tu kan, tak pasal2 semua orang diamuknye ye. kesian anak2 ye lah budak2 bukan tahu apakan.

    moga Allah berikan petunjuk dan hidayahNya buat si dia tu

    ReplyDelete
  2. Apabila mencari barang dalam keadaan marah... begitulah jadinya...

    ReplyDelete
  3. Kann... tak pasal2 bermasam2 muka antara satu sama lain angkara silap sendiri.

    ReplyDelete
  4. Susah lah kalau ada orang yang perangai macam ni. Nasihat ticer sangat bagus.

    ReplyDelete
  5. Ha3. adoiiii gara2 beg mekap hilang...

    ReplyDelete
  6. Tu namanya Cari dgn mulut

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign