Asam Garam Kehidupan: B- - - k cantik.

Nuffnang

Pages

11 Oct 2017

B- - - k cantik.

Tak taulah cantik ke hape, tapi bengkak macam kena tinju mana ke cantiknya.

Entah betul ke idok katanya virus ni dibawa balik jemaah haji baru ni sebab suhu kat sana kan mencecah ke 45°c kan. Tapi bila sorang dah kena habislah berjangkit2 sampai cikgu pun kena jangkit juga. Tapi Alhamdulillah katanya penyakit ni kalau dah pernah kena takkan kena jangkit lagi, sekali seumur hidup gitulah.

Bila sampai dua orang ticer yang kena jangkit, tinggal 4 orang ticer je, cer bayangkan camane kelam-kabutnya kami nak handle budak2 yang boleh tahan lasaknya weh kome, penat yop. Den kono tunggu sampai kui 5.30, sampai rumah kui 6 nak kena masak dinner plak, memang sesungguhnya sangatlah penat...sehingga terpaksa menyepikan diri dari bw dan hapdet apa semua tu, ceh..ada je alasan untuk cover malas tu kan.

Harap2 ticer dua orang tu cepatla sembuh..kot budak takpelah sebab makpaknya bolehle amik cuti, supaya kurang sikit budak dan kurang sikit kerja ticer, haha...teruk punya ticer.

Apa2pun sakit tu ujian kan, sapelah kita nak sihat memanjang, nak kaya memanjang, nak senang memanjang, ye tak? Moga2 ujian sakit ni membuatkan Kita semakin dekat dengan Allah.

Lhah..lupa lak kekonon nak bagi sasepen..beguk. Nasib baik den dah pernah kena, selamatlah kan. Kesian tengok ticer yang baru kena, bengkak pipinya. Pi jumpa doktor, ada doktor yang kata beguk, ada yang kata jangkitan virus, hrmmm...entah mana satu betul pasti, tapi yang pasti dorang kata sakit, nak telan makanan susah, nak bercakap pun susah siap package demam plak tu.

Teringat petua orang tua dulu2, ubat beguk ni sapu nila campur cuka, tapi tak sure nila cair cam sekarang bole guna ke tak. Dulu nila ketul tu, tumbuk2 Kasi hancur campur dengan cuka, sapu Kat bengkak beguk tu. Pastu kena elak minum jus2 oren , in shaa Allah cepat baiknya. Kalo jumpa doktor, tak taulah ada ke tak ubatnya.

Anak ni makannya berselera, tapi bila dah kena, makan pun Tak nak, makan bubur boleh la kan.

9 comments:

  1. memang musim, anak sedara saya pun kena.semoga ticer2 tersebut cepat sembuh

    ReplyDelete
  2. Pernah kena, sakit weyhhh sbb dtg dengqn pakej demam sekali..

    ReplyDelete
  3. pernah kena masa kecik2 dulu...sakit tul, nak buka mulut pun seksa..

    ReplyDelete
  4. Oh berjangkit juga beguk ni ya Azi....Anak akak sorang je yang pernah kena.Betul tu sapu nila campur cuka ,insyaallah cepat baik....kata org2 tua lah.

    ReplyDelete
  5. Kesian nyaaa. Memang petua nya sapu nila campur cuka. Tak tau nak explain camne saintifiknya 😆

    ReplyDelete
  6. Baca juga dalam paper pasal sikit/virus ala beguk ni. Moga semuanya kembali sihat.

    Ingat lagi masa kecik dulu bila kena beguk selain dari sapu nila mak kita pakaikan rantai emas haha...petua orang dolu2 :)

    ReplyDelete
  7. Aku masa kecik pernah kena mak... ha a mmg nila jelah ubatnya dulu dulu.
    Mmg le tak selera nak makan mak, sakit tekak tu kalau kena beguk ni mcm pedih pedih gitu.

    ReplyDelete
  8. anak buah baru ni kena jgk, siap dapat surat kena kuarantin kak

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign