Asam Garam Kehidupan: Dah move on ke belum??

Nuffnang

Pages

20 Jun 2018

Dah move on ke belum??

Move on dari putuih cinta,  huhu.. den putuih cinta,  pedihnya rasa,  asyik terkenang2 saja,  terbayang2 di mata...

Tak percaya?  Sapa suruh percaya? Den tak paksa sapa2 untuk percaya.. Nasib hangpa la kalo percaya..

Jangan marah na,  den gurau2 di hari raya,  korang berhati2 yea berjalan raya di bulan raya, cuti2 raya naik kereta di jalan raya,  jangan ingat nak beraya saja. 

Dah start puasa 6 ke belum?  Den Alhamdulillah dah dapat 3 hari,  eh.. Janganla salah sangka,  bukanla nak menunjuk2,  saja ja nak bagi hangpa semua motivasi sikit supaya kita sama2 puasa 6 plak,  janganla paksa perut yang dah sebulan berehat tu, kesian perut kena berhempas pulas nak menghadam segala makneka rendang,  pulut panggang, nasi dagang,  nasi beriani,  nasi kandaq semua hangpa dok pakat balun tak hengat ye tak? Tak?  Takpa aih taknak ngaku,  perut hangpa,  hangpa tanggungla sendiri,  nanti kalo lepaih sebulan raya segala spare tayar tu habih keluaq hangpa menyesai pun takdak guna..

Oh apa yang tak move on?  Tulah la kan,  habih kona lepeaq dulu baru nak sampai yea...gini ceritanya,  okeh kita serius sikit.. Saya buat masa ni masih terkenang2 kan bulan Ramadhan,  sayu je perasaan sukar nak digambarkan,  terbayang terawih,  mengaji... Lebih2 lagi terbayangkan kelam kabut di dapur seawal jam 4 petang nak siapkan juadah berbuka,  untuk sahur plak pukul 4.15 pagi dah turun ke dapur.. Bila time berbuka semua pakat berkumpul berbuka sama2,  tahun ni Alhamdulillah semua anak ada berkumpul so penuhla meja makan tu, kalau bulan2 biasa ni jangan harapla boleh ada semua.. Terasanya keberkatan Ramadhan tu. Kita ni kalau bukan dalam bulan Ramadhan nak istiqamah mengaji,  solat2 sunat tu,  sedekah.. tak mampu rasanya, tapi dalam bulan Ramadhan Allah beri kekuatan untuk kita beramal,  patut kita bersyukur banyak2 dan mudah2an semua amal kita itu ada nilai di sisi Allah swt.

Untuk peribadi saya sendiri,  saya suka mulakan puasa sunat 6 syawal ni awal2 macam ni sementara semangat Ramadhan tu masih ada,  kalau tunggu lama2 nanti perut ni dah terbiasa balik dengan rutin makan tu terasa berat semula nak puasa. Rugi weyh kalau terlepas puasa 6 ni,  yang Allah janjikan fadhilatnya ibarat berpuasa selama setahun.  Tahun depan belum tentu kita ada kesempatan berjumpa lagi dengan Ramadhan dan syawal ye tak?
 
Dah 9 tahun tak jumpa,  masih awet muda, hihi.. Anak saya 5, anak kawan ni 3, saya pernah jaga anak2 dia masa saya masih berbisnes tadika dan tadika dulu. 
Anak2 kami sebaya dari yang no 3, 16 yang tudung coklat tu sebaya abang Iman,  yang tudung kelabu tu 14 tahun sebaya kakak Nadhrah,  yang lelaki kat atas tu sebaya Umar Zikri 9 tahun. 

8 comments:

  1. Selamat hari raya NA, maaf zahir batin...

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya kak...inshaAllah esok saya pun nak bermula puasa juga. Alhamdulillah raya ni takde makan terlebih2 hehehe..kena control makan kak umur dah jejak 40 saya ni ha. Moga kita terus istiqomah beribadah sebagaimana ibadah kita di bulan ramadhan dulu kan kak

    ReplyDelete
  3. Selamat hari raya
    Selamat berpuasa Syawal

    ReplyDelete
  4. Terima kasih Kak atas ingatan. Moga kita terus istiqomah dgm puasa (sunat) kita, qiyam kita sepanjang tahun berkat latihan sepanjang Ramadhan ni.


    ReplyDelete
  5. Selamat hari raya maaf zahir batin zimah..

    Den baru hari ini mula puasa 6..
    Moga dpt melaksanakan sepenuhnya..

    ReplyDelete
  6. selamat hari raya kak..

    selamat berpuasa 6 juga.mak irda berpuasa 6 hari ini.irda maybe tahun ni xbeepuasa 6.tapi alhamdulilah puasa penuh 30 hari.hehe ...insyaAllah bulan 9 dpt baby baru..doakan irda ya kak
    .

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah , tahniah irda, semoga selamat melahirkan baby baru. Akk tumpang gembira.. Tahniah2x.

    ReplyDelete
  8. semoga dipertemukan lagi dgn bln Ramadan pd tahun2 yg akan datang..amin..

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign