Asam Garam Kehidupan: May 2018

Nuffnang

Pages

31 May 2018

Sahur biskut le jawabnya.

Nasib baik gak ada biskut baki sebelum puasa aritu, kalo tak harus sahur minum air je kot. Huhu.. Alkisah bila bila abc dan lupa kunci alarm tepon.

Selalu bangun pukul 3.30. Pukul 4.15 turun siapkan sahur,  tapi bila abc konon nak bangun pukul 4.15 tapi terlajak ke pukul 5, itupun sebab alarm phone abah bunyi pukul 5. Dah set alarm pukul 4.15 tapi rupanya untuk satu hari je.. Huhu.. Padanle rasa cam lama sangat tidur,  nape tak bunyi2 lagi loceng ni.

So pukul 5 pagi.. Nasi semua belum masak,  lauk pun dah habis masa berbuka.. Apa lagi pilihan yang ada,  bancuh air koko cicah biskut Munchy jelah jawabnya. 

Cakap kat Umar Zikri nanti kalau tak larat bolehla buka je puasa tu.. Itulah cerita di hari 15 Ramadhan.. Selamat menyambut Nuzul Quran in advance ye semua..

29 May 2018

Nak shopping raya? Tunggu 1 jun.

Salam 13 Ramadhan. .Huhu. . Dah nak masuk setengah bulan dah ek ramadhan.  Kalo nak kira amalan tu banyak mana dah bertambah.. Tak taulah nak cakap...hanya Allah je yang tau mana yang bernilai mana yyang hampeh... 

Tapi bukan nak citer pasal tu do. Nak tanya korang dah soping baju raya belum? Den?  Eh.. Mestilah dah,  tapi bukan untuk den atau toklaki den,  cukuplah untuk anak2,  dorang gembira tu pun dah cukup mengembirakan kami. Ni hah,  nak tunjuk gst ni,  silaplah.. Patut tunggu sampai 1 jun ni baru soping,  tapi kekdah otak dah slow tak ingat fakta habis kena auta, so kenalah gst dekat2 rm50lah jugak,  banyak tu weiii rm50 gi bazar ramadhan cukup untuk sekali berbuka tu. Jadi bagi sesiapa yang belum soping,  tungguuu,  sabar bebanyak.. Tunggu 1 jun di mana gst akan terhapus buat selama2nya, haha.. 

21 May 2018

Buat ala2 frozen plak.

Ni cerita hari sabtu ahad.. Cuti kan,  sempatlah merajinkan diri dengan pertolongan anak dara den yang kecik tu,  kalo dia tak tolong mau bengkok pinggang dibuatnya.  Buat bebanyak sekaligus ni bukan apa,  senang taklah kelam kabut time nak buka posa tu kan.  Kalo takat mulut den sorang je ada nasi cukup dah.  Ni anak2, kang toklaki balik terawih nak lagi mengudap2 sementelah perut dah ada ruang semula kan. 

Dah 5 ramadhan ek korang.  Cepat sungguh sari ke sari.  Tapi Alhamdulillah rasanya ramadhan kali ini buat masa 5 hari ni,  cuaca tak panas sangat kan.  Kat tempat den la.  Anak den Umar Zikri tahun ni dah darjah 3, untuk 5 hari ni masih penuh lagi puasanya.  Takde masalah nampaknya. Cuma time sahur je.. Makan pun sambil pejam mata,  ayo boto lah,  tau je tangan tu meraba mana lauk mana nasi.. Ermmm. .Macam2 kerenah anak2 ni kan. 

Semoga ramadhan anda dan saya adalah ramadhan yang diberkati.. Aminnn. 

17 May 2018

Haa, nak masak apa tu??

Apolah hang ni makcik oii,  baru sat posa dah pikiaq nak makan apa untuk buka?
Haha.. Selingan jer,  tajuk pun kasi gempaq biaq korang nak singgah buka posa sama,  kuikui..

Takdelah.. Tadi pi kedai,  garam kat umah dah habeh,  last malam tadi masak.  Teringat plak ajar pelajaran sains kat bebudak ni,  tentang deria rasa lidah.  Saja ambil garam dan gula.  Bagi dorang test rasa gula
dulu, huii kemain suka.  Sekali bagi rasa garam,  berkerut muka.., "yek,  masamm" Masam dikatanya.. Haha..

Selingan.. Lagi.

Takdepa,  ok..singgah kedai, sekali tengok orang tu baguihnya suami mithali gitew.. Bawak list nak beli barang,  tengok2 dia beli daun salad,  daun bawang, daun sup, daun pandan.. Oh.. Den boleh agak ni mesti nak masak nasi ayam cam den kan sebab den pun beli barang2 cam dia, cuma tak beli daun pandan sebab den dah ada daun pandan kat umah.

Sorila,  entri merapu di awal puasa ni.  Selamat berpuasalah ye korang. Jom kita isi Ramadhan dengan...
1) Berpuasa di siang harinya.
2) Bertahajjud di malamnya.
3) Bersedekah dan bertadabbur Al Quran.

Selingan lagi yek... Hadiah2 dari anak2 tadika sempena Hari Guru 2018.

14 May 2018

Jual muffin nak tampung belanja sekolah adik????

Ingat tak ada heboh baru2 ni orang jual muffin untuk tampung belanja adik belajar,  harga sekotak rm10..
Kitorang terkena baru2 ni.  Malam ahad lepas,  masa singgah makan ikan bakar di Kuantan. Kedainya nama Ana ikan bakar petai. Memang ramai betul orang makan kat situ.  Harga pun boleh tahan,  timbang ikut kilo,  bila siap bakar... Tuuuu dia,  sekoq je dah rm70... Huhuhu...

Takpelah, Jadile... ate melepas kempunan ye dok? Sesekali.. Kalo 2 kali, 2 kala.. Haruslah mikio 85 kali rasanya..

Ate kat mana kedeinya tu?  Opss lupa nak mention yek. Citernya cuti panjang baru ni kan,  berbetulan plak si abang dah habis setahun asasi kat uia Gambang Kuantan nun,  jadi dah alang2 menyeluk pekasam,  alang2 berjalan kan,  kita berjalan sampai habis duit yek,  ater duitnya pun bukanle banyok mana pun,  nak beli bag tangan birkin second hand pun tok lepeh yok...

Esoknya ahad kami berjalan plak ke muzium bijih timah atau muzium Sultan Abu Bakar di Sungai Lembing.

Citer pasal orang jual muffin tadi tak habis lagi ni.  Kisahnya masa kami menunggu ikan bakar sampai datanglah sorang lelaki,edarkan kad bertulis tangan sebijik macam yang viral kat fb dan grup wasap tu, irasnya macam melayu,  tapi cakapnya slang sabah,  filipina pun ada bunyinya. Saya nak snap gambar kad tu cepat je dia amik simpan,  nak amik gambar muffin tu pun dia macam tak kasi,  tapi suami buat2 tanya,  dia pun letak balik atas meja,  saya cepat2 amik gambar..

Orang yang makan sebelah kami tu beli... Anaknya dah makan... Otw nak keluar tu saya beranikan diri bagitau... Terpulang lah pada dorang nak percaya  atau camane...

8 May 2018

Tinggai banyak ni saja.

Sehari sebelum mengundi... Ramai yamg dah balik kampung,  terutama yang duk Kelantan,  Terengganu,  Pahang.. Peghelih... Mestilah balik sehari sebelum mengundi... Dan,  dan... Haha.. Yang paling best juga,  semua yang balik tu habaq siap2 teruih amik cuti sampai jumaat.  Uih... Raya sebelum raya ler gayanya yek.

Dari 70 budak,  tinggai dalam 30 lebih saja. Selamat mengundi lah yek. 

3 May 2018

Ada nampak perbezaan tak?

Ke den sorang je yang perasan?  Tapi seingat den memang dulu saiz air kotak biasa dengan air kotak ni dutch lady ni sama besar je.

Tapi tetiba hari ni tengok dah kecik sikit kotaknya banding dulu,  tapi harganya takde plak menurun,  maintain je cam dulu juga, ishhhh... Kompiusla.

1 May 2018

Salam 15 sya'ban duhai sahabat.

In shaa Allah kurang 15 hari lagi kita akan berada dalam bulan Ramadhan pula.  Masya Allah...

Kebetulan,  Alhamdulillah kan jatuhnya malam 15 sya'ban berbetulan dengan malam 1  Mei... Alhamdulillah para sahabat yang direzekikan kekuatan rohani dan jiwa, tentu tidak melepaskan peluang menambah amal apa yang patut bagi merebut ganjaran yang dijanjikan,  moga2 menjadi hamba Allah yang beroleh ganjaran taqwa..

Tidak ada apa yang nak dibicarakan,  hanya mengambil peluang yang ada, mohon maaf segala kesilapan yang tersirat dan tersurat sepanjang bergelar sahabat alamaya ini.  Walaupun sepertinya tidak semeriah dulu,  moga kita terus bersahabat sehingga ke Jannah...

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign