Asam Garam Kehidupan: December 2019

Nuffnang

Pages

27 Dec 2019

Buku tulis rm4.50 sebiji???

Adoiii, tak taulah..dah jual siap balut plak.. Adoiii, kenapalah tak pakai buku tulis biasa yang macam dulu2 tu baru berapa ploh sen...adoiii camanelah yang ada 2,3,4 orang anak yang semuanya memang kena beli juga buku tulis, kalau takde camane plak nak belajar, adoiii tu belum lagi masuk buku2 latihan yang lain...adoiila, adoiiila...sakitttttt...sakittt sangat weiiii..
bila nak masuk sekolah, nilah yang memeningkan..
Sampai tersilap2 menulis nama, nak tulis nama anak tertulis nama sendiri...
Rm4.50 sebiji buku tulis macam ni, dua biji?3 biji, 10 biji dah berapa??? Tak tau kenapa mesti dah siap berbalut, padahal makpak boleh je beli dan balut sendiri. Buku tu pun kalau beli sendiri kat kedai biasa baru dalam rm1.50 sebiji..dan yang parah buku tu tak tebal mana pun, jadi berapa kali setahun agaknya makpak kena berhabis duit nak beli buku tulis macam ni? Kalau makpak berduit tentulah tak berkesah, habis makpak serba marhaen macam kami ni macamana???? 

18 Dec 2019

Haru biru 18, 19..

Ha..xcited deme nok baca yok, apekeheynye..kikiki..tapi janganlah deme semua salah faham yok..kome idokle bermaksud ada rimau di sebalik semak..cuma hati kome ni dok dig dug2x aje dari tadi..


Apa ke idoknye...esok kan result pt3 nak keluo..anak kome si Nadhrah Hannani tu harap2 okeyla resultnya. Nilah anak dare kome yang nak amik result pt3 esok..19hb Disembar 2019.

4 Dec 2019

Dah hujung tahun ye kome.

Allahuu..tak perasan dah masuk bulan doblas yek. Punya tak perasan kadang tulis tarikh ngaji kat iqra budak2 pun masih tulis bulan sebelas, punyalah..tak perasan. Tak beberapa hari lagi masuk tahun baru 2020, tapi tahun Hijrah memang dah masuk lama kan 1431. Dan kalau ikut tahun Hijrah umur kita2 ni kena tambah lagi 3 tahun tau kome, contoh umur 47 sebenarnya dah 50, umur 50 plak kalau ikut tahun hijrah sepatutnya 53, huhu..makin tua lah yek kalau ikut tahun Hijrah
 Macam umur Nabi Muhammad waktu wafat tu umur baginda 63 tahun, tapi kalau tahun masihi baru 60 tahun..jadi pada yang dah masuk 60 tahun tu kena lebih bersedialah yek, eh...tapi yang umur bawah2 pun kenalah bersedia sebab...mati tak syarat tua...huhu...peringatan untuk diri sendiri sebenarnya.

Hari ni kami sekeluarga balik ke Terengganu. Errmmmmm...tak taulah kenapa rasa tak seronok sangat perasaan kali ni.
Cuma dalam hati ni berharap supaya semuanya baik2 saja. Balik kali ni in shaa Allah nak bersihkan rumah arwah ma sebab balik raya hari tu tak sempat nak kemas bahagian atas rumah tu. Kat atas takde orang duduk, jadi memang berhabuk bersawang berdebu tu tak payah ceritalah. Bahagian atas tu sebenarnya ada bilik tidur arwah mak, katil, almari baju dan Quran yang selalu ma baca masih di situ, sayu bila masuk bilik ma tu. Ruang tak berpenghuni, lebih2 lagi dah takde orang solat dan mengaji di dalamnya..suasana tu memang suram..tapi aku tak kisahkan tu sebab kesian dengan bilik yang pernah didiami oleh orang yang paling disayangi..

Telefon mak sedara bagitau kami otw, dia bagitau situasi yang tak berapa best..air pasang malam, eh deme takyah nyambung lagu tu..air pasang malam masuk dalam rumah, rumah bersepah, rumah kotor..huhu..

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign