Asam Garam Kehidupan: April 2018

Nuffnang

Pages

26 Apr 2018

Apa ni ticer? Kenapa ada kat sini?

Anak2 zaman milenium yek.  Mana nak kenal permainan orang dulu2. Ermm takyah cakap budak, cikgunya pun tak tau camane nak buat terompah tempurung.  So tahun ni punya tema sukaneka.. Jeng jeng jeng...
Uyyyoooo....tingginya, satu, dua, tiga... 
Eh... pokok apa ni,  semalam takde pun... 
Yang ni, senyum je.. Walaupun mukanya memang tunjuk reaksi pelik bin ajaib tengok pokok tumbuh atas simen... 
Haaa... anak2 generasi it mana pernah main macam ni,  sampai terbalik2 tempurung tu dibuatnya,...camane ni ticer,  susahla... Memang la susah nak oiii... Makpak korang pun tak pernah main kot. 
Eh eh.... Ha, boleh pun, eh eh... Alaaaa... 
Dua orang tarik,  tiga orang naik,  sedia.. 1,2...tarik... Iyahhhhh... 
Haha... Tak bergerak.. Last2x, pakat tarik ramai2x,  tak bergerak juga... Daun kelapa plak yang tercabut... 

Haaa, nilah tema sukaneka tahun ni,  sukaneka permainan tradisi budak kampung dulu2x, kita kembalikan nostalgia kampung yang penuh kegembiraan,  main sama2x,  takde gajet moden pun.. Hidup tetap meriah... 

24 Apr 2018

Aku pun hade..

Orang boleh buat biskut 3 bahan, kek 3 bahan, den pun boleh yo. Caiyokk.  Sesapo yang sudi nak viralkan,  sila2 lah.  Boleh jadi amal jariah den.

Tambah2 nak bulan puasa ni. Semua pun kalo boleh nak masak cepat,  sedap, jimat dan murah. Tak gitew deme.  Tambah2 lagi orang bekerja yerk,  takkan manjang nak menjejak bazar Ramadhan kan,  toke lembu pun bangkrap yok.

Guna 4 bahan je deme.
Bawang.
Bawang putih
Cili api.
Ikan bilis

Semua bahan ni tumbuk jangan hancur sangat. Kalo nak lagi senang buat banyak2 simpan dalam esbok, blend ler deme oiii, takkan nak tumbuk bebanyak tu,  kang sesia cemei bijik mata masuk cili,  kome idokle mahu bertanggungjawab.

4 ramuan ajaib ni boleh buat masak apa je.  Eh... Banyak ler juga,  boleh buat rencah nasi goreng,  tinggal pecahkan telur tambah sayur sikit,  kalo nak pedas tambah lagi cili.  Boleh buat goreng sayur2,  kailan ke,  tak payah guna ikan masin, tak payah tambah sos tiram pun dah sedap,  tak caye cer try. Goreng mihun pun sodap,  tambah je kicap sikit,  dengan sayur toge,  perghhh...

Ini kailan goreng. Kalah kailan goreng ikan masin warong bistro,  haha.. 
Ni kari 4 bahan juga,  bawang,  bawang putih,  halia,  rempah kari. Blend 3 bahan ( bawang,  bawang putih,  halia) tumis sampai kuning,  baru masukkan rempah kari,  tumis sampai naik minyak,  masukkan isi ayam, tambahkan sikit air, tunggu sehingga isi ayam masak,  tambah garam,  tutup api.  Tadaaa.. 
Ini senang takyah masuk santan pun,  anak2 den suko masak camni nih.  Den lagi suko sebab mudah dan ringkas. 
Ni korang kenal tak menatang hape ni. Ni masa kekecik dulu buat peluru senapang buluh, tapi den tak minat dia ni, pait sikit. Terung telunjuk tu sodap.  Goreng dengan rencah 4 bahan tadi tulah. 

22 Apr 2018

Ooo... Pandai dating ek? πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Ado tak cam rupo makpak eh maso mudo dulu?  Raso eh takdo,  ontah menurun acuan mano tah? 

Maso kocik dulu dorang berduo ni memang rapat,  nak2 zaman tadika,  sorang duk kelas 6 tahun,  sorang duk kelas 4 tahun,  bila sorang nak amik gambar pakai jubah konvo,  sorang lagi melalak2 nak juga bergambar, tah mano gambar tu,  tak jumpa cari. Jarang bercokao,  bila dah bosa zaman sekolah rendah,  dah mulo cari pasal. Bergaduh berkojar dalam rumah,  sampai adik2 eh naik hairan kenapalah kakak abang suka naw bergaduh. Den pun hari2 memokik yo,  lantaklah biar orang donga den ni omak sejati kekdah eh. Iyooo... omak sejatilah kan,  cer tanya omak mano yang tak memokik cam tarzan kalau anak2 baik bebona.

Si abang yang jarang senyum ni,  sib baik air muka tu ada manis juga..
Si kakak ni baik hati lanje abang makan yea,  sambil soping barang dapur.. 
Dah besar camni susah sangat nak boleh bergambo camni,  kadang tengah elok duduk berdua,  nampak aje ibu mengacu tepon cepat je si abang menjauhkan diri. 

Kan bagus macam ni, senang hati ibu.  Walaupun sorang di uia Kuantan sorang di uia Gambang,  ada masa pakat dating macam ni kan bagus. 


16 Apr 2018

Kau di sana, ku di sini..

Dah tumpui idea,  maleh amat yok teman lo ning,  teman2 blogger teman pun macam teman juga,  terkena virus yang satu itu,  takleh nak kato apo2 lah jawab  eh, sudah eh blog semakin dimamah sepi dan sendu, wuhuhu..

Ater.. Jomla kita berkongsi rasa. Eh,  lupo lak.  Pagi tadi,  mata kiri teman berkedip. Ah,  sudah.. teman ni kalo mata kiri berkedip mulalah tak sedap hati. Deme tak percaya tak mengapa.  Eh.. Nape teman berloghat Peghak ni? Takdo motif apo2 do,  bak kata Francesca Peter,  sekedar di pinggiran saje,  copp.. Sekadar mencari mood. Mood baik punya.

Eh,  sosat plak. 

Camni kisah eh.  Mato berkedip,  bagi den nak dengar berita sedih,  tak seronok,  tak gembira,  ada benda tak elok nak jadi.  Tapi mungkin kah sebab den percaya maka benda tu menjadi,  tak mungkinkah itu satu petunjuk supaya den beringat?

Tulah deh, senja semalam mata kiri berkedip... Petang tadi kereta mylaling kena langgar, orang tu nak rivers,  suami nak masuk simpang amik den balik sebab senin dan jumaat den balik dengan dia,  hari lain balik dengan sorang jiran ni,  dia hantar budak sekolah,  Alhamdulillah dia sudi tumpangkan den balik selasa,  rabu, khamis dengan bayaran rm60 sebulan,  oklah kan dari naik grab,  hari2 rm6 atau kalo lambat naik rm7. Tapi Alhamdulillah takde apa2, cuma adalah kerosakan sikit di bahagian depan. 

Oitt abah makan kelapa muda sorang2, tak lanje kitorang.. 
Kakak lanje assigment plak. 
Abang lanje maggi bang,  cian abang ek, camtulah hidup kat kampus ek. 

15 Apr 2018

Anugerah Nadhrah.

14/4/2018- sabtu.
Alhamdulillah. Kakak Nadhrah dapat dua anugerah kecemerlangan untuk tahun 2017 dalam mata pelajaran Bahasa Arab dan Geografi.

Anak perempuan ni beza dengan anak lelaki.  Anak perempuan tekun,  rajin siapkan homework. Tak perlu nak tanya2,  memang dia buat tak payah disuruh2.  Anak lelaki ni,  kalau ditanya pun jawabnya manjang takde homework, nak exam pun malas nak ulamgkaji,  pasrah je.  Sebab tu kat U ramai orang pompuan,  hehe..
Bergambar di tempat yang sama masa kakak dapat result exam tingkatan tiga dulu,  lhah... lupalah korang apa ek nama peksa ting. 3 sebelum tukar nama jadi pt3?
Dengan bangganya abah pamerkan di meja hiasan.. 

11 Apr 2018

10/4/2018- selasa.... Kena lagi.

Tak ada sebarang kepentingan kecuali untuk membantu..ramai yang target tu,  jadi rasa macam takde salah nak tolong,  cuma....ya,  mungkin.. Tak kena pada tempat...

Takpe.. Tunggu sampai hujung tahun ni.  Selesaikan dulu apa yang menjadi tanggungjawab yang terpikul di bahu...

Lepas tu,  kita tutup buku... Takpelah.. Tak berduit pun. Duit boleh dicari,  tapi kalau sampai memudharatkan hati... baiklah kita tarik diri...
Jom... Sape nak membantu. Program sedekah setiap Jumaat, kita sumbang duit,  dorang masak,  dorang pegi jelajah cari asnaf,  anak2 yatim untuk diberikan sedikit hiburan.... 

9 Apr 2018

9/4/2018-Isnin.

Kita mulakan hari baru dengan semangat baru.. In shaa Allah.

Moga sisa2 semangat yang masih ada dapat merawat luka.. Dah tua kan... Tak yah lah simpan marah tu lama2

Moga Allah memudahkan semua urusanku di Yaumil Mahsyar nanti... Tidak terkait dengan sesiapa pun.

Aminnnn..
KLIA-2/4: sambut kepulangan makcik kesayangan balik umrah,  gigih ke sana naik grab,  mudah2an dapat berkat orang balik dari tanah suci... 

4 Apr 2018

Hari yang tak diraikan.

4/4...sedetik lagi usiaku bertambah, makin mendekatkan aku kepada kematian.  Moga sisa umurku yang berbaki, adalah umur yang berkat, makin mendekatkan aku kepada Khaliqku,  dalam rahmat dan pengampunanNya selalu,  ampunkan aku kerana selalu mengingkariMu., selalu lupa mensyukuriMu... ampunkan hambaMu yang berdosa ini ya Allah..
Takdelah nak meraikan pun.. Hanya ucapan dari anak2 dan suami dan rakan2 sekerja.  Alah.. dah tua.. Apalah ada pada kek.. Hanya menambah bilangan kolestrol di dalam badan..
Special from Celcom weyh.  Dapat free tenet 1G dari pagi tadi,  sayangnya tak perasan msg,  lepas maghrib baru subscibe.. Nak habiskan sampai 11.59 pm.. Wokey.. Kita download video ceramah banyak2. 

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign