Asam Garam Kehidupan: June 2019

Nuffnang

Pages

30 Jun 2019

Kesian mak buyung ni.

Masa awal2 dia datang tu, perutnya takdolah memboyot sangat lagi, tapi taulah dia tengah pegnant. Kesian nengoknya, layu mato eh.  Tak sampai hati kami nak biarkan...jadi kita tolonglah apa yang patut..Sudahnya melekat dia tak mau dah pegi memana. Takpelah, tak susah mana pun menolong pada yang perlukan pertolongan kita kan..cuma abahla macam berat hati sikit...

Abah sebona eh risau kang terberanak dia kat rumah den kang, jenuhla nak melayannya plak...




















































Inilah si mak buyung yang kita borakkan..










20 Jun 2019

R nR Gambang Barat.

Korang suka singgah R n R tak? Rasanya ramai yang akan singgah otw balik kampung atau balik semula ke rumah tercinta masing2. Antara sebab singgah ofkoslah nak rehat, solat, makan ye tak?
Antara R n R yang kami suka singgah ialah...RnR Gambang Barat. Tempatnya cantik ada banyak bunga2 you, tandasnya bersih, suraunya bersih, tempat makannya banyak, so ada banyak pilihan makanan. Saya selalu bawak bekal makan macam nak berkelah, sebab kadang2 singgah kat RnR yang takde jual makanan berat, so kami akan pilih RnR yang ada pondok2 kecil, boleh bukak bekal di situ..bukan kami saja, ramai family yang buat macam tu..lebih jimat belanja, lebih santai..rasa macam berkelah pun ada.

Jadi kita ni bila singgah kat tempat2 macam ni kenalah ada rasa tanggungjawab bersama menjaga kebersihan, memang ada makcik cleaner..tapi apa salahnya kita ringankan tugas dia dengan sama2 menjaga kebersihan..pahala pun dapat iye dok?
Ha cantik kan, tenang mata memandang. Tandas OKU di luar, so taklah susah sekiranya ada OKU nak guna tandas, tak perlulah kalut2 di tandas biasa yang ramai orang tu.

17 Jun 2019

52!!!!

Uiiii...ekau dah 52?? Tuo eh..
Oiii..ekau melampau, 52 orang cuculah, bukan umur den 52!!

Ramai boto cucu wan Jarah haa. Kalau berkumpul semua penuh satu dewan dah. Apa taknya, adik beradik toklaki den tu semua ada 15 orang dari dua emak. Mak mentuo den tu kawen dengan ayah mentua den tu selepas isteri pertama dia meninggal. Anak isteri pertama tu ada 6 orang, anak mak mentuo den ada 9..bayangkanlah semua dah kawen dan semua ada anak dalam 4 ke 5 orang. Memang meriah cucu wan Jarah weyh.

Kalau ikut belah toklaki den, den ni dah jadi moyang, dah ada cicit..hihi.
Berkumpul raya kat rumah adik ipar. Ni belum pun separuh yang terkumpul. Time berjalan raya macam ni memang meriah betul. Tapi dah ramai2 macam ni nama2 diorang pun tak ingat dah, jenuh nak menghafalnya, tanya tahun ni tahun depan jumpa dah lupa balik. Tapi in shaa Allahla kalau jumpa kat mana2 tu kenalla inilah dia cucu2 kaum kerabat arwah Mohd Noor dan wan wan Zaharah.

11 Jun 2019

Ikan di laut, asam di darat...

Cikgu Rahmat Omar, cikgu yang mengajar saya masa form 1 dulu. Rumahnya di Seberang Takir, Terengganu. Kat sini keropoknya boleh tahan sedap juga, pada yang teringin nak mencuba selain dari keropok Losong.
Cikgu dah pencen dah..Punyalah lama tak jumpa, 30 tahun lebih, masing2 dah tua..baik cikgu, baik anak muridnya..hihi. Banyak juga yang kami bualkan, cuma masa agak terbatas, cikgu pun sibuk sebab ramai tetamu datang beraya.Banyak juga kenangan bersama cikgu ni, almaklum masa tu cikgu muda, hensem, putih..kiki..kami plak anak2 murid yang nakal, eh..nakal2 biasa je..lain nakal budak dulu2x dengan nakal budak zaman sekarang.

Cikgu ni cikgu kelab seni. Pandai main gitar. So kalau ada sambutan Hari Guru cikgu sibuklah menyusun acara2 sambutan contohnya nyanyian, sajak, lakunan..dan..hehheh..malu ah nak citer, tapi citerlah juga..saya ni pandailah juga menyanyi sikit2x..bakat terpendam gitew, so entah sape bagitau cikgu saya boleh nyanyi, cikgu panggil saya audition gitew, terus dapat masuk..cikgu pilih lagu tajuknya..Ikan di laut, asam di darat..

Tiba hari persembahan di atas pentas, bila dah naik pentas tu saya tengok ramai cikgu, ramai kawan..saya jadi kaku dan sejuk kaki tangan, suara keluar..tapi tegak setegaknya lansung takde lenggang lenggok badan ni..jadi tak dapat tempat lansung, entah jatuh nombor berapa tak ingat dah, tapi nak ceritanya..lagu tu jadi siulan rakan2 kejab, mungkin suara saya sedap kot, hehe..
Ok saya bagi lirik lagu tu yea..tapi tak ingat sepenuhnya..alahhh..inikan lagu lama tahun 60an kot..

Kalau menyanyi perlahan2x
Dibawa angin terdengar jauh..
Kalau hati tidak tertahan..
Di dalam air badan berpeluh..

Bunga melati di dalam taman..
Daun yang hijau banyak yang gugur..
Kalau turut makrifat iman..
Minyak dan air mungkin bercampur..

Kalau takut dilambung ombak
Jangan berumah di tepi pantai..
Ikan di laut, asam di darat..
Dalam periuk bikin muafakat..


9 Jun 2019

Jambatan angkat yang dibanggakan.

Oleh rakyat teganu kita. Ingatkan dikata jambatan angkat tu bila kapal besar nak lalu dia terangkat ke atas di bahagian tengah tu, rupa2nya bahagian tengah tu terbuka ke kiri dan kanan, wahaha..imaginasi tak menepati daya fikir yang kian lembap dan malap..

TAPI..anak2 den semua tepat imaginasinya. Jambatan angkat tu dibuat sebagai jalan altenatif kepada jambatan lama ke Seberang Takir yang selalu jem. Kalau musim2 perayaan macam ni dengan adanya jambatan baru tu, dapatlah mengurangkan kesesakan tu...cumanya mungkin sebab baru dibuka, so ramailah orang yang teruja nak lalu, nak berenti selfie lah..menyebabkan jem juga di situ, dan jambatan lama tu pulak jadi lengang..
So..kepada sesiapa yang berkunjung ke Kuala Terengganu bolehlah datang tengok ikon baru bandar Kuala Terengganu ni..kat Terengganu ni macam2 ada..dari makanannya yang sedap2 dan murah, pemandangannya yang cantik, rakyatnya yang baik, sampailah ke bangunan dan kawasan peranginannya yang serba indah...chehhhhh...puji nampak..hehe..ofkoslah kena puji, bangga weih kita jadi rakyat teganu..
Nilah jambatan angkat Kuala Terengganu, bahagian tengah tu antara dua tiang tu yang dibuka bila ada kapal2 besar yang nak lalu.

8 Jun 2019

Jambatan angkat Kuala Terengganu.

Punyalah teruja nak tengok. Lebih2 lagi teruja bila tengok betapa ramainya orang teruja bergambo di kala rembang matahari atas kepala weih, takdoklah kita sanggup berpanas2 macam tu sekali cuma nak ambik gambar berlatar belakangkan jambatan angkat tu.

Kita lalu di jambatan angkat tu sebab nak pergi ke Seberang Takir. Nak pegi beraya di rumah cikgu masa kita tingkatan 1 dulu, punyalah lama dah 30 tahun lebih tak jupe, perasaan teruja nak jumpa cikgu kita tu melebihi rasa teruja nak tengok jambatan angkat tu, wahaha..

Ha..sanggup berpanas2 nak amik gambar. Balik dari Seberang Takir tu, kira dah lepas asar, hajatnya nak berenti juga amik gambar, tapi hujanlah pulopnya, jadi tak jadilah kita nak amik gambar.

4 Jun 2019

Petua merebus ketupat.

Tahun lepas saya beli ketupat siap rebus, yang besar singgit sebiji, yang sedang 70 sen sebiji, jadi saya beli yang sedang dalam 15 biji, tinggal masak kuah kacang dengan rendang, jadilah untuk meraikan syawal yang sederhana, tapi memang sederhana sokmo nok kabo, takdoklah grand2 ger orang lain.

Jadi tahun ni kita balik teganu mok sedara kita buat ketupat. Kita buat kuah kacang dengan rendang negeri semilan hok simple tu, jadilah.
Eh, tak habis ceritalah pasal ketupat yang kita beli tahun lepas tu okeh sambung.. Jadinya ketupat tu masa sampai kat tangan kita..rupanya 'tersengih'..dok faham eh? Gini..daun ketupat tu jadi jarang2 menampakkan isi ketupat, jadi tak cantiklah kan, dahla tersengih, keesokkannya dah basi..2 kali terkilan kita weih..

Jadi mok sedara kita kabo, dia bagi petua..ketupat tu bila dah siap rebus, rebusnya pun kena lama dalam 4 jam gitew..dah masak jangan terus diangkat, biarkan ketupat agak sejuk terendam dalam air rebusan, eh..nak rebus tu, taruklah daun pandan kasi wangi ketupat tu. Bila dah agak sejuk barulah kita ikat sesama dia dan sangkut kat batang buluh ke, kat ampai ke supaya betul2 kering, barulah ketupatnya tertutup rapat bak anak dara senyum tak nampak gigi, ketupatnya pun tahan tak basi sampai 4,5 hari..in shaa Allah..
Daun pandannya dah dikeluarkan. Kejap lagi dah agak sejuk barulah boleh di'hang'kan.

2 Jun 2019

Salam Aidil Fitri 1440H..sehari sebelum balik kampung.

Tahun ni in shaa Allah kami sekeluarga bercuti di Kuala Terengganu. Semua ada 5 orang anak kat rumah, so tak taulah camane nak sumbat 7 orang dalam grand livina kami tu, dengan barang2 lagi...ishhhh3x..jangan bersungut, cer fikir camane orang yang takde kereta, ko nih, tak reti2x nak bersyukur yea..

Hari ni ahad 2hb Jun..sebelum balik kampung, kena kemas rumah dulu, mop, lap, cuci kipas..sebelum puasa haritu dah kemaskan juga, buang sawang semua, so kali ni taklah teruk sangat kerjanya...dengan kerahan tenaga anak2. Balik kampung esok hari isnin, raya jatuh hari rabu..in shaa Allah balik sini semula hari sabtu 8/6/2018.

So, apa yang best raya tahun ni, in shaa Allah kami nak tengok jambatan baru siap tu, jambatan yang boleh diangkat tu..bangga weih jadi anak Terengganu..oh..kepok nasi, nasi dagang, nasi minyak, pulut lepa..mung tunggu aku balik nah..

Kepada semua..Salam Aidil Fitri, maaf zahir batin.๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜
Haa..silalah bagi yang berkemampuan..

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign