Asam Garam Kehidupan: August 2019

Nuffnang

Pages

31 Aug 2019

Antara duku, duku langsat dan langsat.

Mana satu pilihan hati eh..tekak korang? Antara 3 jenis buah ni, kalo letak depan muko den..takdo plak yang bagitau namo antara 3 tu, memang takkan cam lah, melainkan suruh kopek, makan..ha in shaa Allah lah tau. Ajaib kan korang, nampak luar memang sama, tapi Allah boleh buat rasa antara 3 tu berbeza-beza. Bayangkan plak di syurga sebiji buah Allah boleh buat punya 99 rasa..Masya Allah..tak terbayang dek mata, tak terfikir di kepala kan..tapi takde yang mustahil pada Allah kan.

Terpulanglah pada selera memasing kan, ada yang suka rasa langsat yang kemasam-masaman, ada yang suka rasa duku langsat yang manis2 masam, ada yang suka rasa duku yang manis. Kalo den, pilihan tokak den sudah semestinya duku. Duku ni kalo tengah musimnya memang banyak kat Terengganu. Kat pasar Payang tu singgit sekilo pun boleh dapat. Kadang tak payah beli pun, tetiba je ada orang hantar ke rumah, best weyh kome kalo dapat balik teganu bila musim buah duku ni. Tapi tengah2 sekolah ni, tambah2 anak den ada dua orang nak menempuh exam tu, sorang nak amik SPM, sorang nak PT3, lagilah mustahil kalo sekedar di pinggiran, eh..kalo setakat nak makan duku takyahlah balik teganu, beli jelah kat pasar semenyih tu, dapatlah 3kg rm10.
SALAM MERDEKA buat anda semua. Nah den belanjo buah duku Terengganu, hehe.

28 Aug 2019

Allah Yang Maha Baik.

Betapa baiknya Allah, sedang kita bermaksiat pun Dia masih mengizinkan kita hidup dengan aman, makan minum sehingga kenyang, tidur lena tiada yang mengganggu..jahatnya kita ni, takde pun rasa malu, apatah lagi berterimakasih di atas semua kebaikan yang diberikan secara percuma..kerana Dia sentiasa menunggu kita kembali kepadaNya dengan taubat..

8 Aug 2019

Dapat juga janda bolong.

Teringau2x kat janda bolong..opsss..kasi tukar itu nama jadi keladi bolong lah, lebih sopan. Nama kan cerminan diri kita ye dok, ni punya cantik pokok ni Allah cipta, kasilah nama yang sepadan..entah sapelah yang first2 kasi nama camtu..

Rm15 sepokok. Bolehla..nanti ada rezeki beli pokok lain plak. Selagi toklaki tak berbunyi oklah kan. Seronok weyh ada bunga dalam rumah ni, sejuk mata memandang..fresh je rasa.
Nilah pokoknya..panggil keladi bolong tau.

5 Aug 2019

Dia pun tertarik.πŸ˜†πŸ˜†

Nampaknya dah ada yang tertarik masuk ke dalam rumah den yo. Dah tu tak tau cari jalan keluar. Duduk ontok2 yo, jangan kau makan lak daun bungo den tu.
Kupu-kupu cari bunga, terbang2 waktu petang, sudah masuk sesat jalan, duduklah kau diam2..

2 Aug 2019

Konon nak studilah sangat..

Hrmmmm...eh..dah masuk bulan ogos bersamaan 1 zulhijjah hari ni, jumaat 2/8. Lama dah tak menulis, ngeh..malas naw rasanya.

Tengoklah ni penangan Umar Zikri. Nak ulangkaji katanya minggu depan ada pekse sekolah agama. Haraplah dia dapat masuk kelas mumtaz semula..bayangkan dari kelas terbaik bedebum jatuh ke kelas tercorot, tapi tengok markah exam dia last year takdelah teruk sangat, semua 80 ke atas, terkilan hati mak ni weyh. Haraplah tahun depan kalau tak dapat kelas terbaik pun at least kedua terbaik pun jadilah..aminnn..

Tapi tulah dia perangai dia, habis dilambak semua buku depan tv pulak tu, ada katun tengok katun..habis katun nak ulangkaji, dah nak makan plak..hari ni sekolah agama cuti sempena 1 zulhijjah, tu yang kekonon sangat nak studi tu. Sudahnya adalah setengah jam kot dia studi, pastu tinggal camtu je, adoiiila anak..

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign