Asam Garam Kehidupan: October 2019

Nuffnang

Pages

30 Oct 2019

Sesaat masa berlalu bukan milik kita lagi.

Setuju tak?

Satu lagi..rasa nak berfalsafah plak hari ni..ni gara2 tengok yuotube lah ni, cantik amat sorang perempuan tu, lalu terpikirlah kat benak den...

Cantik macamana pun rupamu, wangi macamana pun badanmu disembur minyak wangi sebotol pun, secomey mana pun kau mekapkan wajahmu dengan mata pakai contact lens plak tu..uihhhh...bangganya dirimu kelihatan bila dikelilingi lelaki2 bukan muhrimmu..TAPI ingat yang ni satu..kentutmu tak wangi, taikmu juga busuk macam taik orang lain juga, satu hari kau akan keriput macam aku juga...ngehhhh.


Setuju tak kome??๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

23 Oct 2019

Ustazah Asma Harun.

My faveret ustazah..ustazah ni best. Suka dengar ceramah dia. Pandai mencuit hati dengan sindiran2 lucu yang memang akan terkena pada batang hidung kita. Ustazah ni gigih, baru bersalin anak yang ke 8 ke..kalo tak silap, secara ceaser..sekarang ni kembali gigih memenuhi jemputan berceramah merata tempat.

Sempatla berselfie dengan ustazah walaupun terpaksa berebut2 dengan para peminatnya, tapi dah namanya dalam keadaan berebut2, so muka pun tak berapa nak ready, tapi ustazah ni mungkin dah selalu peminat ajak bergambar so senyum dia memang dah ready je. Ustazah datang ke surau Mukhlisin, Semenyih pada 20/10/2019 ahad lepas, pukul 9 pagi tepat..ha, ni yang best..ustazah yang sangat punctual, walaupun letih baru sampai pukul 2 pagi sebab memenuhi undangan sebelum tu di UIA Kuantan..sempatlah bisik kat ustazah.."ustazah semalam jumpa anak saya di Kuantan, hari ni jumpa mak dia plak.." ustazah sempatlah berbasi basa.." Oo. Ye?"  Hihi..

So, kalau kengkawan nak kenal lebih jauh dengan ustazah ni, cari je ceramah dia banyak dalam Youtube. Mesti korang pun jatuh hati dengan ustazah ni.

14 Oct 2019

Mama Yan tanya, den jawab yo.

Dah 2x mama Yan tanya, berkali2 juga den berkira2 apa nak jawab..tak jawab rasa kang rasa cam tak patut juga. Tapi minta maaflah yek mama yan, akk ni jawab takdolah secara profesional, cam kekok je bila nak tulis proper2 ni..kan, hehe.

Kepada yang tertanya2 apa yang mama Yan ( Aryan Azra ) tanya, dia tanya camano den ajar bebudak ngaji, lebih kurang kekdah apolah tu kan.

First yang akk buat.
Turunkan ke bacaan asas semula.
Sebab apa akk buat camtu, boleh kata yang datang tu, walaupun dah jauh ngaji Qurannya, tapi bacaannya aduhaiiiii..tunggang langgang terutama bacaan mad asli (panjang / pendek ), sakit telinga dibuatnya. Tapi akk inform la mak2 diorang dulu nak suruh baca iqra balik. Start dari bawah balik, betulkan mahkraj huruf semua. Alhamdulillah la mak2 budak ni tak kisah. Tapi dalam masa yang sama bacaan Quran tu tetap terus juga, tapi tak baca banyak2la. Buat apa baca banyak2, tapi salah, merangkak2. Sekarang ni Alhamdulillah..ada dulu antaranya boleh baca sebaris dua je..sekarang dah yakin boleh baca satu, dua mukasurat.

Buat gruop wassap.
Senang nak bagi info, contoh kalo ada apa2 hal kan.

Duduk mengadap.
Yang ni pun penting. Akk tak guna rehal sebab rehal rendah. Akk guna meja kecik. Duduk dalam barisan, sekali ajar 2,2. Dudukkan yang agak boleh baca sendiri, kurang kesalahan bacaan dengan yang kita kena bagi tumpuan untuk betulkan bacaan. Ingat masa kecik2 dulu, duduk dalam barisan panjang, sorang demi sorang mengadap ustazah/ustaz..ibarat bertemu lutut. Tapi akk takdelah ajar sorang demi sorang, akk sekali ajar, 2 orang sekaligus sebab mengejar masa, diorang balik dari sekolah agama singgah dalam pukul 10.45 rumah akk mengaji, pastu van diorang datang pikap semula dalam 15 minit macam tu je, masa suntuk kan..nanti nak bersiap ke sekolah kebangsaan plak mana2 yang sesi petang tu. Kalo yang sekolah agama petang tu dorang singgah dalam pukul 5.30 petang camtu. Sebelah malam tak ramai sebab nak tumpu budak2 tuisyen.

Rasanya tu jelah yang akk buat. Macam kaedah lama juga, teringin jugak nak amik kaedah bacaan Al Baghdadi tu, tapi kenalah pegi kursus. Dah pegi kursus takkan nak caj ngaji rm15 lagi kot, kang caj lebih bising plak makpak dorang. Takpelah kekdah apapun, asalkan kita yang dah sanggup terima tanggungjawab tu buat betul2, in shaa Allah budak2 tu boleh ngaji dengan sempurna.
Akk guna meja kecik, duduk dalam barisan..bolehla betul2 dengar diorang baca, tak lancar bacaan, keesokkan hari kenalah ulang balik. Selagi tak lancar kena ulanglah. Tapi sekali baca, agak dalam 3, 4 minit sorang je. Tak boleh lama..mengejar masa.

9 Oct 2019

Peringatan dari seorang adik.

Ada ditulis di atas sekeping nota dengan pen di setiap buah buku tulis si abang. Tanda kasih sayang dan ambil berat seorang adik..
#Anak2ku
#Muhammad Hilman.
#Nadhrah Hannani.

Semoga kalian sentiasa dalam rahmat, kasih  sayang, peliharaan Allah di dunia dan akhirat.
Ibu terharu..iskk..iskkk..

4 Oct 2019

Hari jumaat oiii..

Paling best, paling ditunggu, paling bahagia, wahaha..lebih2 lagi kalo tengah cuti solat. Hehe..tapi hari ni tak cuti solat pun, satgi pukui 9 nak pi surau baca surah al kahfi dengan kawan2 muslimah taman ni. Seronok baca berjamaah ni. Boleh saling tegur menegur kalo ada salah2 dalam bacaan..no heart feeling lah.

Apa yang best sangat kalo hari jumaat pado den sang surirumah entoklaki den tu? Sebab pagi2 rumah dah senyap sunyi. Awat hari lain tak senyap sunyi ka? Eh dak aih, sunyi juga, tapi satgi dalam pukui 11 pagi ada pulak budak2 ngaji datang, kang petang pun ada, kang malam pun ada...ha..cer bayangkan camana sibuk den sekarang nih? Hehe..takdelah sibuk mana pun, cuma terasa ada gangguan2 lah juga bila baru habis solat tetiba.."semekom, ustazahhhh( sila baca dengan lenggok kanak2 ribena)..takdan nak wirid2 sepatah dua cepat2 cabut telekung nak ngadap dorang. Tapi Alhamdulillahla juga, dah bertambah juga anak2 murid ngaji den tu, ada dekat2 40 orang rasanya. Oihhh masyukkk hang na...eh, jangan salah kira2an. Sebenaqnya den caj sorang rm15 je, tu pun ada yang dah 5 bulan tak bayaq.. Bukanlah den berkira bona do, tapi berkiralah juga..masa den ngadap depa, bil elektrik den..ater, takkan tak buka lampu, tak buka kipas kan...tapi tulah nak wat camana? Mungkin makpak dorang fikir, alah takat ajaq ngaji apa susah..ater kenapa korang tak ajaq sendiri anak korang?

Ada ustazah Asma Harun cerita dulu dia ada buka kelas ngaji, caj rm50 satu kepala, ada ustazah ustaz yang digaji untuk ajar ngaji. Tapi ustazah tak dapat bayar gaji yang sepatutnya pada ustazah ustaz yang ajar ngaji tu, dorang terpaksa buat 2 kerja, contoh buka warung, meniaga kat pasar malam sebab nak menampung gaji yang tak cukup tu, sebab apa gaji tak cukup? Sebab makpak ramai yang tak bayar duit ngaji. Jadi lama kelamaan kelas ngaji ustazah Asma terpaksa ditutup sebab ustaz ustazahnya berenti kerja sebab gaji tak cukup nak menampung keperluan hidup.

Orang tua2 kampung atau ustaz dulu2 kat kampung ajar ngaji makpak ni faham, walaupun tak dapat bayaq duit, dorang bagi beras, bagi ikan, bagi sayuq, bagi tepung..jadi ustaz2 yang ajar ngaji tu tak perlu keluar mencari rezeki lain sebab apa yang makpak kasi tu cukup dah menampung hidup dorang. Tapi sekarang ni takkanlah takat nak bayaq rm15, rm20 pun nak berkira? Ilmu yang diajar tu ilmu yang akan dibawa ke akhirat kan, quran yang dibaca tu nanti akan jadi pembela kita di alam kubur sana..

Tapi betul apa yang ustazah Asma Harun cakap, dia kata kalo makpak bayaq ikhlas kita jadi seronok nak ajaq anak dia. Betui tak tipu, den tengok budak tu pun sejuk hati, seronok ajar dia ngaji walaupun dia tak pandai, jenuh nak ajaq bagi betui sebut satu2 huruf tu. Oo..kalo camtu bila makpak tak bayaq tu hang tak seronok la nak ajaq dia? Meh den nak terus terang, memang den ada rasa tak seronok nak ajaq tu, tapi den ajaqlah juga, ajaq bagi betui juga sebab den takut oiii kalo buat sambil lewa sok2 kat akhirat den kono hisab weiiii..eh, sat na, sambung kemudian..nak siap pi surau pulak.

Pukul 10.42.pagi..
Sambung. Den baru sampai kt rumah ni. Banyak laie kojo nak buat, tapi tongah semangat nak cerita ni, kena sambunglah. Kalo benti kang sah2 seminggu dua lagi baru dapat sambung.

Jauh den kona baring kan, entah..saje nak bercerita pasal budak2 ngaji ni. Takdelah ramai yang tak bayaq tu, ramai yang baik..masuk je bulan baru cepat je den dapat sampul duit raya. Yang sebenarnya den tengah kumpul duit sebab nak beli basikal elektrik tu. Anak cakap belilah motor, hamboii cantik mak hang mana nak cekau duit banyak2, lagipun den takdo lesen motor. Ada basikal tu senang sikit kot nak ke kedai ke, ke surau ke, ke rumah kawan2 yang jemput baca yasin ke..kan..nak minta duit toklaki, ermmm takpelah selagi boleh usaha sendiri, den usaha je sendiri..tu salah satu sebab den perlukan bayaran duit ngaji tu. Lagipun hari sabtu petang den buat kelas hafalan surah al kahfi untuk budak2 ngaji tu kat surau, buat ulangkaji solat juga, tak caj apa2 pun. Jadi dengan adanya basikal tu nanti takdelah siksa nak menapak ke surau di panas2 petang pukui 3 tu.

Kalo ikut toklaki den, dia kata kalo ada budak tak bayaq takyahla minta2. Memang den tak minta pun, malu aihh..cuma den harap sangat2 makpak ni faham2 sendiri zaman leni takdo yang free. Plastik kat pasaraya pun kono caj 20 sen.
Bingka ubi kayu dari surau. Sedap dah lama tak makan. Ni kuih zaman dolu2 kan? Arwah mak selalu buat. 
Ni saje nak share. Produk keluaran Ikhwan GISB holding ada macam2, kilang coklat pun ada..sempena kempen BMF#ni kan, nak dapatkan boleh pergi ke Rawang, di sg Buloh dah ada pasaraya Ikhwan. In shaa Allah tak lama lagi dibuka satu lagi pasaraya di Putrajaya.


2 Oct 2019

Pt3 Nadhrah Hannani.

Dah nak habis pt3 dah baru mak dia teringat nak update citer, haha..cian anak den..
Apa2 pun semoga ebi(panggilan manja sejak kecik takleh nak ubah dah) berjaya menghadapi pt3 dengan aman, dilapangkan dada, ditenangkan hati seterusnya lulus dengan baik. Walaupun mungkin tak secemerlang kakak, at least ebi  lulus semua subjek...aamiiin3x.
Ni kenangan first time pakai uniform sekolah menengah..13 tahun,tup2 dah masuk 15 tahun..dah anak dara sunti, sementara ibunya pulak semakin menginjak ke usia senja, huhu...semoga Nadhrah Hannani dewasa jadi muslimah yang sentiasa menjaga hubungan dengan Allah...aamiinn.

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign