Asam Garam Kehidupan: July 2019

Nuffnang

Pages

25 Jul 2019

Petua supaya buah tak busuk.

Tetiba teringat petua dari mak sedara di kampung. Sejauh mana berkesannya tak taulah. Tapi bila mak sedara buat tu nampak ada betulnya. Buah mangga atau pelam kan bila dah lama berbuah, mulalah buahnya jadi busuk, ada pulak yang menghuninya. Tapi pokok yang mak sedara guna petua tu, elok buahnya, takde pun kumbang hitam tu. Balik raya baru ni puaslah dapat makan pelam fresh2. Kat kampung tu, setiap penjuru ada orang tanam pokok pelam, bila tiba musimnya, penuh pokok berbuah sekeliling kampung bergayut2 buahnya sampai tupai pun tak larat nak makan. Orang pun tak peduli nak amik makan, tapi den memang tak lepas peluang, pagi2 raya orang makan ketupat rendang, den bantai makan pelam, sedapnya..manisnya..puas hati sebab takde kumbang.

Jadi nak share lah apa yg mak sedara buat tu. Amik minyak hitam yang dah terpakai tu. Ingat..lain kali jangan buang, boleh guna untuk pokok pelam rupanya. Caranya..tuang minyak hitam tu sekeliling pokok, agak2 sekaki dari pokok tu..lepas tu kat batang pokok tu sapu2 minyak tu. Mak sedara cakap nanti akan keluar ulat2 dari batang pokok tu. Tapi buat tu kena tunggu masa pokok tu berbunga dulu, jangan buat masa pokok tu tengah rileks2 berdaun, tunggu berbunga yea..tapi kenalah yakin kan. Den yakin sebab dah nampak, pokok2 lain yang ada keliling rumah tu, yang mak sedara tak guna petua tu, ada je ulat, kopek sebiji ada kumbang, kopek lagi ada juga, geram dibuatnya.

Nanti nak cuba buat kat pokok jambu madu belakang rumah yang ditanam oleh ensuami yang buahnya banyaklah sangat ulat tu, harap2lah menjadi.
Tempat dating hari sabtu, ahad di bawah pokok jambu dan pelam di belakang rumah, nanti bila pelam kami berbuah bolehlah makan pelam kat sini, hehe..



19 Jul 2019

Hari itu.

 Hari di mana aku bangkit sendirian..
Hari itu tiada seurat benang pun di tubuhku..
Hari itu aku diarak beramai2 ke tempat pengadilan dalam keadaan kepala tertunduk takut..
Hari itu tiada siapa sanggup membelaku..atau aku membela org lain..
Hari itu hari nafsi2..
Hari itu dlm perjalanan maha panjang, aku sempat berselisih dengan ibuku, ayahku, suamiku anak2ku, sahabat2ku ..kami sekadar melontar sekilas pandang dengan wajah penuh kebimbangan dan...: Kembali menekur wajah ke bawah tanpa sebarang sapaan..
Hari itu hari penuh penyesalan..

Hari itu hari yg tiada pun sebarang teduhan kecuali buat yg dijanjikan..
Hari itu adalah hari perhimpunan sekian makhluk dari awal penciptaan sehingga makhluk terakhir yg sempat hidup di alam fana...semuanya bakal diadili dgn seadil2 pengadilan..
Menunggu, menunggu seolah2 tanpa batasan waktu...
Hari itu di mana aku dan kamu berada di Yaumil Mahsyar...

10 Jul 2019

Janda bolong?πŸ˜‚πŸ˜‚

Bolong tu berlubang kan? Ker ada maksud lain? Kalo maknanya lubang..aduiii..rasa cam tak patut je bagi nama camni. Bagilah nama yang lebih sopan patutnya macam parut jerawat ke..ye tak?

Ke kat Malaysia nama dia lain? Sebab kat satu youtube Indonesia tu yang saya jumpa pokok bunga janda bolong ni. Cantik pokoknya. Saya nak carilah sebab saya tengah kemaruk menanam pokok indoor.
Namamu tak seindah rupamu..

9 Jul 2019

TP dan hobi barunya.

Sapa TP..?? Den la, singkatan ticer pencen, hehe..
Eh pencen2 pun, mak2 budak kalo jumpa tetap dorang panggil ticer, dan TP pun baru dapat sorang lagi anak murid tusyen, budak tadika tahun lepas, maknya tak puas hati, dikato eh anaknya tak lancar membaca, padahal budak tu boleh membaca, tapi omak eh nak anaknya membaca laju cam speed boat tu, cam ERL ke camtulah..takpo, joki den lah tu kan..Alhamdulillah..

Sejak dah pencen ni baru TP perasan rupanya banyak naw hobi mengisi waktu lapang. Memanglah ado budak2 ngaji, tapi ado ye masa senggang tu bolehla dimanfaatkan..

Antara hobi baru TP..
DIY.
Buat lemari dari kotak, boleh yo isi tupperware2 and tipuware2 yang ada. Kabinet dapur rumah TP tu kocik yo, jadi dari duk berabuk kek luar eloklah TP buat lemarinya..agak banyak juga benda alah yang terhasil, ada kotak tempat isi roti, kotak tempat isi tisu dan macam2 lagilah..tak canrik pun, malu nak tunjuk..kihkih..

Mengumpul syiling lama.
Weii ini untung nak habaq hang..boleh buat duit Ooo..boleh jual ribu riban you, ada orang boleh jual sekeping syiling emas $1 dengan harga rm10k you, kaya habaq hang. Tapi setakat ni TP belumlah berhasrat nak menjual syiling2 TP tu, TP ada satu syiling seposen yang belakang dia ada gambar parlimen tu tahun 1968, TP takdak pun lagi dalam dunia ni. Agak2 hangpa berapa rege syiling tu??

Tanam indoor plant.
Haa, yang ni memang TP betui2 suka..TP adalah berangan nak buat betui2 sampai boleh buat bisness tu, tapi selalunya angan2 TP ni berlalu cam angin je..huhu..
Macam TP pernah berangan nak jual nasi lemak kukus dalam cawan, jual panas2 lauk ayam goreng berempah dengan sambai pun cukup dah rasanya..bukan main beria2 TP berangan nak buat nasi lemak kaw2 punya, sambal terangkat, ayam goreng kebabommm, last2 tinggai mimpi jerrr..eh..tapi sapa yang berminat bolehla pakai idea TP tu..kalo nak tau TP ni memang banyak idea dalam otak ni, tapi yelah mungkin sebab salah satunya faktor usia..jadi idea bernas pun tinggai jadi debu jelah..
Disebabkan semangat tengah berkobar2, pasu tak semenggah pun jadik..kena tunggu hari minggu baru dapat keluar cari pasu baru, kalo hari kerja takdo maso toklaki TP tu..
Amacam?? Cantik tak?? Cer like, komen, share hashtag ko..haha..

7 Jul 2019

Daripada dibuang2, jom manfaatkan.

Dah habis raya. Anak kucing pun dah selamat dibuang,mudah2an selamat, aduiii..takleh dikenang2 weii..sedih, iskkk, iskkk..

Dalam otak ni penuh dengan bermacam2 hal, banyak naw benda nak difikirkan, manalah tak cepat naik uban. Tapi itulah nak kabonya kelebihan ataupun boleh juga jadi kelemahan orang pompuan, dah banyak benda dalam otak tu mulalah keluar kat mulut, membebel2..nasib baik boleh kawal diri jangan sampai berleteq kat ensomi..tapi lepaih kat anak2 ler, haduihh..terutama Umar Zikri..baju dia, tuala dia, mainan dia, kalau tak dileteq jawabnya bersepah merata2, tapi tulah dianya..kena leteq hari2 dah tapi perangai menyepah dia tu sama je, kasut sekolah hitam tu dari awai tahun pakai sampai la..tak pernah basuh, hrmmm..nasib kaulah kasut, nasibla warna kau hitam..

Haha..nasib korangla juga terbaca bebelan den hari ni. Ni saja ja nak share, hasil kekretifan den memanfaatkan sampul duit raya yang menimbun tu. Tadaaa..
Bunga dari sampui duit raya, cumanya tak tau dah kat mana nak letak..

2 Jul 2019

Selamat sudah mak buyung.

Masa saya up entri sebelum ni, sebenarnya mak buyung tu dah selamat beranak. 4 ekor anaknya. Dia beranak pagi ahad tu. Malam ahad tu hujan, subuh ahad tu abang Iman cerita dia mengiaw2, mencakar2 pintu nak masuk dalam. Sebelum tu dia memang dah usha2 banyak kali juga kat dalam, pantang pintu terbuka masuklah dia naik sampai tingkat atas dengan perut yang memboyot tu.

Kalau ikutkan hati saya memang tak sampai hati nak buang, tapi suami tak suka nak buat camane. So malam isnin tu dia pegi buang.Mula2 suami hantar kat area kedai runcit kat taman kitorang je. Tapi pagi isnin semalam dia dah sampai semula mula2 dengan sekor anaknya. Saya pegi kedai terserempak dengan dia tengah gonggong sekor lagi bawak balik ke rumah kami, dia mengiaw tegur saya..agaknya dia cakap.."janganlah buang saya.."
Tak lama tu cukup 4 ekor dia bawak balik. Petang suami balik kerja dia tanya siapa yang ambik bawak balik. Saya cakap dia datang sendiri, dia gonggong sekor2 bawak semula.

Malam tadi suami hantar jauh ke taman lain, tapi tempat tu ada kedai makan. Harap2 adalah orang yang sudi jaga dia dan anak2nya.

Hukum membuang kucing..tak berdosa, asalkan jangan kita buang kat tempat yang tidak ada makanan.
Saya memang teringin nak jaga. Anak2 pun semua suka kucing, tapi dah suami tak suka tak boleh buat apalah.
Beranak dalam almari kasut.

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign