Asam Garam Kehidupan: Santai ahad- " bah, camane nak cukur...?"

Nuffnang

Pages

12 Oct 2014

Santai ahad- " bah, camane nak cukur...?"

"





BB tengok abah cukur misai la..ha ha..tq
en google.
" Kawan Iman tanya lepas kawen nanti kau nak buat apa?"
" Hishh, Iman baru darjah 6, mane bole tau benda-benda camtu?"

Muhammad Hilman terdiam. Tak boleh jadi ni. Kena korek lagi ni. Entah apa-apa lagi dia dapat kat sekolah bila dah berkawan. Kat sekolah agama plak tu.
" Kenape kawan Iman tanya macam tu? Mana dia tau pasal kawen-kawen ni?"
" Entah..."
" lman bukan nak tau pun, dia yang tiba-tiba tanya Iman."

Muhammad Hilman ni agak kurang matang, pelajaran pun tak berapa menjadi macam kakak dan abang dia. Disuruh studi atau buat homework kejap jer dah berdengkur, sikit pun dia tak kisah pasal nak berjaya dalam upsr baru ni. Entahla...sebagai ibu saya tak putus doa, moga ada jalan hidup untuk lman ni, yang penting saya mahu dia tetap mendirikan solat.

"  Bah, bila besar nanti kat situ banyak bulu kan?"
" Mane Iman tau?"
" Kawan Iman tu, dia bukak seluar tunjuk, camane nak cukur bah?"
Laaa... ada je kau ni, dalam hati nak tergelak juga. Abah pun dah senyum.
" Bakar je Man.." jawab abah.
" Hah, bakar?"
" Ala, apa susah, BB hari-hari nampak abah cukur, hari isnin, selasa, rabu, kamis..."  Umar Zikri pun nak menyampuk juga.
" Baby nampak abah cukur ape?" Saya tanya si kecik penyibuk tu.
" BB nampak abah cukur misai la..."

Ha, ha, ha...pecah gelak kami sekeluarga. Hai lah anak-anak, macam-macam  yang korang nak tau yea. Lagi-lagi bila berkawan tu, ada je benda yang tak sepatutnya mereka tau, jadi tau. Jadi saya sentiasa nasihatkan Iman supaya pandai memilih kawan. Tahun depan dah tingkatan satu, hati ibu ni bimbang tak sudah. Tau jelah bila dah makin jauh langkahnya tu, lagi banyakla benda baru yang dia belajar nanti.

2 comments:

  1. part bukak seluar tunjuk tu yg x tahan gelak tu ahaha

    ye lah kak Azie..mereka masih dalam belajar benda baru dalam kehidupan..mmg perlu sentiasa pantau..risau mereka cuba sesuatu yg baru tanpa pengetahuan kita kan

    ReplyDelete
  2. Tu la pasal, bukak seluar tunjuk, dah ada bulunya, iman nampak, tu yang dia tanya...
    Mmg betul jm, risau sbb budak2 sekarang suka xplore, bimbangnya hati ibu ni hanya Allah yang tau...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign