Asam Garam Kehidupan: Ketahui kelemahan diri dari orang yang membenci.

Nuffnang

Pages

24 Aug 2015

Ketahui kelemahan diri dari orang yang membenci.

Musuh sifatnya sentiasa mencari-cari dan memperkatakan keburukan kita. Bukanlah maksudnya kita harus cari atau buat musuh, tapi biasalah bila dinamakan manusia, kita buat baik tetap ada yang tidak suka, apatah lagi jika kita benar melakukan kesalahan. Inilah salah satu jalan untuk kita menilai kelemahan diri kita. Ambillah iktibar atau manfaat dari kata-kata orang yang membenci kita....apakah ada sifat-sifat sepertimana yang dikatakan.

Kata-kata dari orang yang membenci kita memang pahit. Memang boleh 'terduduk' dibuatnya.Tapi yang pahit itulah ubat, telanlah. Selidikilah...benarkah aku egois, benarkah aku talam dua muka, benarkah aku sombong, mementingkan diri?" 

Jika memang ada, kemudian carilah jalan bagi memperbaiki kelemahan itu. Carilah ilmu, carilah sahabat, carilah guru yang mempunyai mata hati yang tajam yang dapat menyuluh kelemahan diri kita.

Bergaul dengan masyarakat juga adalah salah satu jalan kita menyuluh kelemahan diri kita. Kita mungkin melihat hal-hal yang tercela terjadi di tengah masyarakat. Kemudian lihat diri kita, apakah kita juga ada sifat buruk itu.

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Setiap mukmin itu adalah cermin bagi mukmin yang lain."
Nabi Isa a.s pernah ditanya, " Siapakah yang mendidikmu?"  Beliau menjawab, " Tiada seorang pun yang mendidikku. Aku melihat kejahilan seseorang tentang sesuatu, lalu aku menjauhkan diri dari kejahilan itu."

Mujahadah terhadap kejahatan diri sendiri tidak pernah berhenti. Musuh luar mudah ditangani, tapi musuh di dalam hati memang sukar diperangi. Ada suatu saat kita lemah dan kalah....tapi wajib diingati bangkit kembali mencari kekuatan diri.

~~~ khususiah buat diriku~~~

7 comments:

  1. Sepatutnya begitulah baru kita tahu dimana silapnya kita..

    ReplyDelete
  2. Suka N3 ni...ingatkan diri kita sendiri...pdg diri kita...cermin diri kita...Jika perkataan musuh kita itu satu kebenaran..perbaiki diri..namun jika sehingga dia mengada-adakan crita padahal bukan kita bersifat begitu...mmg dia cari nahas la...

    ReplyDelete
  3. Muhasabah diri.. bukan semua suka dan senang pada kita..

    ReplyDelete
  4. Sabar ada btsnya..jgn sampai dipijak dan di injak....

    ReplyDelete
  5. Namun bukan semudah kata kata untuk menerimaa dan menelan kritikan orang lain ke atas diri kita terutama kritikan isteri terhadap suami atau anak kepada ibubapa...

    ReplyDelete
  6. Betul tu NA, hanya musuhlah yg tau kelemahan kita, tp bukan mudah menerima kelemahan diri. Mampukah kita?

    Masyaallah ......teguhnya iman mereka, terlupa mengingati Allah pun dikira maksiat....

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign