Asam Garam Kehidupan: Bukan tak perasan..

Nuffnang

Pages

16 Oct 2015

Bukan tak perasan..

Bukan tak perasan...yang putih telah mencuri-curi di kawasan si hitam, bukan tak perasan...nak membaca yang halus-halus tu, dah kena bukak yang rabun jauh ni, bukan tak perasan....garis mata, garis pipi, garis mulut dah mula lari...tapi ishhh...masih nak cover-cover dengan bedak tebal seinci..bukan tak perasan...tidur siang tu bukan cam dulu, penat, baring, lena, tak kirala ada yang menyanyi-nyanyi di telinga, sekarang, mau tidur melepas lelah siang tu pun nak kena sunyi-sunyi, baru boleh lena dengan happy..bukan tak perasan, kalau siang gagah-gagah ke sana-kemari, lawan juga lenguh berdiri, naik turun tangga lupa lutut tu dah mula sengal bisa, bila lepas maghrib je rasa macam nak tumbang lena minta cuti takyah masak dinner...aduh..
Perasan..bukan tak perasan..
Kalau kawen awal dulu rasanya dah jadi nenek cam sorang kawan tu, perasan..bukan tak perasan..
Perasan...usia ku dah merangkak ke senja...dah tua, hu hu...takutnya...
Sayangnya nak lepaskan segala kemanisan di usia muda, takutnya kehilangan cantiknya di usia muda, lebih lagi takut kerana sedar persediaan untuk pulang tu masih tak seberapa..
Tapi perasan juga...sedar dan takut tu masih kalah dengan nafsu, nafsu yang tua tapi masih kuat gelojaknya, masih ganas, masih menggila..
Sebab tu..dalam perasan dah tua tu, masih nak berseronok-seronok juga, jalan-jalan ke mall, nak baju baru, nak makan sedap, nak merajuk mintak pujuk ( hmmm...ada ke yang nak memujuk)

Oh nafsu, nafsu...jahatnya, gilanya...
Camanela nak kalahkan nafsu ni. Banyak kalah dari menang ni..

Tapi..In shaa Allah berkat guruku..aku akan terus juga berjuang melawan kejahatan nafsuku hingga ke hujung nyawa..

10 comments:

  1. Apa pun lebih baik yg perasan dan sedar dimana diri kini berada daripada yg terus tak sedar dibawa arus yg putih dihitamkan, yg kedut/terlondeh diinjek bagi tegang. Hidup terus menongkah arus dunia terkakah-kakah tanpa sedar bukan diri aje yg dimamah usia tapi bumi Allah ini juga...

    Allahu... sungguh kita ini terlalu leka dan selalu dilekakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sungguh kzakie..sungguh mahal peringatan dari Allah buat yg mahu mengambil peringatan itu..kita doakan agar yg tersasar itu segera mendapat hidayah dan membuat perubahan ke arah jln yg diredhai..

      Delete
  2. Nk lawan musuh utama adalah nafsu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nafsu itu sungguh jahatnya, musuh yg berada dlm diri kita.

      Delete
  3. Setuju tu...nafsu ni besar kehendaknya.....mampu lawan dengan tak sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg bersungguh pasti dibantu dan ditunjukkan jalan.

      Delete
  4. Terasa pulak mak baca entri ni NA....cukup menginsafkan, bagus!....
    Tp tulah, kekadang kalah dengan nafsu sendiri.....huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. laa mak aihhh, tu utk diri sendiri jer, yg selalu sgt lupa-lupa nih..

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign