Asam Garam Kehidupan: Lhoh, ticer pun buntu dibuatnya.

Nuffnang

Pages

25 Mar 2016

Lhoh, ticer pun buntu dibuatnya.

Musim panas camni budak cepat je jadi tak sihat. Tambah lagi kat tadika ni, sorang demam pastu siaplah yang lain pun demam. Tahun lepas awal tahun tu sorang bawak virus demam campak, sorang demi sorang berjangkit sampai tinggal tujuh orang je yang tak kena. Rilekla masa tu dalam dua minggu.

Tahun ni plak diuji dengan musim panas, hari ni je dalam 4, 5 orang tak datang.

Kadang dorang datang tadika masih sihat, tetiba monyok je, rasa dahi dah panas. Macam pagi tadi ada sorang budak sambut besday maknya bawakkan cheese kek oreo, saya rasa seketul kecik, ok lagi, tambah lagi seketul dah rasa muak semacam. Pastu tetiba sorang budak termuntah masa dok tengah aktiviti nguli donat. Hebohlah kengkawannya ngadu kat saya yang tengah masak, sanggup cari sampai ke dapur, punyalah nak mengadu tu. Saya pun kata.." Auni muaklah tu makan benda bercampur-campur,"

" Muak tu apa ticer? "
" Muak tu loya." Bagus kan jawapan saya, heee..

" Loya tu apa?"
" Lhoh, ermmm..jap," saya memikio jap nak bagi jawapan yang dorang mudah faham, al maklum otak lambat naw nak switch on dah tetua ni. Dorang tunggu dengan muka penuh nak tahu, hi hi.

" Loya tu rasa nak muntahlah,"
" Ooo, semalam pun saya muntah kat rumah," haaa...faham pun.

Ni pun demam ha. Kalau ikutkan kami tak bagi budak demam datang tadika, sebab tau nya mesti berjangkit kat orang lain. Tapi tulah bila parent hantar juga dengan alasan tak dapat cuti, kami dah tak terkata apadah. Ni baring dalam bilik 6 tahun, saya dok tengah pantau dia sambil up entri kat phone,...

Tak hsbih-habih cerita bebudak yea, doh itu je yang termampu untuk mengelakkan ku diam membisu, selamat berhujung minggu, semoga sejahtera selalu..amin..
بارك الله فىه.

9 comments:

  1. SLMT BERHUJUNG MINGGU NOR...BIASALAH MUSIM PANAS NI BDN CPT LEMAH LESU APALAGI KANAK2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin ramai yg tk sihat tu, tggl separuh je

      Delete
    2. Makin ramai yg tk sihat tu, tggl separuh je

      Delete
  2. Comel cara komunikasi budak-budak ni kan, kita pun tertanya-tanya di dalam otak nak menjawab pulak haha.. happy weekend NA :)

    ReplyDelete
  3. Tulah Fair, kadang memang pening nk jawab soklan diorg tu

    ReplyDelete
  4. Tulah Fair, kadang memang pening nk jawab soklan diorg tu

    ReplyDelete
  5. Kesian pulak nengok budak tu mak....mesti tgh sakit kepala tu. Merah padam muka dia.

    Si bongsu kita pun MC hari ni, seme. Sroot srat, soot srat.... Cepat cepat aku bawak gi klinik, harap harap tak melaratlah hendaknya.

    ReplyDelete
  6. kesian nengok anak-anak demamkan, tecer tadika pun pasti serba salah bila parent hantar anak yang tidak sihatkan. itulah kadang2 terpaksa hantar juga anak sebab tak dapat nak bercuti lagi

    ReplyDelete
  7. azimah ticer tadika ekk?
    wow best nyer. terkenang kan ijat kat tadika skang ni :)
    aida kalu ijat demam kuat, memang amik cuti la.
    tau ticer tadika takkan nak ngadap dia, kan.
    ticer byk student lain.
    sian kan ijat. sian kan ticer ijat :)

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign