Asam Garam Kehidupan: Air di tempayan dicurah jangan..

Nuffnang

Pages

30 Sep 2016

Air di tempayan dicurah jangan..

Betullah kata pepatah bidalan melayu. Bijak sungguh orang dulu-dulu mencipta perumpaan, dalam lembut ada teguran, dalam sinis ada yang sentap, dalam gurau ada peringatan, tak giteww..setuju sangat dengan situasi yang kono kek batang idung den ni.

Kisah eh, minggu ni kan ada catuan air kat beberapa kawasan Selangor dan Putra Jaya, termasuklah area rumah den.  Sempatlah menakung air barang dua tiga tong. Alhamdulillah menjelang khamis bekalan air pulih sepenuhnya kat area rumah den la, tapi ada gak kawasan yang semput lagi, terutama yamg duk flat.

Tapi dah tersurat nasib badan, air tercatu semula, bukan SYABAS yang catu. Tulah anak-anak ni. Ganeh bebona tangan eh. Dah berbuih mulut omak eh ni berleter, tadah air dalam botol sendiri, tadah air, tadah air, senang nak minum, tak payah tiap kali nak minum baru nak tadah secawan kat sinki. Almaklum senang bebona tak payah masak air kan, bukan takdo boto air memasing, tapi takmo jugak donga, sorang tolak kepala paip tu ke kiri, sorang tolak ke kanan, kiri, kanan, kiri, kanan..lelamo patah. Dah jadi cenggitu kenala tutup kepala paip kek bawah sinki. Sudah eh macam takdo air gak. Kalau bukak kepala paip bawah sinki jawab eh menyembur basah satu dapur.

Ishhh...kalu sis Irda Garmin baca entri ni mesti dia promote dia punya Coway...takdo duitlah cayang oii..

Sib baik den belum curah air yang den tadah ni. Kalo tak susah gak nak masak nih. Toklaki den takmo makanan boli. Dio suko den gak masak, walaupun cumo goreng ikan ngan sayur jo, bukan apo, dio nak bagi pahalo lobih kat den tu.
Sib baik den belum curah air ni. Cadangnya nak buat cuci- cuci, mop-mop..
Patah sudah. Korang nak kutuk den maleh kutuklah, den bukan taknak cuci yang berkarat tu, dah takdo air, camano. Dari ahad lepas sampai khamis, air guna jimat-cermat buat basuh apa yang patut je. Tapi grill tu memang berkaratlah, sebab catnya dah banyak yang longkeh, toklaki tak sempat lagi nak ngecat semula.
Tulah dia kisahnya. Yang baik jadi teladan, yang buruk jadi sempadan yo. Harap-harap orang yang dipanggil suruh betulkan paip ni cepat datang. Boleh settle masalah dapur den ni cepat sikit, mana yang patut basuh, mana patut sental.

Selamat bercuti dan beristirehat kepada kengkawan yo, cuti tiga hari, memacamla program yang dah bersusun dalam kepala tu, ye tak..yang nak balik kampung, yang nak gi jemputan kawen, yang nak kawen, yang nak bercuti ke pulau, yang nak ngukur jalan, semoga selamat semuanya ye. In shaa Allah.

6 comments:

  1. Hahahaa kak.. Ragam anak-anak yo. Sabar yo kak..

    ReplyDelete
  2. Tangan bosi agak eh, bosi pun patah, soba jolah.

    ReplyDelete
  3. Oh alahai. Sendiri yg catu rupanya. Kena tunggu baikilah ya baru boleh lega bekerja di dapur. Kalau saya mesti dah rimas tak cukup air!
    Kak, saya nk buat pengakuan jujur ni. Tdkan saya pegi godek2 blog sendiri. Sbb komen akak kat last entri saya tu terkeluar 2 komen yg sama, saya gatai tgn pi delete satu. Lps tu entah mcm mana dua2 nya hilang. Huwa 😢..berpeluh cari balik tak jumpa. Sorry ye kak, tak disengajakan! Akak jgn lah taknak kawan saya pulak. Sedih ni. Tobat taknak godek2 dah lps ni. Sorry ye kak.

    ReplyDelete
  4. Hihi, tkpe..tapi tulah, akk pun tk tau nk wat camane, dulu dh minta tlg kwn yg buat templete ni godek2, tapi tk boleh juga, selalu dia kuar 2 komen, jaaaarang sgt kuar satu komen, sbb tu dah jadi malas nk jwb komen sbb yg lebihnya komen sendiri, takut je org ckp, ingatkan byk org komen, rupanya komen sendiri, huhu..

    ReplyDelete
  5. Hihi, tkpe..tapi tulah, akk pun tk tau nk wat camane, dulu dh minta tlg kwn yg buat templete ni godek2, tapi tk boleh juga, selalu dia kuar 2 komen, jaaaarang sgt kuar satu komen, sbb tu dah jadi malas nk jwb komen sbb yg lebihnya komen sendiri, takut je org ckp, ingatkan byk org komen, rupanya komen sendiri, huhu..

    ReplyDelete
  6. Haha....namanya pun anak mak, bukan namanya mak macam kita hihi....Mak macam kita ni panjang akalnya. Tau mana nak simpan air. Senanglah kau ye mak ada air segera macam tu. Tak payah dah nak masak bagai, Bukak aje paip.

    Aku pakai pili Syabas lagi mak....huhu

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign