Asam Garam Kehidupan: Dapat ilmu.

Nuffnang

Pages

17 Sep 2016

Dapat ilmu.

Memang betul bila kita suka membaca, mendengar, mengembara kita akan mendapat ilmu yang sekurang-kurangnya bermanfaat untuk diri kita. Dapat kita praktikkan untuk menambah nilai ibadah kita. Contohnya bagaimana nak memotong kuku ikut sunnah, bukan sekadar menjaga kekemasan dan kebersihan tapi dapat pula pahala kerana amalkan sunnah. Kalau takde ilmunya, kita potong kuku ikut suka kita jelah kan. Haa..perbuatan yang kecil, tapi berpahala bila kita buat dengan ilmu.

Ataupun bila kita mau minum air. Bila kita ada ilmu, kita tau kenapa Rasulullah menyuruh kita duduk bila nak minum. Kalau kita tak tau, takde ilmunya, kita pun minum berdiri, anak-anak kita minum berdiri, lebih parah lagi makan dan minum sambil berjalan. Dah macam sama plak dengan yang berkaki empat tu, betul tak?

Saya baru dengar rakaman ceramah ustaz Abdullah Khairi. Ustaz ni lantang orangnya. Isi ceramahnya kadang sinis dan pedas. Bak kata orang siapa makan cili dialah merasa pedasnya, ye dok..?

Antara manfaat yang saya dapat ialah cara nak berwudhuk dan menunaikan solat dalam perjalanan. Perjalanan yang bukan musafir. Kalau musafir, kita boleh solat jamak. Tapi kalau kita terperangkap dalam jem, sedangkan nak berenti pun mustahil, highway terutamanya. Masjid pun masih jauh, sedangkan waktu solat pun hampir habis. Jadi macamana caranya?

Solat menghormati waktu? Boleh juga. Tapi bila sampai ke destinasinya nak kena qadha semula. Jadi camana?

Islam itu mudah dan indah. Tapi jangan dipermudah-mudahkan. Maksudnya perintah Allah yang wajib seperti solat jangan kita lengah-lengahkan, sebaiknya kita tunaikan di awal waktu kerana rahmat Allah hanya ada bila kita tunaikan solat di awal waktu.

Jadi kalau dalam perjalanan, contohnya balik kerja jalan jem, kalau tunggu nak solat asar kat rumah, jawabnya pukul 6.30 baru dapat solat asar. Caranya...sediakan bekas spray, Bila masuk waktu solat dengan bekas spray tu kita boleh ambil wudhuk yang sempurna tapi ambillah yang wajib sahaja. Dah selesai wudhuk kita bolehla menunaikan solat walaupun kita sedang drive. Jadi takde alasan tengah drive tak boleh solat. Setakat kaki tekan minyak dan brek tu mana ada melibatkan pergerakan besar yang boleh membatalkan solat, betul tak?

Jadi, rajin-rajinlah kita menambah ilmu melalui apa juga cara sama ada mendengar ceramah, malas ke masjid kat tv pun setiap petang, setiap pagi ada je rancangan berunsur ilmu..Al kulliah, Tanyalah ustaz, rancangan motivasi, pendek kata takde alasan kalau kita nak menambah ilmu sebenarnya, melainkan kita taknak mujahadah buang penyakit malas dalam diri kita, haa...duduklah kita di takuk tu je, ilmu tak bertambah, amal tak meningkat. Silap-silap amalan kita ada yang tak sah sebab kita beramal tanpa ilmu, rugilah kita penat-penat beramal tapi kosong. Nanti di hadapan Allah...kita berdebat dengan Allah..." Ya Allah, aku solat kenapa Kau kata aku tak solat?" Allah tempelak semula..."Ya, kau solat, tapi solatmu tak sah sebab wudhukmu tak sah.."
Rupa-rupanya kita ambil wudhuk dengan air mustakmal....

Hah..mustakmal? Ermmmm....sebab tulah kena ada ilmu.

9 comments:

  1. Terima kasih kak imah,banyak ilmu saya dapat hari ini

    ReplyDelete
  2. Sama2 mama yan, kita share ilmu ye

    ReplyDelete
  3. KENA ADA ILMU KALAU NK BERAMAL KAN NOR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak, kalo tak kita beramal secara jahil, bahaya

      Delete
    2. Betul kak, kalo tak kita beramal secara jahil, bahaya

      Delete
  4. Alhamdulillah.. Terima kasih kak kerana kongsi ilmu yang bermanfaat ni..

    ReplyDelete
  5. Rezeki jugak tu kan namanya mak bila kita berpeluang dapat ilmu ni. Semakin kita belajar semakin banyak pulak rasanya perkara yg kita tak tahu kan...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign