Asam Garam Kehidupan: Aku dan zaman SPMku.

Nuffnang

Pages

17 Mar 2017

Aku dan zaman SPMku.

Dulu ada juga kelas tambahan, adalah juga aku join, tapi tak pernahla aku serius dengan kelas tambahan tu. Ada juga buku-buku latihan tambahan, tapi tak berduit nak membelinya, jadi aku selalu beli satu majalah pendidikan, ermmmm...majalah fokus ke hape entah namanya. Tapi tak pernah habis pun latihan-latihannya aku buat. Memang aku tak serius. Walaupun masa tu aku rasa dah serius sesangat. Aku duk dengan makcik aku kat Batu Pahat masa tu, kononnya sekolah yang standard sikit biar aku sesungguh belajar. Kalau duduk dengan mak aku yang masa tu memang bertungkus-lumus mencari kehidupan, bimbang kalau mak aku tak sempat nak tengok-tengok aku belajar, aku fail SPM.

Tapi yelah, dah otak takde cemerlang mana, sekolah kat mana pun result tetap tahap gitu-gitu aje.
Aduihh, malaslah nak ingat-ingat.

Anak bujang den semalam amik result SPM juga. Tapi dah dasar mak eh tak serius belajar, boleh rileks je takdelah nak lompat bintang bagai. Ucap tahniah pun belum ni. Tapi tetap simpan hasrat nak belanja makan beso nanti. Sabo ye nak ye, tunggu gaji ibu next month.

Cuti sekolah ni nak balik Teranung. Rindu amat weyh kat rumah arwah mak, nak tengok bilik dia, katil dia, dapur dia, pinggan mangkuk dia, ruang tamu rumah dia. Rindu nak kemas, sapu, mop bersih-bersih sambil menyulam kenangan demi kenangan bersama mak. Tak sabar, rasa macam ada  dia tunggu kami di ruang tamu macam dulu...

Dan tak sabar nak makan kepok leko goreng segera. Beli rm10 sekali hadap anak beranak licin sekelip mata je. PH..mung suka dok kepok leko? Sedak sungguh dok. Dok sabo doh, kena molek mok sedara masak nasi dagang gulai ikan aye. Dok pong gi cari laksang kat paso cabang tiga. Uishhh...jomla PH kita balik kapung. Nyanyi lagu Mat Dan..nok balik kapung, nok balik kapung lening jugok..

Uittt...macam tak sampai jer cerita spm teman ni. Ater...lantoknye le.

Sekalung tahniah buat semua anak-anak yang mendapat result cemerlang SPM 2016. Janganla rasa hebat bebeno takat dapat straight A tu, sok kome masuk U pun idok le ada orang nak menanya kome dapat berapa A masa SPM dulu, cayelah cakap makcik ni kome.

13 comments:

  1. Tahniahh! :)
    Sedaknyeee kepok lekor kak. Hihi

    ReplyDelete
  2. Trmkasih;)
    Tu yg tak sabo nak balik ni, lama dah tk makan.

    ReplyDelete
  3. kepok lekor paling favourite....kalau pergi terengganu 4 plastik beg besar tu kepok lekor jee...hahaha

    ReplyDelete
  4. kepok lekor fav unni jgk.. lgi2 kat ganu.. perhh rasa mcm nk tgl je kat ganu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh jemputlah tggl di teganu, hari2 bole mkn kepok leko, hehe

      Delete
  5. Kepok leko teganung mana ada tmpt lain boleh lawan aria. Kalo cuti sekolah camni siap ada rombongan bas cik kiah lagi dtg borong kepok leko ni.

    ReplyDelete
  6. Tahniah yaa!! berapa result tu kak, tak nampak la hehehe. Semoga dipermudahkan urusan sambung belajar nanti :)

    ReplyDelete
  7. Tulah, urusan nk sambung belajar lah plak, nak beli itu, ini,semua nk kena ambik kira.
    Masa trial dia dpt 10A, yg betul ni tolak 1A la abg syed oii..

    ReplyDelete
  8. nostalgia sungguh bila mengenangkan zaman ambik result spm dulu.. hehehe

    ReplyDelete
  9. Tahniah untuk anak bujang @ NA sekeluarga..

    ReplyDelete
  10. Tahniah abang dan tahniah untuk maknya jugak. Walaupun bukan ko yang belajo mak tapi ko tolong doa kan hihi.....Tu yg aku ucap tahniah untuk ko tu mak....

    Result gempak macam tu, mohon biasiswalah mak....sure dapat tu.
    Aku segan nak mengenangkan SPM aku dulu dulu mak, cukup makan aje, nasiblah dapat masuk UTM. Aku rasa tu markah kasihan je tu....

    ReplyDelete
  11. Seram gok dok mikir pasal SPM ning. PH dulu pong dok pandai mane pong. Mok yang pressure kaw2 suruh belajor kuak2. Ta'amboh doh ambik periksa lening. Selamat bercuti deh. Makang ah kepok leko banyok2. Biar puah gitu.

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign